Trànsit

Totes les novetats al carnet de conduir que arriben d’Europa: així et poden afectar

Totes les novetats al carnet de conduir que arriben d’Europa: així et poden afectar
2
Es llegeix en minuts

La Comissió Europea ha presentat aquest dijous una proposta per modernitzar les regles sobre els permisos de conduir i reforçar la seguretat viària. Es tracta, encara, d’un projecte, però que inclou novetats significatives com la introducció d’un permís de conducció digital vàlid a tota la Unió Europea (UE), rebaixar l’edat mínima per conduir als 17 anys amb condicions i noves disposicions per facilitar l’aplicació transfronterera de les normes de trànsit. La proposta es traslladarà ara al Parlament Europeu i al Consell perquè eurodiputats i governs introdueixin els canvis que considerin oportuns.

A continuació, repassem les principals propostes que ha posat sobre la taula la Comissió.

Conduir als 17

La Comissió proposa rebaixar als 17 anys (en lloc dels 18 actuals) l’edat mínima per conduir cotxes i camions sempre que el conductor vagi acompanyat d’un adult de mínim 25 anys i que estigui en possessió del carnet de conduir amb una antiguitat d’almenys cinc anys. La comissària de Transport, Adina Valean, ha justificat la mesura per fer «més atractiu» el sector del transport per als joves en un moment d’«escassetat de conductors professionals»

Brussel·les també suggereix introduir un període de prova de dos anys per als conductors novells i rebaixar a 0 la taxa d’alcoholèmia permesa a aquest col·lectiu. La Comissió veu aquest punt «essencial» perquè els conductors menors de 30 anys –que representen un 8% del total– estan implicats en el 40% dels accidents. 

Carnet digital

La Comissió proposa introduir un carnet de conduir digital únic per a tots els països de la UE.

Control transfronterer

El nou carnet facilitarà als estats membre l’intercanvi d’informació i una persecució més efectiva de les infraccions que es produeixen entre països. Segons dades de la Comissió, un 40% de delictes comesos a les carreteres de la UE queden impunes bé perquè el conductor no ha sigut identificat o perquè no se’l va parar per multar-lo. 

Aquest sistema permetria que els conductors sancionats en un país no poguessin circular a la resta de la UE. És a dir, qui hagi perdut el carnet de conduir a Espanya, per exemple, no podrà conduir a cap dels països de la Unió. 

Més sancions

La legislació actual cobreix algunes de les infraccions més freqüents a la carretera com l’excés de velocitat i la conducció en estat d’embriaguesa. La Comissió proposa ara ampliar l’àmbit: no guardar prou distància amb el vehicle que circula davant; avançament perillós, estacionament perillós, creuar una o diverses línies blanques contínues, conducció en direcció contrària; no respectar les normes d’utilització dels passadissos d’emergència; utilització d’un vehicle sobrecarregat.