Nova legislació

De la recollida d’escombraries porta a porta a retornar burilles: nous hàbits que Catalunya implantarà amb la llei de residus

La Generalitat reconeix que la llei catalana de residus arribarà tard, però assegura que s’aprovarà aquest 2023

Isaac Peraire: «El porta a porta és el mètode que dona millors resultats»

Catalunya s’estanca en la gestió de residus: més del 50% no es recicla

Reciclatge extrem: regar tomaqueres amb l’aigua extreta de les escombraries

De la recollida d’escombraries porta a porta a retornar burilles: nous hàbits que Catalunya implantarà amb la llei de residus

Laura Guerrero

4
Es llegeix en minuts
Guillem Costa
Guillem Costa

Especialista en Medi ambient, sostenibilitat i biodiversidad

ver +

¿Per què arriba tan tard la promesa llei catalana de residus? «Els sectors implicats han participat tant que els terminis s’han allargat més del previst». Aquesta és la resposta que ofereixen des de l’Agència de Residus de Catalunya (ARC), ens que prepara aquesta nova norma. Quan la llei s’hagi d’aprovar al Parlament, ¿tirarà endavant? «Estem segurs que sí, hi ha hagut molt diàleg previ i la majoria de partits hi han participat», diuen des d’aquest organisme que forma part del Departament d’Acció Climàtica.

Notícies relacionades

La llei ha de ser una realitat al llarg d’aquest 2023, cosa que no significa que s’apliqui immediatament. Alguns dels canvis previstos per aquest text legal requereixen un marge de temps perquè es posin en marxa. No obstant, en poc anys, asseguren des de la conselleria, tant aquesta llei autonòmica com les directrius europees canviaran radicalment el nostre dia a dia a l'hora de gestionar les escombraries.

La nova llei autonòmica, que ha de ser una realitat aquest any, i les directrius europees modificaran la gestió de les escombraries

¿Llavors, la nostra vida serà més incòmoda? «No hem ni de plantejar-nos aquesta pregunta. Ens juguem la viabilitat de la nostra societat», afirma Rosa García, directora de l’entitat Rezero, que treballa per a un futur sense residus. A continuació, apuntem quatre exemples quotidians que canviaran i obligaran els ciutadans a modificar els seus costums.

Porta a porta

Segons la nova llei catalana de residus que s’ha d’aprovar aquesta tardor, serà obligatori que els ajuntaments apliquin un mètode de recollida selectiva. Hi ha dues opcions que en realitat són complementàries entre si. La primera és el sistema porta a porta, amb cubells que es deixen a la porta de casa i es passen a recollir en funció del dia de la setmana determinat per a aquest fi. La segona és l’ús de contenidors intel·ligents, amb sensors i sistemes tecnològics, que s’activen amb un dispositiu identificatiu i permeten llençar les escombraries els dies assenyalats. 

L’ARC aposta sobretot pel porta a porta, que de moment només utilitzen 313 municipis catalans. Des de l’agència consideren que es tracta del mètode necessari per complir objectius. Fins ara, s’han ofert incentius perquè pobles i ciutats optin per sistemes de recollida selectiva. En els pròxims anys, no obstant, serà obligatori. És a dir, si la llei prospera, anar a llençar les escombraries serà un hàbit que variarà radicalment. García dona molta importància a aquest canvi: «Llençar residus sense el sistema porta a porta és sinònim de més incineradores i més abocadors. Mal negoci per al medi ambient».

«Llençar residus sense el sistema porta a porta és sinònim de més incineradores i més abocadors.

Rosa García, directora de Rezero

Envasos a l’antiga

La nova llei contemplarà un sistema de dipòsit, devolució i retorn (SDDR). Bàsicament, es tracta de modernitzar el que s’havia fet tota la vida: tornar les ampolles de vidre a la botiga o al supermercat. Aquest fet no només pot millorar el reciclatge, sinó també promoure la reutilització. A la llarga es podria fer amb tota mena d’envasos, però, d’entrada, el més factible és el vidre.

No es tracta d’una norma que s’hagi d’aplicar molt de pressa, però més aviat que tard arribarà, ja que estarà inclosa en la llei. En concret, consistiria a pagar una mica més (el dipòsit) per cada envàs que es compra. Després, al tornar-lo, l’establiment reemborsa els diners dipositats.

El projecte Rewine (de l’anglès ‘wine’, que significa vi) ja va demostrar que era possible proporcionar una segona vida a les ampolles de vi. El que es necessitaria per ser viable és una planta de neteja d’ampolles. Des de l’ARC es considera que el sector privat podria assumir-ne la construcció. En realitat hi ha diverses empreses que ja han presentat idees sobre com vehicular aquest sistema. La directora de Rezero diu que, segons les seves enquestes, el 80% de la ciutadania estaria disposada a adaptar-se a aquest model, que serviria per «reduir el flux de residus en la recollida selectiva».

Retornar burilles de tabac

Es tracta d’un residu que ha inundat els espais urbans (i naturals en alguns casos), per molt que s’hagi prohibit fumar a les platges o que s’hagin distribuït cendrers. El que inclou la llei és una cosa semblant a l’SDDR. En el seu dia, la Generalitat va plantejar pagar una taxa de 20 cèntims per cigarro que es retornarien quan es tornessin les burilles a l’estanc. Encara no està clar com es vehicularà aquesta transacció, ja que el sobrecost pot ser de menys cèntims. No obstant, sí que es preveu instaurar una taxa que després es pugui recuperar.

Taxar l’enciam embolicat

La nova llei també preveu impostos a diversos productes que tinguin un envàs d’un sol ús. Està demostrat que molta gent, quan va al súper, escull abans un enciam embolicat en plàstic que un que no ho estigui. És com si donés més seguretat o confiança. Així, un impost als envasos d’un sol ús hauria de servir per reduir el nombre de productes que arriben a les prestatgeries embolicats en plàstic.

«La ciutadania ja tenim prou responsabilitat. Està molt bé que empreses comencin a assumir impostos per productes que acaben impactant negativament en els ecosistemes i en la nostra salut», opina García. «Es tracta de canvis necessaris per tenir perspectives de futur», conclou. Aquest és un exemple de canvis de rutines causats principalment per les obligacions a què les empreses estaran sotmeses, tant per les normatives europees com per la nova llei catalana, que també pretén imposar un impost sobre aquest tipus de productes no reutilitzables.