L’evolució de la pandèmia

Malestar dels hotelers pel certificat Covid: «Si abans ja era difícil, ara més»

  • Bars i restaurants mostren el seu desacord davant la nova normativa del passaport

  • Molts declaren que això suposa un doble treball per a un sector que ja ha estat molt castigat

3
Es llegeix en minuts

«Jo no soc policia, soc hoteler, i sé que tindré problemes amb alguns clients. És un tema que pertany a la privacitat de cada persona... La llei de protecció de dades, ¿on és?», protesta el Juan, de 65 anys, amo del bar La Cabaña, situat als carrers del Raval de Barcelona. I com el Juan, són molts els hotelers que mostren el seu desacord davant la mesura que obliga els clients a ensenyar el certificat Covid-19 abans d’entrar a qualsevol bar, restaurant, gimnàs o residència. «És un procés que ens fa perdre moltíssims clients perquè molts dels que venen o no estan vacunats o no tenen el passaport. A cap els deixo entrar perquè sinó hauré de pagar una multa. La gent entra, els demano el certificat i surt directament. Sempre està ple a aquesta hora i mira ara, està buit. Si abans ja era difícil, ara més», comenta l’Abdul, amo del restaurant Al Baraka, que explica la complicada situació a què molts establiments d’hostaleria s’han d’enfrontar a partir d’aquest divendres a Catalunya.

Guàrdia Urbana i Mossos d’Esquadra ja han advertit els hotelers que portaran a terme un control regular per assegurar-se que els locals estan complint la normativa i no deixen entrar cap client sense el certificat. Les sancions que s’aplicaran van des dels 30 als 600.000 euros i es multaria els respectius amos del local i no els clients. «És un rotllo, ens ha caigut feina extra, hem de vigilar constantment que la gent ens ho ensenyi, es formen moltes cues i se’ns acumula el treball. A més ens han demanat que tinguem un encarregat a la porta com un agent de seguretat demanant el certificat, però siguem realistes, no podem pagar-lo. Arrosseguem tota la pandèmia i ara que podíem respirar una mica ens tornen a ofegar», es queixa la Juana, propietària de la fleca Els Àngels.

Notícies relacionades

«Jo estic treballant, no estic aquí per demanar el certificat. Estic a la cuina i he de sortir corrents a demanar als clients el certificat Covid perquè sinó ens multen i el meu cap m’acomiada. Tots els clients que han vingut avui tenen el passaport Covid, a molts els he hagut de descarregar jo el certificat, ja que és gent gran que no sap ni com fer-ho. Escanejo el QR i em diu si el passaport és vàlid o no», explica el Hassan, que treballa en un petit bar que fa cantonada anomenat O’Courel. Per a molta gent gran el certificat digital suposa un veritable repte, ja que no saben com descarregar-lo ni on obtenir-lo. «Sí, m’han demanat el certificat al bar, però és clar a mi em costa molt perquè no sé com funciona el passaport per descarregar-te’l al mòbil, així que jo només l’ensenyo a través d’una foto que tinc, és l’únic que puc fer», declara el Gonzalo de 72 anys, un client habitual del bar O’Courel.

«Cal ser flexible»

Alguns hotelers han acceptat sense problema l’obligatorietat del certificat Covid i mostren el seu recolzament al punt de vista sanitari, «per entrar a la meva cafeteria és obligatori entrar amb el certificat», anota l’Abdul, propietari del Miniatura Café. «Si ens fan demanar-lo a la gent, cal respectar-ho. Cal confiar en la sanitat», afegeix. No obstant, la tristesa i la ràbia són els sentiments protagonistes de molts hotelers que temen que amb l’entrada en vigor de la nova norma, els seus locals s’enfrontin a un tancament definitiu. «Entenc el punt de vista sanitari, però cal ser flexible, cada un ha de donar, els clients han d’entendre que no és culpa nostra que se’ls obligui a entrar només amb el passaport i nosaltres hem d’ajustar-nos a la normativa, ja sigui per obligació, perquè al final si ho demano és perquè no vull que em posin una multa de 3.000 euros. Fa poc que vam obrir el restaurant i ens fa por haver de tancar-lo», exclama el Cristian, amo del restaurant BiancoNoir Bistrot.