Educació a Catalunya

190 hores anuals d’aprenentatge: la bretxa entre els nens que tenen accés a extraescolars i els que no

A1-158659783.jpg

A1-158659783.jpg / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

Un 83% dels catalans entre sis i 15 anys fa alguna activitat extraescolar. Nens i adolescents dediquen cinc hores setmanals de mitjana a les activitats extraescolars durant el curs o el que és el mateix: 190 hores anuals d’aprenentatge en activitats de tipus esportiu, d’idiomes, artístic, tecnològic, d’oci, de reforç escolar o de suport socioeducatiu. Xifres que, segons assenyala l’informe ‘La cara i la creu de la participació extraescolar: oportunitats i desigualtats educatives’, amaguen una enorme desigualtat.

Les activitats extraescolars impliquen una despesa mitjana de 560 euros anuals per fill

Una bretxa de 26 punts percentuals. Mentre el 92% dels nens i adolescents de nivell socioeconòmic familiar alt participen en activitats extraescolars, només ho fan el 66% del nivell baix.

El preu és, sobra dir-ho, el principal motiu de no participació en les activitats extraescolars (un 77% dels casos) entre les famílies amb un nivell socioeconòmic baix. Impliquen un cost mitjà de 560 euros anuals per fill per cobrir les activitats extraescolars, a les quals s’han d’afegir les d’estiu. 

140.000 nens exclosos

En una classe de 25 nens, quatre no fan cap activitat extraescolar. En total, 140.000 nens i adolescents entre sis i 15 anys en quedaran exclosos d’aquest curs.

Malgrat que les barreres econòmiques són les principals, no són les úniques.

Barreres burocràtiques

També hi ha barreres culturals, geogràfiques i burocràtiques. «Les polítiques d’ajudes econòmiques i de gratuïtat s’han de repensar, ampliar i reforçar amb estratègies d’acompanyament, treball comunitari i proximitat», assenyalen des de L’ Aliança Educació 360,organització impulsora de l’estudi, de la qual formen part des d’ajuntaments grans (Barcelona) i petits (Santa Maria d’Oló) a diputacions, consells comarcals i institucions transversals (de la Societat Catalana de Pedagogia a Minyons Escoltes i Guies de Catalunya).

Des de L’Aliança Educació 360 reclamen «polítiques més contundents i estables per combatre la desigualtat extraescolar, «un dels punts febles de l’educació a Catalunya», com assenyalava també fa uns dies en una entrevista en aquest diari l’assessora en matèria educativa de l’OCDE Anna Pons.

Reproductor de desigualtats

Notícies relacionades

«L’accés a les desigualtats continua sent un àmbit reproductor de les desigualtats, les exclusions i les segregacions educatives i socials existents», assenyala l’informe, presentat aquest dimarts, fet a partir d’una enquesta realitzada a partir d’una mostra de 1.203 pares i mares de nens i adolescents en edat d’escolarització obligatòria (entre els sis i els 15 anys), representatius quant a variables d’edat, sexe i curs dels nens, distribució territorial i índex socioeconòmic segons la metodologia de l’Enquesta General de Mitjans, que combina professió i nivell d’estudis.

L’esport és l’extraescolar més practicada a Catalunya, en un 58% dels casos, molt per sobre de la resta activitats. El segon lloc l’ocupen els idiomes (33%). El segueixen les activitats artístiques (25%) i el reforç escolar (15%).