Drets del consumidor
¿Què fer si em perden la maleta a l’aeroport o cancel·len el vol?
Les companyies han d’indemnitzar l’afectat quan les causes siguin justificades
La planificació d’unes vacances o d’un viatge qualsevol se’n pot anar en orris per un detall que en no poques ocasions es converteix en un autèntic malson per al viatger: quedar-se l’últim esperant que surti la seva maleta per la cinta d’equipatge de l’aeroport i assegurar-se que les seves maletes s’han perdut. Davant d’aquest escenari és important mantenir la calma i seguir una sèrie de consells que minimitzin l’impacte del perjudici i garanteixin la millor indemnització. Aquests són els passos a seguir:
Reclamar ‘in situ’
Reclamar sense demora al mateix aeroport. Després de constatar el contratemps, el millor és dirigir-se immediatament al taulell de l’aerolínia amb la qual s’hagi viatjat i demanar l’informe d’irregularitat d’equipatge per deixar constància de la incidència, segons recomana l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), que també proposa «confirmar la reclamació presentant un escrit al departament d’atenció al client de la companyia».
Les factures
Un segon consell és conservar les factures de tots els productes de primera necessitat que hagi hagut de comprar davant la situació d’emergència i pels quals té dret a rebre el desemborsament, independentment de si apareix o no el seu equipatge en els dies següents.
Fins a 1.200 euros
I si la maleta no apareix, l’usuari té dret a una compensació. El viatger pot percebre 1.200 euros com a indemnització màxima per l’extraviament de la maleta o per les despeses derivades del material del qual no ha pogut disposar durant un temps determinat. «Si abans del vol vas fer una declaració del valor del teu equipatge, podràs exigir una indemnització màxima amb aquest valor. Si no vas fer declaració, el màxim que podràs demanar són 1.200 euros», detalla l’OCU.
Maleta feta malbé
En el cas que el viatger recuperi l’equipatge però presenti desperfectes, pot demanar que li reparin o, si no fos possible, que se li reintegri l’import, requisit per al qual és imprescindible presentar la factura de compra de les maletes. Cal respectar el termini màxim de tres setmanes per presentar la reclamació en cas que la maleta no arribi (tres setmanes sense saber-ne res) o sí, però tard. El viatger disposa d’una setmana si la maleta arriba trencada o si falta part de l’equipatge.
Als jutjats
Si l’aerolínia no dona resposta a la reclamació per pèrdua de maletes, l’usuari pot portar la reclamació als jutjats. Com que es desconeix el valor dels objectes, el jutge en farà una estimació.
Vols anul·lats
En el cas que es cancel·li el vol, els ciutadans també tenen dret a una compensació. Es pot demanar el reembors del preu del bitllet o sol·licitar un transport alternatiu al més aviat possible. També es té dret a una indemnització si s’ha tingut coneixement de l’anul·lació amb menys de 14 dies d’antelació. L’import d’aquesta indemnització oscil·la entre els 250 i els 600 euros per persona.
Si l’aerolínia informa de la cancel·lació quan el passatger ja es troba a l’aeroport, els usuaris han de rebre assistència bàsica, com menjar i refrescos, a partir de les dues hores d’espera.
Altres drets
En determinades situacions també es té dret a dues trucades o accés al correu electrònic i a un allotjament en hotel si és necessari pernoctar o si és necessària una estada addicional a la que preveia el passatger, així com posar a disposició un transport entre l’aeroport i l’establiment hoteler.
Les autoritats adverteixen que si les aerolínies no compleixen la seva obligació de proporcionar de manera gratuïta aquesta atenció, el passatger ha de guardar els rebuts de les despeses addicionals per posteriorment reclamar-les a l’aerolínia. El transport alternatiu que li ofereixi ha de ser el que li permeti arribar el més ràpidament possible al seu destí, inclosos vols amb altres companyies aèries i altres possibles mitjans de transport amb condicions comparables.
- Barcelona, protagonista La compra més gran al passeig de Gràcia des del 2017
- Informe de la Cambra de Comerç Més de 33.000 persones a Catalunya cuiden els pares i fills i treballen
- La transformació de la ciutat La plaça de les Glòries entra en la recta final de la seva metamorfosi
- Ciclisme Crítiques a l’UCI per la mort de la suïssa Muriel Furrer
- Investigació oberta Els Mossos busquen un agressor de dones taxistes a Barcelona
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Dos ferits de gravetat en un xoc frontal entre dos cotxes a l'N-152 a Puigcerdà
- Efectes a la Terra ¿Què són les tempestes solars?
- La planta que has de posar al costat de la dutxa per evitar que es produeixi humitat
- Ciclisme Crítiques a l’UCI per la mort de la suïssa Muriel Furrer