Educació i tecnologies
Claus per a l’ús de la intel·ligència artificial a l’escola
La Fundació Bofill elabora un document molt complet que recull els riscos i les oportunitats d’aquesta tecnologia

A1-157548912.jpg /
La intel·ligència artificial ha entrat de manera imparable a les escoles de mà de programes com ChatGPT per a desconcert dels docents. Un altre front obert a gestionar sense gaires recursos. La Fundació Bofill acaba de publicar una guia –descarregable a la seva pàgina web– en la qual ofereix algunes idees interessants als professors, també molt útil per a famílies amb curiositat o preocupació (o una barreja de les dues coses). A la guia s’explica (per a tots els públics) què és la intel·ligència artificial i, sobretot, quins en són els riscos i les oportunitats. Tot seguit, un petit resum.
¿Què és la intel·ligència artificial (IA)?

La IA és el camp de la informàtica que s’ocupa de la creació de màquines intel·ligents; en aquest camp, es desenvolupa un conjunt de tecnologies a les quals s’atribueixen algunes capacitats humanes, pel fet de ser competents en l’extracció de coneixements des de l’anàlisi de nombroses dades a través de l’aplicació d’algoritmes que generen patrons, uns patrons que identifiquen i a partir dels quals produeixen nova informació.
¿Què ha de tenir en compte un docent per aplicar la IA?

L’ús de la intel·ligència artificial ha de respectar la dignitat de les persones individuals; connectar amb els altres de manera real, honesta, oberta i inclusiva; estar pendent del benestar de tothom i protegir les prioritats dels valors socials, la justícia i l’interès públic.
¿Com es garanteix el dret a la intimitat dels nens?

La privacitat s’ha de plantejar tant des de l’àmbit de la protecció personal com en relació amb la llibertat d’expressió. És necessari ser molt rigorós en l’emmagatzematge i l’ús de les dades, especialment quan hi ha menors involucrats.
¿Quins són els drets dels pares?

En el moment de recopilar o utilitzar dades de la infància, el consentiment s’ha de donar tant per part dels nens i nenes com de les seves famílies, no ser assumit pels centres educatius.
¿En què la IA pot millorar l’avaluació?

L’avaluació basada en la IA redueix la burocràcia i el temps dedicat a la correcció per part del professorat. Diversifica, a més, les maneres d’avaluar per aconseguir una avaluació inclusiva i personalitzada. Possibilita que tingui lloc en un segon pla, restant protagonisme a les proves d’avaluació. Redueix, d’altra banda, l’efecte «preparació per a les proves» en els processos d’aprenentatge.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Educació Mestres i professors Educació a Catalunya Col·legi Estudiants Intel·ligència artificial Família
- Sondeig polític d’Espanya Enquesta eleccions generals Espanya: L’auge de Vox dispara el bloc de la dreta i acosta el PSOE al PP
- La Seguretat Social adverteix: si guanyes 300 euros al mes hauràs de donar-te d’alta com a autònom
- Comerç icònic Lledó Mas diu adeu després de 118 anys
- Testimoni Commoció a València per l’home trobat mort després de 15 anys: «Mentre pagues, ningú es preocupa de si ets viu»
- Dotze d’octubre Una recepció sense Sánchez ni Ayuso
- Així és com pots evitar una de les estafes telefòniques més comunes de l'any 2025
- Conflicte al Pròxim Orient Hamàs allibera tots els ostatges vius i Israel entrega 2.000 presoners palestins
- L'ànima vella i l'esperit jove del Toro més contemporani
- Sense previsió de represa La dana Alice obliga a cancel·lar 27 trens en el corredor ferroviari entre Barcelona i València
- Seguretat Social El Govern proposa apujar la quota dels autònoms entre 11 i 200 euros el 2026