Consell de Ministres
La nova llei de mobilitat obre la porta a taxes municipals a la circulació
La norma obligarà els municipis d’entre 20.000 i 50.000 habitants a tenir plans de mobilitat sostenibles i exigirà a les empreses de més de 500 treballadors plans de transport sostenible a la feina
La ministra Raquel Sánchez confirma que la gratuïtat dels trens de Rodalies i mitjana distància es mantindrà el 2023

El Consell de Ministres ha aprovat l’avantprojecte de llei de mobilitat sostenible, que recollirà un nou mapa concessional per al transport regular de viatgers per autobús i que obre la possibilitat al fet que els ajuntaments estableixin una taxa a la circulació de determinats vehicles en zones de baixes emissions.
Segons ha explicat la ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres, aquesta llei pretén també reduir les ineficiències de despesa en les inversions de transport, que l’Executiu central xifra en 8.000 milions en una dècada.
Així mateix, la titular del departament ha recordat que la gratuïtat en el transport de Rodalies i mitjana distància es mantindrà el 2023 i s’estendrà als autobusos regulars de titularitat estatal.
Amb aquesta llei de mobilitat sostenible, que el Govern central espera que entri en vigor l’any que ve, es busca una mobilitat més neta i saludable en un sector, el del transport, que suma 800.000 llocs de treball, suposa el 4,5% del PIB, el 13% de la despesa de les llars, acumula 5.000 milions de viatges en el transport col·lectiu a l’any i és responsable del 27% de les emissions, per sobre de la mitjana europea.
Entre els pilars d’aquesta nova norma, que busca més coordinació i col·laboració entre les administracions, es busca fer de la mobilitat un dret de la ciutadania a fi de donar resposta a la concentració de població més gran en grans urbs i àrees perifèriques però també a les àrees rurals i petites ciutats que s’enfronten a la despoblació.
En aquest sentit, es crearà el sistema nacional de mobilitat sostenible, i es reordenarà el transport de viatgers regular per carretera amb un nou mapa concessional que s’està treballat amb les comunitats autònomes per millorar el servei a fi que l’autobús pugui atendre més persones, amb millors preus, de forma més competitiva i amb un millor servei. També es reconeix la importància estratègica del transport de mercaderies com un servei indispensable.
Una altra de les bases és accelerar la descarbonització del transport amb ciutats pensades per a les persones i no per als cotxes i s’obre per a això la possibilitat que els ajuntaments estableixin una taxa a la circulació de determinats vehicles en zones de baixes emissions.
També estableix que els municipis d’entre 20.000 i 50.000 habitants han de tenir plans de mobilitat sostenibles, que hi hagi en empreses de més de 500 treballadors plans de mobilitat sostenible a la feina i que les companyies de transport calculin l’empremta de carboni i ho comuniquin als usuaris.
Així mateix, es vol millorar la qualitat en les decisions de despesa fent una anàlisi que garanteixi la rendibilitat socioambiental de totes les actuacions i s’aposta per la digitalització i la innovació amb un nou espai de dades i un ‘sandbox’ de mobilitat per posar en prova projectes innovadors i una finestreta única perquè els vehicles autònoms puguin fer proves en vies públiques.
Postura de la CNMC
La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) proposa revisar el sistema concessional en el transport de viatgers per carretera, especificar els requisits que ha de complir una ruta per ser susceptible de liberalització i definir les obligacions als operadors per evitar que l’statu quo actual es mantingui inalterat.
Notícies relacionadesAixí mateix, planteja homogeneïtzar la intervenció de la CNMC en els sectors aeroportuari i ferroviari; fer imperativa l’eliminació de les OSP (Obligacions de Servei Públic) en el moment en què deixin d’estar justificades, o adoptar mesures per a la separació comptable, funcional i jurídica entre la gestió de la infraestructura i l’operació del servei.
A més, demana més flexibilitat en les condicions per establir serveis ferroviaris quan coincideixin amb rutes d’autobús
- Espai cultural L’Ateneu Barcelonès atrau ‘expats’ àvids de llengua i cultura catalana
- Històries de LEs Glòries (I) Quan les Glòries van poder ser Sant Jaume
- La realitat imita l’art El petit poble de Lleida on Picasso va superar el seu bloqueig artístic
- La demanda d’habitatge gira cap a les llars unipersonals
- Reglament de trànsit El canvi de normativa sobre llums d’alerta genera un mercat fraudulent
- Niubó descarta reimplantar la sisena hora i defensa reduir ràtios
- Les 57 rutes intercontinentals del Prat fan preveure un any de rècord
- Consum culpa de l’augment del joc ‘online’ la recuperació dels incentius
- L’onada de calor deixa màximes de 42 graus a la província d’Ourense
- El Vaticà mira "amb lupa" Hijas del Amor Misericordioso