El pla pioner d’FP integrada a BCN obligarà a fer canvis a quatre instituts

Els instituts Vall d’Hebron, la Guineueta, Picasso i la Bastida exigeixen una negociació

«Traslladar els estudis pot causar l’abandonament prematur», assenyala la USTEC

La reorganització, que ha creat malestar, suposarà en alguns casos tancament de grups i, en d’altres, obertura de nous. Els afectats denuncien «improvisació» i «mala comunicació» per part del Consorci d’Educació

El pla pioner d’FP integrada a BCN obligarà a fer canvis a quatre instituts

HELENA lópez

3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Hi ha consens que la creació de centres integrals de formació professional (FP) és una "bona notícia" –a més de tractar-se d’una qüestió dictada per la mateixa llei–. Barcelona està sent pionera en el desplegament del Pla d’FP 2030, que inclou la creació d’instituts de referència, exclusivament d’FP i que concentren totes les especialitats d’una mateixa branca així com tota l’oferta, des de l’FP bàsica als graus mitjans i superior.

Aquesta empenta de la capital catalana té una cara b: la del malestar en els instituts afectats per la "reordenació" que porta implícita aquesta concentració en centres de referència. Crear noves places sempre és celebrat –i més si és en centres amb vocació de pioners–, però tancar places en centres en què actualment s’imparteixen aquests estudis, no tant.

Veus dels quatre instituts afectats el curs 24-25 vinent denuncien "improvisació" i "mala comunicació" per part del Consorci d’Educació de Barcelona, tant cap a les famílies com cap al professorat.

Desaparició per trasllat

La part espinosa del pla és la desaparició per trasllat de part de l’oferta en alguns centres ja el curs vinent, comunicada sense marge de negociació a escassos mesos d’executar-se. És el cas de l’institut Vall d’Hebron, la Guineueta i el Pablo Ruiz Picasso. Els tres, més la Bastida a Santa Coloma, en la mateixa situació, han convocat una manifestació per a aquest dimecres a Barcelona per exigir que s’aturin els canvis i que hi hagi una negociació, segons ha explicat aquest dilluns el sindicat USTEC en roda de premsa.

Tot i que aquest curs afecta de cop un major nombre de centres, el cert és que aquesta reordenació va començar anys enrere –amb la creació d’instituts com l’Institut de l’Esport, encara sense edifici– i ha de culminar el 2030 amb uns 25 centres integrats a la ciutat.

Com tots, Juan Carlos Bondia, vicepresident de l’Associació Xarxa de professorat de formació professional, celebra la creació dels centres integrats, però està en contra del tancament de línies públiques "a qualsevol zona de la ciutat". "Per exemple, Imatge Personal és molt necessària a diverses zones de la ciutat. No té cap sentit centralitzar aquesta oferta en un sol punt o dos en una ciutat tan gran com Barcelona. El que veiem és que primer publiquen una cosa, després l’altra…, i tenim exemples, com el de l’Institut de l’Esport, al qual li van prometre un edifici i les obres estan aturades", prossegueix.

En el cas de l’Institut Vall d’Hebron, s’hi traslladaran alguns estudis com els de Gestió i Administració o els d’Activitats Físiques, es tancarà el batxillerat artístic i se suprimirà l’ESO. A més, rebrà estudiants de cicles de Sanitat d’altres centres per convertir-se en el centre integrat en aquesta matèria.

Quant al Pablo Ruiz Picasso, està previst que el curs 25-26 acabi rebent la família professional d’Activitats Físiques i per tant allà s’ubicaran els alumnes d’aquesta branca que estiguin al Vall d’Hebron.

En contra de les formes

Des del sindicat USTEC, la principal crítica que es fa al pla és que els canvis s’han fet "sense tenir en compte la comunitat educativa" i s’han "comunicat malament" (aquí coincideixen tots els crítics). "Així no", ha afirmat el responsable d’FP del sindicat, Ramon Roy, que insisteix que no està en contra de crear centres integrats d’FP, però sí de la manera en què ho vol portar a terme Educació perquè suposa tancar línies en centres públics i fer-ho sense consens social.

Notícies relacionades

A més, afegeix, "no es tenen en compte els efectes que aquests canvis poden provocar en l’alumnat vulnerable". "Traslladar els estudis d’un centre a un altre pot provocar l’abandonament prematur d’alumnes que no estiguin disposats, o no puguin, assumir els nous desplaçaments", prossegueix.

Precisament la lluita contra l’abandonament escolar va ser un dels arguments donats pel Consorci en el seu moment per fer del Picasso un centre d’FP, estratègia que va associada a la reconversió de totes les escoles de la Zona Nord de Nou Barris en instituts escoles.