410 escoles segregades, la mateixa quantitat que fa vuit anys

Alumnes assisteixen a una classe a un centre escolar de Barcelona.

Alumnes assisteixen a una classe a un centre escolar de Barcelona. / Ajuntament de Barcelona

1
Es llegeix en minuts
H. L.

Que un alumne estigui al costat d’un altre amb un nivell una mica superior crea una transferència. Copiar del que està escrivint al meu costat m’ajudarà a adquirir certs coneixements. Parlar amb aquests alumnes, anar a casa seva, accedir al capital cultural de les seves famílies si es fan amics... tot això influeix en el pla acadèmic. I en el de la cohesió social, la barreja a l’escola és bàsica perquè els infants aprenguin a respectar l’altre. Aquestes són algunes de les reflexions plantejades per la catedràtica Agnès van Zanten, directora de recerca al Centre National de la Recherche Scientifique a París i referent mundial en l’estudi de les desigualtats en l’educació, durant una vista a Barcelona aquest estiu.

Balanç de la Fundació Bofill

Aquestes qüestions marquen el camí del Pacte contra la Segregació Escolar a Catalunya, impulsat pel Síndic de Greuges amb la firma del Parlament, els ajuntaments i les entitats educatives, del qual es compleixen cinc anys, i del qual la Fundació Bofill va fer balanç ahir.

Notícies relacionades

Un balanç que celebra l’innegable pas endavant que ha suposat la seva posada en funcionament [el 68% dels centres catalans reflecteixen la composició del seu entorn, 9 punts més que el curs 19-20], però que dista del triomfalisme mostrat per la consellera d’Educació, Anna Simó, que en la seva primera compareixença pública després dels pèssims resultats de PISA (que van fer evident la preocupant desigualtat a l’escola catalana) va parlar de la segregació escolar en passat i va arribar a assegurar que en tres o quatre anys seria història.

A Catalunya hi ha 410 centres que continuen segregats –un 17% del total–, el mateix percentatge que fa vuit anys. "Els centres més segregats, amb més complexitat, no han rebut totes les mesures necessàries per equilibrar la compensació", alerten des de la fundació.

Temes:

Educació