Educació i tecnologies
Claus per a l’ús de la intel·ligència artificial a l’escola
La Fundació Bofill elabora un document molt complet que recull els riscos i les oportunitats d’aquesta tecnologia

A1-157548912.jpg /
La intel·ligència artificial ha entrat de manera imparable a les escoles de mà de programes com ChatGPT per a desconcert dels docents. Un altre front obert a gestionar sense gaires recursos. La Fundació Bofill acaba de publicar una guia –descarregable a la seva pàgina web– en la qual ofereix algunes idees interessants als professors, també molt útil per a famílies amb curiositat o preocupació (o una barreja de les dues coses). A la guia s’explica (per a tots els públics) què és la intel·ligència artificial i, sobretot, quins en són els riscos i les oportunitats. Tot seguit, un petit resum.
¿Què és la intel·ligència artificial (IA)?

La IA és el camp de la informàtica que s’ocupa de la creació de màquines intel·ligents; en aquest camp, es desenvolupa un conjunt de tecnologies a les quals s’atribueixen algunes capacitats humanes, pel fet de ser competents en l’extracció de coneixements des de l’anàlisi de nombroses dades a través de l’aplicació d’algoritmes que generen patrons, uns patrons que identifiquen i a partir dels quals produeixen nova informació.
¿Què ha de tenir en compte un docent per aplicar la IA?

L’ús de la intel·ligència artificial ha de respectar la dignitat de les persones individuals; connectar amb els altres de manera real, honesta, oberta i inclusiva; estar pendent del benestar de tothom i protegir les prioritats dels valors socials, la justícia i l’interès públic.
¿Com es garanteix el dret a la intimitat dels nens?

La privacitat s’ha de plantejar tant des de l’àmbit de la protecció personal com en relació amb la llibertat d’expressió. És necessari ser molt rigorós en l’emmagatzematge i l’ús de les dades, especialment quan hi ha menors involucrats.
¿Quins són els drets dels pares?

En el moment de recopilar o utilitzar dades de la infància, el consentiment s’ha de donar tant per part dels nens i nenes com de les seves famílies, no ser assumit pels centres educatius.
¿En què la IA pot millorar l’avaluació?

L’avaluació basada en la IA redueix la burocràcia i el temps dedicat a la correcció per part del professorat. Diversifica, a més, les maneres d’avaluar per aconseguir una avaluació inclusiva i personalitzada. Possibilita que tingui lloc en un segon pla, restant protagonisme a les proves d’avaluació. Redueix, d’altra banda, l’efecte «preparació per a les proves» en els processos d’aprenentatge.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Educació Mestres i professors Educació a Catalunya Col·legi Estudiants Intel·ligència artificial Família
- Sense sortir de la comarca El poble a només 30 minuts de Rubí ideal per a una escapada de natura sense sortir del Vallès
- EL PARTIT DEL CIUTAT DE VALÈNCIA Els genis decideixen quan ser-ho
- Els herois que han combatut contra el monstre
- Oci estival Els ‘beach clubs’ arrelen a BCN
- Muntatges financers De Vigo a Olot: el rastre d’Eusebio Novas
- Famosos El youtuber Jordi Wild (40 anys) ho té clar sobre el català: «El castellà ja ha guanyat»
- Acord del Govern espanyol amb Catalunya El PP defineix la quitació del deute del FLA com «una altra amnistia comptable» als independentistes
- Un sector en el punt de mira (i 4) Aquí estan les cases més luxoses d’Espanya, que han duplicat les seves vendes en cinc anys
- Guerra a l’est d’Europa La pau de Trump a Ucraïna fa aigües
- Badalona Albiol denuncia la falta d’infraestructures que ha obligat a tancar les platges de Badalona: «En 11 anys no s’ha construït res»