Estudi de la PTP
Propostes per millorar Rodalies: prolongar l’R1 fins a la UAB i que l’R4 arribi a l’aeroport
El traspàs de Rodalies pactat per ERC i el PSOE encara té molta lletra petita per perfilar. Ja va dir el Departament de Territori que, després de la firma, començarà una fase d’avaluació de tota la xarxa. «Quilòmetre a quilòmetre» per saber en quina situació estan les infraestructures ferroviàries i així poder actuar en conseqüència. Però una cosa és l’estat de les vies, catenàries i estacions, i una altra, la gestió i millor eficiència del sistema. En això segon, l’associació Promoció del Transport Públic (PTP) va aportar divendres algunes idees que, a la seva manera de veure, millorarien substancialment les coses, sobretot a l’entorn de Barcelona. D’una banda, allargar l’R1 (línia de la costa) perquè arribi fins a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) després de travessar el Baix Llobregat. D’una altra, incloure la línia R-Aeroport dins del traçat de l’R4, de manera que al Prat s’hi pugui arribar per la línia que travessa les dues ciutats importants del Vallès, Sabadell i Terrassa.
Usuaris de Rodalies /
Adrià Ramírez, president de la PTP, va començar la seva intervenció amb una apel·lació a les intervencions de petit calat. «Els petits canvis són poderosos», va dir, en al·lusió a la frase atribuïda, a aquest costat de l’Ebre, al Capità Enciam, personatge de la TV-3 dels anys 90 interpretat per Pep Parés. També va instar a aprofitar la infraestructura existent i a no esperar que arribi un miracle o «futurs prometedors» que sempre són al calaix de tasques pendents. ¿Objectiu? Més capacitat, explotar al màxim les possibilitats dels dos túnels ferroviaris de Barcelona (passeig de Gràcia i Catalunya) i cobrir la connexió entre el Vallès Occidental i el Baix Llobregat.
Alleujar l’Hospitalet
A aquesta comesa s’hi abonaria la seva proposta d’allargar l’R1, que ara uneix Molins de Rei (amb operacions des de l’Hospitalet) amb Maçanet a través de la primera línia de ferrocarril peninsular, instal·lada el 1848. La PTP planteja que alguns dels trens d’aquest traçat s’allarguin fins a la UAB, amb parades al Papiol, Rubí i Sant Cugat, cosa que, de manera indirecta, alleujaria la situació de l’estació de l’Hospitalet, que també exerceix de terminal de la línia amb constants encreuaments de trens al mateix nivell, cosa que dificulta que s’hi pugui treure el màxim partit possible.
La proposta completa de la PTP, que inclou prolongar l’R1, que l’R4 arribi a l’aeroport o modificar la capçalera de l’R2 Sud /
En el mateix acte de divendres, representants de Territori es van posicionar a favor de la iniciativa de la PTP. «Ho hem sol·licitat de manera formal a Renfe», va recordar Laia Mercadé, subdirectora general de Transport Ferroviari del Govern. En el dia d’avui, no obstant, amb trams de via única per obres incloses al pla de Rodalies 2020-2030, es fa molt difícil plantejar una ampliació del servei entre el Baix Llobregat i el Vallès. Una vegada estigui tot acabat, i si la nova societat mixta sorgida del traspàs de Rodalies ja porta les regnes de la xarxa (amb majoria de la Generalitat al nou operador que substituiria Renfe), sí que podria emprendre’s aquesta prolongació.
Sense canviar de tren
La PTP va tornar a insistir en el seu rebuig de crear una nova línia, l’L-Aeroport, operada per Ferrocarrils, que al principi hauria d’unir les estacions de Sant Andreu i les dues terminals del Prat. Ramírez va proposar que el nou ramal a l’aeroport s’inclogui dins de la línia R4 de Rodalies que té origen a Manresa, de manera que els viatgers que hi van des del Vallès tinguessin accés directe als seus avions sense necessitat de canviar de tren a les portes de Barcelona.
Passatgers pujant a un tren de Rodalies a l’estació de Granollers. /
El traspàs de Rodalies al Govern treu èpica política a aquest nou projecte (era la manera d’introduir FGC als dominis de Renfe a la capital) i dona punts a la possibilitat que, efectivament, s’incorpori a algun dels traçats existents. En qualsevol cas, és una cosa encara per decidir perquè hi ha molt marge de maniobra. I tampoc és bufar i fer ampolles, perquè l’R4 passa ara pel túnel de Catalunya i s’hauria de traslladar al de passeig de Gràcia.
Evitar encreuaments de vies
La tercera proposta té a veure amb l’Estació de França i la necessitat d’evitar encreuaments de trens al mateix nivell, una maniobra que condiciona molta l’eficiència del sistema, sobretot a les zones amb més congestió ferroviària, com és el cas dels túnels de Barcelona. Per a això, aquesta entitat proposa modificar la capçalera de l’R2 Sud, que ara acaba a l’Estació de França, cosa que obliga a creuar les vies per incorporar-se a la galeria de passeig de Gràcia en direcció a Sants. La PTP planteja que la línia comenci i mori a Sant Andreu, cosa que evitaria aquest incòmode aparellament de vies. Les infraestructures, juntes, però no barrejades.
- Apunt ¿Ocupats o imbècils?
- Ariadna Gil: "La mirada a una dona que abandona la seva família és diferent que si ho fa un home"
-
Ofert per
- Sánchez demana renunciar a fons de la UE per reconstruir València
- Reestructuració bancària Espanya pagarà demà 4.575 milions del rescat europeu a la banca del 2012
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- 448 al dia MAPA | Els 10 radars de Barcelona que més multes han posat aquest 2024
- Massa Liverpool a Girona
- Mbappé, Vinícius i Bellingham validen l’envit d’Ancelotti
- El trasllat dels bombers de l’Eixample perd suports