"Treballem per homologar els títols universitaris"

"Treballem per homologar els títols universitaris"

A. Pérez Meca - Europa Press

2
Es llegeix en minuts
Valentina Raffio
Valentina Raffio

Periodista.

Especialista en ciència, salut i medi ambient.

Ubicada/t a Barcelona.

ver +

El desplegament de la LOSU suposarà un important desemborsament econòmic. ¿D’on sortiran els fons?

En els últims cinc anys, el Govern de Pedro Sánchez ha finançat un 40% més les comunitats autònomes que durant el Govern de Rajoy. No obstant, no hem vist que les comunitats autònomes ho hagin traduït en un augment del finançament de serveis públics bàsics, com per exemple, les universitats. A la Comunitat de Madrid, per exemple, la inversió en universitats només ha augmentat un 5%. Llavors, jo el que demano és responsabilitats a les comunitats autònomes i que no mirin cap a una altra banda.

¿I què fa el Govern per finançar les universitats?

Nosaltres també estem entrant en el finançament de part de l’activitat universitària, però no ens correspon només a nosaltres fer aquesta feina. Les beques Ramón y Cajal, les convocatòries de generació de coneixement, la inversió de 50 milions d’euros en microcredencials universitàries... Tots aquests programes també són oportunitats que es tradueixen en l’entorn universitari. De totes maneres, som conscients que aquest repte l’hem d’abordar de manera conjunta entre el Govern d’Espanya i les comunitats autònomes. Serem exigents, però sens dubte la finalitat és que es compleixi la llei, perquè és una llei bona i el que necessiten les universitats.

Centenars d’universitaris graduats fora de la UE denuncien un retard de fins a tres anys en l’homologació dels seus títols. ¿Com encara aquest problema?

Som conscients de l’embut que hi ha en l’homologació de títols, que passa per una dotació de recursos més gran, una digitalització del sistema i el desplegament d’un nou marc d’homologació europeu. I estem preparant un pla de xoc per accelerar aquests tràmits. Fins ara ens regíem per una normativa del 2014 per la qual totes les peticions es recollien en paper i s’havien d’estudiar de manera analògica. Des del 2022 hem digitalitzat el procés i això ja ha permès agilitzar-lo. Estem treballant en l’àmbit de la UE precisament perquè els títols siguin fàcilment homologables entre els països membres. D’altra banda, també volem tramitar amb més agilitat els títols d’aquells que ja tenen criteris d’arrelament al nostre país.

Notícies relacionades

Els catastròfics resultats de l’informe PISA han posat sobre la taula el problema de la formació del professorat. ¿Com s’està plantejant la reforma del grau de Magisteri i del màster de secundària?

L’informe mereix una anàlisi en profunditat. Una de les primeres lectures que podem fer té a veure amb la distorsió que va produir la pandèmia i la suspensió momentània de les classes presencials. Però més enllà d’això, és veritat que en l’àmbit de l’educació estem obligats a tenir la mirada posada en com millorar el sistema. És possible que hàgim de plantejar nous marcs de formació, però des del consens i amb una anàlisi que avali en quina direcció hem d’anar.