Les ciberestafes repunten un 22%

Els Mossos remarquen que aquests delictes sempre deixen rastre, tot i que la impunitat és encara altíssima: només el 2,5% arriben al jutjat. Els criminals creuen que l’entorn virtual els dona protecció.

Les ciberestafes repunten un 22%

germán gonzález

4
Es llegeix en minuts
Germán González
Germán González

Periodista.

ver +

El Carlos explica que tot va començar gairebé per casualitat, tot i que res passa sense alguna raó. "Investigava les opcions de feina online quan vaig rebre al meu compte de Telegram una oferta d’ocupació d’una empresa que es feia passar per la plataforma de reserves Booking.com –explica. Vaig pensar que algun algoritme m’havia escollit perquè em fessin arribar la proposta just en aquell moment".

En concret, li pagarien 10 euros per deixar opinions positives d’allotjaments i no va desconfiar, ja que Booking és "una empresa molt seriosa, la més gran del sector". No obstant, el seu contacte, la Cristina, pertanyia a Booking Holdings, una filial que utilitzava Booking com a "aval" per evitar la desconfiança i creure que "realment t’estan oferint treballar amb una empresa de veritat".

Malgrat això, va dubtar: "Era probable que, si es tractava d’una estafa, altres víctimes haguessin denunciat", explica el Carlos a aquest diari. No obstant, no va trobar res sobre "un possible frau amb les empreses Booking.com o Booking Holdings". Va decidir continuar endavant "sense donar números de compte o targetes ni tampoc descarregar arxius". Però li van llançar "un sucós esquer": pels primers 10 euros va haver de localitzar a la web de Booking cinc hotels, fer una captura de pantalla i compartir-ho amb la Cristina.

Una mica de context

Abans de continuar amb la història del Carlos val la pena posar una mica de context. L’any passat els Mossos d’Esquadra van investigar 78.793 estafes vinculades a internet, cosa que suposa un 21,73% més que el 2022, quan es van registrar 64.727 denúncies per aquest tipus de frau. El responsable de la nova Regió Policial Virtual dels Mossos d’Esquadra, l’intendent Roger Sales, explica a aquest diari que la població està cada vegada més "hiperconnectada" i s’està eliminant "la presencialitat del delinqüent". "Tenen més sensació d’impunitat, ja que estan amagats i es creuen que no deixen rastre. No obstant, sí que el deixen, com un compte en què van a parar els diners o una IP que es connecta a un servidor o a un telèfon. Sempre hi ha un fil per estirar".

Tornem ara a la història del Carlos. "Tot molt fàcil, vaig arribar a pensar que et feien la prova per comprovar les teves habilitats en la recerca d’hotels a què després els havies de deixar comentaris", explica el Carlos. Li van demanar que s’obrís un compte en un banc virtual per transferir i rebre diners. Després el van convidar a un grup de treball per col·laborar en la promoció d’hotels, restaurants o atraccions turístiques. També es va haver de registrar a www.booking-01.com, "que simula un entorn de reserves fictícies en espais turístics, el pagament de despeses i el cobrament de comissions per la gestió".

"En aquest moment ja no tenia cap dubte que era una estafa, tot i que no sabia de quin tipus i vaig voler continuar endavant per curiositat", explica el Carlos, qui, no obstant, no va posar fre a l’espiral. La seva primera tasca va ser fer 30 reserves a la web sota registre en llocs preseleccionats, pels quals cobrava 12 euros. "Allà ja estàs a punt per entrar en la mecànica de l’estafa piramidal".

"En aquesta reserva comences a posar diners. Primer només 19 euros i et diuen que en podràs recuperar 23, ja que es tracta que continuïs enganxat. Per a la segona reserva, t’aconsellen que posis 29 euros. No obstant, mentre vas fent aquestes 30 reserves n’apareixen algunes amb alta comissió". "Ells et venen aquesta reserva d’alta comissió com una gran oportunitat, però, quan apareix, es bloqueja la teva feina perquè aquesta alta comissió ha generat un deute que has de pagar afegint més diners per continuar endavant".

Després de picar l’ham, els estafadors despleguen totes les seves arts. El Carlos explica que "quan fas encàrrecs de poc import, les reserves amb alta comissió són de baix valor perquè no t’espantis i puguis pagar". Però a mesura que "et vas animant amb el valor de la comanda, les reserves d’alta comissió apareixen amb més freqüència i tenen més import". "Després de la desena reserva, n’apareix una d’alta comissió i has de pagar 900 euros per continuar endavant. Si no acabes les 30 reserves, ho perds tot", diu el Carlos.

"Podràs recuperar-ho"

Si decideixes invertir aquests 900 euros, sobre la reserva 25 apareix una altra de 2.000 euros, que "et genera més dubtes", segons el Carlos. "Lògicament, la Cristina et diu que no et preocupis, que amb més diners podràs acabar la ronda i recuperar-ho, però sense cap garantia", explica el perjudicat, que va perdre milers d’euros amb aquest mètode: "Et dirigeixes tu sol cap a la trampa. Continues pagant fins que no tens més diners".

Després d’unes quantes operacions, el banc bloqueja el compte per possible frau i llavors has "de demostrar que no estàs cometent cap delicte", explica el Carlos, que afegeix que sense els fons "no pots pagar Booking Holdings ni volent". "Com que no pagues, no acabes la tasca. Com que no acabes la tasca, no recuperes res". L’empresa t’insta a obrir-te un altre compte, però el banc et comunica que "has sigut estafat".

Notícies relacionades

Un delicte a l’alça

La majoria d’estafes investigades són càrrecs fraudulents a comptes o targetes bancàries. Segons Sales, "tothom pot caure en aquests enganys". "Les estafes estan en constant evolució, internet només és un mitjà que facilita accedir a més gent, redueix les distàncies i amplia la capacitat de trobar informació de víctimes, com els atacs dirigits sobretot a empreses". La memòria del 2022 del servei de delictes informàtics de la Fiscalia de Barcelona remarca que el 90% dels casos investigats són estafes informàtiques, les quals creixen "any rere any", tot i que només el 2,5% arriben als jutjats.