Educació i tecnologies
Claus per a l’ús de la intel·ligència artificial a l’escola
La Fundació Bofill elabora un document molt complet que recull els riscos i les oportunitats d’aquesta tecnologia
![A1-157548912.jpg A1-157548912.jpg](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/f100b727-10e4-46b7-a204-c1ca5a29ed8a_alta-libre-aspect-ratio_default_0.jpg)
A1-157548912.jpg /
La intel·ligència artificial ha entrat de manera imparable a les escoles de mà de programes com ChatGPT per a desconcert dels docents. Un altre front obert a gestionar sense gaires recursos. La Fundació Bofill acaba de publicar una guia –descarregable a la seva pàgina web– en la qual ofereix algunes idees interessants als professors, també molt útil per a famílies amb curiositat o preocupació (o una barreja de les dues coses). A la guia s’explica (per a tots els públics) què és la intel·ligència artificial i, sobretot, quins en són els riscos i les oportunitats. Tot seguit, un petit resum.
¿Què és la intel·ligència artificial (IA)?
![](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/d1f3042c-e103-4654-929c-3558219e9b57_baja-libre-aspect-ratio_default_0.png)
La IA és el camp de la informàtica que s’ocupa de la creació de màquines intel·ligents; en aquest camp, es desenvolupa un conjunt de tecnologies a les quals s’atribueixen algunes capacitats humanes, pel fet de ser competents en l’extracció de coneixements des de l’anàlisi de nombroses dades a través de l’aplicació d’algoritmes que generen patrons, uns patrons que identifiquen i a partir dels quals produeixen nova informació.
¿Què ha de tenir en compte un docent per aplicar la IA?
![](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/56613465-b715-4bae-9c1d-24a58d728753_baja-libre-aspect-ratio_default_0.png)
L’ús de la intel·ligència artificial ha de respectar la dignitat de les persones individuals; connectar amb els altres de manera real, honesta, oberta i inclusiva; estar pendent del benestar de tothom i protegir les prioritats dels valors socials, la justícia i l’interès públic.
¿Com es garanteix el dret a la intimitat dels nens?
![](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/5b5c14a4-44ea-4e11-8d9f-1f29a6402c7c_baja-libre-aspect-ratio_default_0.png)
La privacitat s’ha de plantejar tant des de l’àmbit de la protecció personal com en relació amb la llibertat d’expressió. És necessari ser molt rigorós en l’emmagatzematge i l’ús de les dades, especialment quan hi ha menors involucrats.
¿Quins són els drets dels pares?
![](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/3e4b0c75-95f2-45a1-b4d6-bcd39af7417d_baja-libre-aspect-ratio_default_0.png)
En el moment de recopilar o utilitzar dades de la infància, el consentiment s’ha de donar tant per part dels nens i nenes com de les seves famílies, no ser assumit pels centres educatius.
¿En què la IA pot millorar l’avaluació?
![](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/57c88e47-316e-4da6-9182-406a7c0eb61f_baja-libre-aspect-ratio_default_0.png)
L’avaluació basada en la IA redueix la burocràcia i el temps dedicat a la correcció per part del professorat. Diversifica, a més, les maneres d’avaluar per aconseguir una avaluació inclusiva i personalitzada. Possibilita que tingui lloc en un segon pla, restant protagonisme a les proves d’avaluació. Redueix, d’altra banda, l’efecte «preparació per a les proves» en els processos d’aprenentatge.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Educació Mestres i professors Educació a Catalunya Col·legi Estudiants Intel·ligència artificial Família
- Jocs Olímpics 2024 París oculta la foscor i exhibeix el seu decorat en els Jocs
- Handbol Les ‘Guerreres’ no compareixen i cauen amb estrèpit en el debut
- Tennis Moyá fa saltar les alarmes sobre la presència de Nadal a París
- Sèrie aclamada Com enamorar sense cursileries
- QUATRE HOSPITALITZATS Un brot de salmonel·losi en un bar deixa almenys 22 afectats
- Les polítiques de la Unió Europea Brussel·les empeny a acabar amb l’addicció a les xarxes socials tòxiques
- Les polítiques de la Unió Europea Espanya insta les tecnològiques a actuar contra els patrons addictius
- SUCCESSOS Presó per al maquinista i un excàrrec d’Adif per l’accident de l’Alvia
- Gislan Zekri, estudiant de Treball Social: "Entendre el context cultural de la persona és vital per ajudar-la"
- Narcotràfic Confiscades quatre tones de cocaïna al port de Barcelona