L’emissió de CO2 va baixar més d’un 5% a Catalunya el 2023

«No són dades gaire positives perquè no serveixen per complir els acords de París, però capgirem la tendència», afirmen els investigadors.

L’emissió de CO2 va baixar més d’un 5% a Catalunya el 2023

ALFONS PUERTAS / OBSERVATORI FABRA / RACAB

2
Es llegeix en minuts
Guillem Costa
Guillem Costa

Periodista

Especialista en medi ambient, sostenibilitat i biodiversidad

ver +

Per primera vegada després del repunt postpandèmic, les emissions de gasos amb efecte hivernacle baixen a Catalunya. Segons el càlcul estimat provisional que ha realitzat el Monitor Públic d’Emissions, la notícia és esperançadora, tot i que continuem molt lluny dels objectius marcats per al 2030. Com que les dades oficials solen tardar dos anys a arribar, aquest monitor, format per quatre experts en emissions, les calcula amb un model que analitza les emissions de CO2 del transport, l’energia, la indústria, l’agricultura, la ramaderia i els residus.

En total, l’estimació és de 39,7 tones mètriques de CO2e (és la unitat amb què es mesuren les emissions d’aquests gasos, i el sufix e, d’equivalent, inclou els altres gasos que no són el CO2 i que contribueixen al canvi climàtic). Això suposa un 5,5% menys que el 2022 i un 1,7% menys que el 2021, l’últim any amb dades oficials, quan les emissions encara eren una mica més baixes pels efectes a mitjà termini de la pandèmia.

"No són dades gaire positives, però almenys capgirem la tendència", afirma Marta Torres, investigadora sobre energia i clima a l’IDDRI (Institut du Développement Durable et des Relations Internationales) que ha participat en l’estimació. "Aquest és un model molt estadístic, per calcular-lo utilitzem variables que ja estan disponibles, com per exemple el consum de combustibles que s’ha fet en el sector del transport", indica. L’ideal, assegura, seria reduir les emissions un 7%, a fi d’arribar a l’objectiu marcat per la Generalitat. Encara està més lluny l’objectiu indicat per l’IPCC (Grup Intergovernamental d’Experts sobre el Canvi Climàtic). Per tant, si se segueix en aquesta línia, Catalunya no complirà l’Acord de París.

Menys combustible

¿I per què ha canviat la tendència? Hi influeixen variables com el fred o la quantitat d’electricitat que s’hagi importat. En aquest cas, el descens en el consum de combustibles fòssils en el sector del transport és un possible causant de la millora, apunta Torres. En concret, es mostra una reducció del 2% en el consum de carburants per al transport per carretera. També baixa, un 9%, el gas natural, i un 16%, l’electricitat produïda per tecnologies que provoquen emissions (cicles combinats que utilitzen gas, sobretot).

Notícies relacionades

"El següent dubte que s’ha de resoldre és si hem utilitzat menys combustibles perquè som més eficients, perquè ens desplacem menys o bé perquè utilitzem més cotxes elèctrics", suggereix. Per tant, més endavant, quan les dades no siguin només una estimació, es podran precisar una mica més les causes.

"El que està clar és que hi ha hagut un descens interessant. Ens falta saber per què i potenciar-lo", constata. Des del Monitor Públic d’Emissions consideren important determinar si les actuals polítiques han contribuït a aquesta dada, per així mantenir-les i ser encara més ambiciosos.

Temes:

Agricultura