Producció de vi
La verema s’avança entre set i deu dies a Catalunya i la producció es reduirà un 15% de mitjana
La sortida de raïms ha sigut entre un 4% i un 33% inferior a la campanya del 2021, més reduïda en la varietat de macabeu

zentauroepp39614324 pla obert de tres treballadors del camp collint ra m imatge170811121436 /
La verema d’aquest any s’avança entre set i deu dies a tot Catalunya i la producció s’estima que es reduirà un 15% de mitjana per la sequera, segons l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI). Tanmateix, es preveu una collita «sana i de qualitat».
La sortida de raïms ha sigut entre un 4% i un 33% inferior a la campanya del 2021, més reduïda en la varietat de macabeu. Al Penedès i la DO Cava, la verema s’avança en els espumosos i vins de varietats primerenques. Hi ha parcel·les que s’han veremat el 27 de juliol (6-9 dies més aviat que el 2021), però l’entrada de raïm es generalitzarà la setmana del 8 d’agost. S’espera una verema un 15-20% inferior al 2021 i al voltant d’un 25% menys que en un any normal.
A Costers del Segre, la sequera ha afectat tot el territori i s’espera una reducció de la collita d’un 10% a les zones de secà. En les de reg, es preveu una campanya normal. Les primeres varietats a veremar han sigut el chardonnay a Raimat el 29 de juliol, i es preveu aconseguir sauvignon blanc i ull de llebre a Pallars la segona quinzena d’agost, i viognier i syrah a les Garrigues a principis de setembre.
DO Alella i DO Conca de Barberà avançaran a finals d’agost
La verema que s’iniciava en moltes denominacions d’origen a principis de setembre es preveu que s’avanci a finals d’agost. Alguns exemples són la DO Alella, on es començaran a aconseguir algunes varietats primerenques abans de l’habitual, però la major part de cellers preveuen collir entre finals d’agost i començaments de setembre.
La DO Conca de Barberà també creu que avançarà l’inici de la collita a finals d’agost i es generalitzarà al setembre. I la DO Pla de Bages preveia un avenç del cicle vegetatiu, però, al tractar-se d’una zona tardana i per les condicions de calor i sequera, el moment òptim per a la collita de les varietats més primerenques encara és incert.
Segons les dades, la DO Pla de Bages creu que tindran un nombre de raïms baix i una reducció de la collita.
La DO Empordà, entre quatre i set dies abans i volum més baix
A l’Empordà, la previsió és que es comenci entre quatre i set dies abans de l’habitual per la intensa calor i per la manca d’aigua. Aquests factors també preveuen un volum de collita més baix que el de l’any passat i de la mitjana dels últims anys.
En zones una mica més humides, la vegetació de les vinyes s’ha mantingut millor. La DO Tarragona espera una collita irregular amb un lleuger descens en algunes varietats, i, en d’altres, com les garnatxes i carinyena, bona i similar a la mitjana. L’inici de la verema es preveu una setmana abans del normal.
La DO Terra Alta, amb bona previsió de collita
D’altra banda, la DO Terra Alta té una bona previsió de collita i és la zona amb menys problemes per la manca d’aigua a les vinyes. En unes vinyes puntuals, la producció es veurà minvada per una tempesta amb calamarsada del 6 de juliol passat.
Notícies relacionadesEn el cas de la DO Montsant, encara és una mica aviat per fer una previsió de verema, però també preveu un avenç d’uns cinc dies respecte de l’any passat. De moment, han passat les onades de calor del juny i el juliol sense que s’observessin els danys que van patir a l’estiu del 2019.
Finalment, la DOQ Priorat també preveu avançar la verema.
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i li va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE
- Pla de xoc a Catalunya El Govern destinarà 20 milions d’euros a reformar 70 residències d’avis i a crear 504 places noves
- Nou front bèl·lic Israel respon a la represàlia de l'Iran i l'intercanvi de míssils i bombardejos s'empitjora