La gestió del temps
Aquest és el pla dels experts per suprimir el canvi d’hora a Espanya
El país s’hauria de quedar en horari d’hivern, com el conjunt de la UE, i passar al fus del meridià de Greenwich

Un grup d’experts volen que el Consell de la Unió Europea recuperi i executi el projecte de posar fi al canvi d’hora, a la qual cosa la Comissió Europea i el Parlament Europeu ja es van comprometre el 2019, però la irrupció de la pandèmia ho va deixar apartat de l’agenda dels governs. Per reactivar el projecte i facilitar-ne la posada en marxa, aquests experts han elaborat un pla de transició per posar fi als canvis d’hora i establir zones horàries naturals de manera permanent a Europa.
¿Què preveu la proposta per a Espanya? L’horari natural que li correspon a Espanya en funció del mapa de 24 franges en què es divideix el planeta és l’horari del meridià de Greenwich, l’hora del Regne Unit o de les Canàries. És a dir, una hora menys de la que tenim ara. El 1940, Franco va canviar el fus horari espanyol per ajustar-lo al de l’Europa central i alinear-se amb l’horari de l’Alemanya nazi de Hitler i de la Itàlia feixista de Mussolini. I així seguim.
Dues opcions
En el seu pla de transició, els experts plantegen dues opcions per a Espanya, segons explica Ariadna Güell, una de les impulsores de la proposta.
Una primera opció, en dues fases, consistiria a no canviar a l’horari d’estiu i quedar-se en horari d’hivern. I en una segona fase, a la tardor, ja restar una hora i passar definitivament a l’hora del meridià.
Una segona opció consistiria a unificar aquestes dues fases i fer-ho tot de cop, apunta Güell. És a dir, no canviar a l’horari d’estiu i restar una hora.
Notícies relacionades«Cada país pot acabar de decidir com ho vol fer per deixar de canviar l’hora i adaptar-se a l’hora solar», assenyala aquesta experta, que considera que els estats haurien de posar-se d’acord i prendre una decisió consensuada.
Espanya està, quant al pla de transició, en el grup de països la zona horària recomanada dels quals no és la seva hora estàndard. Són Portugal, Bèlgica, França, Grècia, Irlanda, Luxemburg i els Països Baixos.
- Al passeig de Gràcia Un particular paga la xifra rècord de més de 40 milions per l’àtic més desitjat de Barcelona
- ‘El meu planeta em necessita’ Estem fartes de les ‘totebags’
- Negociacions encallades Veïns de l’Eixample temen una allau de peticions per obrir bars i botigues: «Destrossaria els nostres barris»
- Barcelona Jaume Collboni convida John Hoffman de tapes per Nou Barris
- Tensió als EUA Cinc policies de Memphis acusats d’homicidi per la letal pallissa a un home negre en una parada de trànsit
- Actualitat Directe | Últimes notícies sobre la guerra entre Rússia i Ucraïna
- Conjuntura L’economia espanyola va aconseguir créixer el 5,5% el 2022 malgrat la inflació i la guerra a Ucraïna
- Descobert al gener 2023 BU: un asteroide passarà avui molt a prop de la Terra
- TRAGÈDIA A ALGESIRES Ningú sap d’on va sortir Yassine Kanjaa: creix el temor en una ciutat trencada
- L’AUDIÈNCIA NACIONAL L’INVESTIGA Missatges en xarxes i propaganda extremista: la radicalització de l’atacant d’Algesires, al focus de la investigació