Sanitat imposa les mascaretes als centres sanitaris

Les comunitats autònomes contràries acataran la mesura, obligatòria a partir d’avui, tot i que el País Basc anuncia que recorrerà la decisió.

Sanitat imposa les mascaretes als centres sanitaris

J. M. LÓPEZ

1
Es llegeix en minuts
Patricia Martín
Patricia Martín

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

El Ministeri de Sanitat va imposar ahir l’ús de mascaretes als centres sanitaris, en contra del criteri d’11 autonomies que no han adoptat aquesta decisió i critiquen les formes que ha fet servir el Govern. No obstant, per rebaixar l’enfrontament i atendre les al·legacions dels governs autonòmics i la "singularitat" de cada territori, l’Executiu ha decidit permetre que aquesta obligació es converteixi en "recomanació" quan es registri un descens d’infeccions respiratòries durant dues setmanes consecutives.

L’ordre d’"actuacions coordinades", que s’ha executat en aplicació de la llei de cohesió i qualitat del sistema sanitari, va ser comunicada ahir a les conselleries de Sanitat i entrarà en vigor "al llarg del dia", segons va explicar la ministra de sanitat, Mónica García.

L’obligació se cenyeix als centres sanitaris –atenció primària i hospitals–, però l’Executiu recomana l’ús de la mascareta també en farmàcies i centres sociosanitaris com les residències. En un inici, el ministeri també pretenia obligar a utilitzar tapaboques en aquests espais, però va flexibilitzar la mesura a petició de les comunitats en el Consell Interterritorial del dilluns, que va acabar sense acord sobre les mascaretes.

Notícies relacionades

Anunci d’impugnació

Algunes autonomies assenyalen que acataran l’ordre però estudiaran jurídicament si la poden recórrer. La primera a anunciar un recurs ha sigut el País Basc, que ha assenyalat que la impugnarà perquè considera que l’ordre vulnera la legalitat i envaeix les seves competències. Durant la pandèmia, l’Executiu central va imposar actuacions en diverses ocasions mitjançant un reial decret, però el paraigua legal utilitzat en l’emergència ha decaigut, per això s’ha hagut de recórrer per primera vegada a la llei de cohesió sanitària.

Temes:

Govern