L’OCDE aconsella veus internacionals en la comissió PISA

«Si volem debatre sobre noves maneres de fer, estaria bé convidar veus d’altres països», defensa l’assessora en polítiques educatives Anna Pons.

L’OCDE aconsella veus internacionals en la comissió PISA

H. L.

2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La cimera celebrada ahir entre el Govern i l’oposició, dia en què es complien dues setmanes de la presentació dels catastròfics resultats de l’informe PISA a Catalunya, que han desencadenat una tempesta política i social, va concloure amb un acord: la creació d’una "comissió per a l’impuls de les millores per al sistema educatiu". Un instrument format per 15 persones relacionades amb el món de l’educació –els noms concrets encara no han transcendit– i que tindran una gens menyspreable missió: millorar el sistema educatiu.

El que sí que es va tancar ahir van ser els seus perfils: a més d’un coordinador tècnic, dos docents, quatre directors de centres –que elegirà la Junta Central de Directors-, tres membres d’entitats pedagògiques, un docent que col·labori en alguna facultat de Magisteri, tres "docents jubilats de prestigi", un representant de les famílies i un representant "del món local".

Segons el parer d’Anna Pons, assessora en polítiques educatives en l’OCDE –organització responsable de PISA-, el que s’ha acordat sembla una composició "diversa i ben enfocada". "Però si volem debatre sobre noves maneres de fer, estaria bé convidar veus d’altres països".

"Cada context és diferent i, per tant, podem copiar, però mirar més enllà ens podria ajudar a qüestionar qüestions més fonamentals que potser ens semblen impensables aquí o no sabem implementar bé, com el canvi de les aules tancades a una cultura més col·laborativa, amb observació a l’aula i mentories", reflexiona l’experta.

Poca confiança

Per la seva banda, Iolanda Segura, portaveu del sindicat USTEC, majoritari a les escoles públiques catalanes, va dir que no entenen gaire la creació d’aquesta nova comissió, havent-hi ja un Consell Escolar de Catalunya (CEC) i unes taules sectorials, espais on es poden "posar els temes sobre la taula i dissenyar polítiques educatives". A més, va assegurar, "ja tenen les pistes, perquè les hem anat apuntant reiteradament. Sempre hem dit que, per començar, hem de repensar tota la política educativa i això ho ha d’aconseguir tota la comunitat educativa, no pot fer-se amb una petita mostra", va concloure.

Notícies relacionades

En la mateixa línia, el professor Andreu Navarra, membre del sindicat Professors de Secundària, el segon amb més suport a Catalunya, ironitzava a les seves xarxes: "Els causants del desastre de PISA a Catalunya avaluaran el desastre de PISA a Catalunya".

El calendari que té al davant la comissió és elaborar un informe a partir de les propostes educatives que els plantegin el Govern i la resta de grups parlamentaris, i que hauran de presentar el febrer amb dos apartats: mesures per millorar el sistema educatiu a aplicar ja en el curs vinent, el 2024-2025, i mesures per estudiar i implementar "a mitjà i a llarg termini".