3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

973.560 alumnes catalans d’educació infantil, primària i educació secundària obligatòria (ESO) tornen aquest dimecres a les aules. Després d’una mica més de dos mesos de vacances, els escolars es retroben avui amb els companys per iniciar un nou curs que comença sense tenir resolt el problema de la climatització més enllà del repartiment de ventiladors –assumpte que va marcar l’inici i el final del curs passat– i amb una jornada de vaga docent en què els tres sindicats convocants [USTEC, CGT i La Intersindical] demanen, entre altres coses, un «calendari racional». Els professors insisteixen que tres dies feiners són absolutament insuficients per preparar un curs en condicions i denuncien que encara s’estan fent nomenaments de professors i tancant plantilles.

El curs comença a jornada completa després del fiasco de les tardes d’oci educatiu de setembre passat, amb 20.000 alumnes menys a infantil i primària a causa de la imparable baixada demogràfica i amb incomptables assumptes urgents sobre la taula, com abordar el repunt del masclisme entre els adolescents. La conselleria –encapçalada per Anna Simó des del juny–, confia aquesta missió als nous referents de coeducació, convivència i benestar emocional. Una figura fins avui inexistent [recollida en la LOMLOE i coneguda popularment com a coordinador ‘antibullying’] que des d’avui tenen els 3.400 centres que imparteixenprimària i secundària a Catalunya i amb una formació [de moment el que hi ha és un professor que ha acceptat una nova funció; ergo, més feina] que es farà, segons assenyalen des del Departament, aquest mes d’octubre.

Estretament relacionat amb la convivència, aquest curs entra en funcionament el nou i reivindicat Protocol de Violències, que unifica els diferents protocols existents, així com el Registre de Violències Contra l’Alumnat (REVA). Són mesures que els professors, molt preocupats amb les dificultats que es troben per gestionar aquestes violències en el dia a dia de l’aula per la falta de temps que disposen per dedicar a l’assumpte i la complexitat de la burocràcia, reben amb prudència mentre esperen comprovar com es porten a la pràctica.

«Els protocols estan molt ben fets. Tenen un ànim molt restauratiu, d’ajudar tant la persona que té el rol de víctima com la que té el rol d’agressor; i intentar ajudar-les a totes dues, perquè totes dues estan patint i tenen alguna dificultat..., però això vol dir que t’has d’entrevistar amb els alumnes, amb les famílies, que ho has de recollir tot en un informe... i això requereix temps. I, ¿d’on el treus?», reflexionava fa uns dies Marta Caño, directora de l’institut Maria Espinalt en una entrevista per a aquest diari.

El repte del català

El repte del catalàUn altre deels reptes del nou curs és l’impuls del català (més enllà de l’ofensiva judicial, que és una altra carpeta). Per fer-li front, Simó aposta per la creació d’una plataforma de continguts audiovisuals en català amb 3Cat (que encara no s’ha presentat, tot i que asseguren que ho faran aviat) i el Consorci d’Educació de Barcelona posarà en marxa un pla pilot per millorar la política d’acollida i la competència lingüística de l’alumnat nouvingut a Catalunya.

La capital catalana posarà en marxa vuit Aules d’Acollida Accelerada (AAA) amb l’objectiu que l’alumnat nouvingut a segon, tercer i quart d’ESO pugui obtenir el nivell de competència comunicativa en català per accedir a la resta de competències amb més facilitat. De fet,millorar les competències bàsiques de tot l’alumnat és un assumpte pendent més de l’educació.

Notícies relacionades

El Departament no ha donat a conèixer encara els resultats de les últimes proves, però Simó va avançar aquest dilluns en la roda de premsa d’inici de curs que no eren bons. El que no va avançar és quin era el pla per millorar-los, més enllà de les mesures ja anunciades l’últim curs pel seu antecessor, Josep Gonzàlez-Cambray (com els 30 minuts de lectura obligatòria a primària per millorar la comprensió lectora recollits en el nou currículum, que aquest any també s’ha de consolidar).

Una situació que sí que és nova en el curs que comença avui a infantil, primària i secundària obligatòria –i la setmana que ve a batxillerat i FP– és el final de la segregació per gènere finançada amb fons públics a l’ESO (els concerts a primària sí que segueixen vigents). L’any acadèmic comença també amb la incorporació de diverses escoles fins al curs passat concertades a la xarxa pública, com és el cas de l’Escola Joviat de Manresa, l’institut escola Sant Felip Neri i l’Escola Segre, a Barcelona.