Els eurodiputats acaben la visita sense una "posició" clara

La delegació creu que «el català no està en perill» i veu «un problema» que les famílies que volen un 25% de classes en castellà hagin d’anar a la justícia.

Els eurodiputats acaben la visita sense una "posició" clara

Helena López

2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les primeres observacions de la delegació d’eurodiputats que ha recorregut durant tres dies Catalunya per "analitzar" el model d’immersió lingüística no han sigut tan concloents com esperaven els seus promotors, radicalment contraris al sistema. La liberal estoniana Yana Toom, presidenta de la comitiva, va assenyalar que "encara" no tenen una posició clara i va remetre en l’informe que l’organisme elaborarà "en els pròxims mesos" a fi de corroborar si existeix o no exclusió del castellà a les aules catalanes denunciada per l’Assemblea per una Escola Bilingüe.

"Hem escoltat arguments contradictoris i ara haurem d’estudiar-los i elaborar un informe que tingui un acord ampli en el seu contingut", va afirmar Toom, que va admetre que no hi ha una posició unànime per part dels eurodiputats. Sí que ha vist "estrany" i ha "trobat a faltar" dades del Govern "sobre l’alumnat que té un 25% d’ensenyament en castellà i si la presumpta exclusió d’aquesta llengua afecta els resultats de PISA". És per això que requeriran més informació a la Generalitat en aquest sentit.

La portaveu de la comitiva –qui va denunciar que la delegació ha rebut "insults i ofenses" malgrat ser "una visita autoritzada pel Parlament Europeu"-, va definir els resultats de rendiment dels alumnes catalans en l’informe PISA com a "tristos". Davant d’això, assegura haver rebut dues versions: d’una banda, "que la immersió lingüística no va bé als nens [la de l’Assemblea per una Escola Bilingüe], i de l’altra, que els mals resultats s’expliquen per qüestions socioeconòmiques, no idiomàtiques". Aquesta última, apuntada per la sociòloga Elena Sintes, de la Fundació Bofill, i recollida a l’informe farcit de dades que l’entitat va entregar ahir a la comissió i defensada també per la conselleria d’Anna Simó.

Malgrat aquesta versió oficial gens concloent, la liberal estoniana va assegurar també que se’n van de Catalunya amb "una visió bastant clara del que passa aquí". "Una part de la societat va en un sentit, i l’altra, en l’altre, i es troben al mig; jo no crec en la integració forçada, perquè a això jo ho anomenaria assimilació", va expressar la seva "opinió personal" l’eurodiputada, que considera que "el català no està en perill". Al seu parer, el debat està molt polaritzat, "amb posicions de vegades molt emotives" entre els pares que "estan obligats" a acudir als tribunals per aplicar el 25% d’ensenyament en castellà per als seus fills, i que per això "pateixen intimidació i assetjament", va opinar. En aquest sentit, la delegació va considerar "un problema" que aquestes famílies es vegin obligades a recórrer a la justícia.

Notícies relacionades

Visita "partidista"

El Govern va qualificar la visita de "partidista" i "encaminada a desprestigiar el model escolar català". I la plataforma ciutadana Som Escola, de la qual formen part les 700.000 famílies– s’hi va referir com una "instrumentalització" del Parlament Europeu.