Horari d’hivern
¿Serà el d’aquest diumenge l’últim canvi d’hora a Espanya?
La Unió Europea encara no s’ha posat d’acord sobre la necessitat de derogar la mesura. Així que tot apunta que aquesta no serà l’última vegada que el rellotge faci el canvi d’horari d’estiu a hivern

El canvi d’hora s’acosta. La matinada d’aquest dissabte a diumenge, quan siguin les tres, el rellotge es retardarà una hora per donar pas a l’horari d’hivern. I no sembla que aquesta sigui l’última vegada que ho fem.
Des de 1981, la Unió Europea aplica aquest canvi d’horari als seus estats membres, que no poden decidir de manera unilateral si decideixen fer-ho o no. Aquest canvi té per objectiu regular les hores de llum natural a les jornades laborals. El 1996 aquest canvi es va realitzar per primera vegada l’últim cap de setmana del mes d’octubre.
El canvi d’hora fa anys que se situa en el focus del debat. L’any 2018, la Comissió Europea va obrir una consulta no vinculant a la població per decidir si s’havia de derogar o no aquesta mesura en els anys següents, però tres anys després aquesta proposta segueix als llimbs. La falta de consens entre els estats membres dificulta la decisió, ja que els estats amb menys llum natural aposten per un horari d’estiu permanent, mentre que la resta d’estats consideren més beneficiós l’horari d’hivern.
¿Què en diuen els experts?
Els experts adverteixen de les conseqüències negatives que té el canvi d’horari per a les persones, ja que els canvis de llum afecten el ritme circadiari, que és el que controla el son. A més es produeix un efecte ‘jet lag’ que afecta principalment nens i persones grans en els dies i setmanes posteriors al canvi. Des de la Societat Espanyola del Son ho tenen clar: la millor opció és eliminar el canvi d’hora.
¿Què passarà a Espanya?
¿Què passarà a Espanya?A Espanya no hi ha una posició clara. El comitè d’experts nomenat pel Govern no es decideix si és millor l’horari d’estiu o d’hivern i no tenen clar que suprimir la mesura sigui la millor opció.
Notícies relacionadesActualment no existeix una data per eliminar el canvi d’hora ni una decisió concreta. A l’espera que arribi el consens entre els estats de la UE, continuarem canviant el rellotge dues vegades a l’any.
La matinada del dissabte 30 a diumenge, el rellotge es retardarà una hora, és a dir, a les tres de la matinada tornaran a ser les dues i posarem fi a l’horari d’estiu per començar l’horari d’hivern.
- Testimoni D’un casament secret amb una catalana a un matrimoni concertat al Pakistan: «He assumit que no em tornaré a enamorar»
- Reinvenció d’una icona La multimilionària reforma de l’hotel Arts
- Badalona Albiol denuncia la falta d’infraestructures que ha obligat a tancar les platges de Badalona: «En 11 anys no s’ha construït res»
- Històries de les Glòries (4) L’escalèxtric viatger de Porcioles
- Catàstrofe mediambiental La gestió forestal, clau per evitar els incendis a Euskadi
- Òbit Mor Verónica Echegui als 42 anys
- Continuen les complicacions Un incendi a la catenària de l’estació de Calafell interromp la circulació entre Sant Vicenç de Calders i Vilanova
- Famosos ¡Ja és oficial! Lamine Yamal confirma la seva relació amb Nicki Nicole amb aquesta foto
- Catàstrofe mediambiental Missatge al turista: «Extremadura és verda i tot continua igual»
- INCENDIS FORESTALS Una vella i «maleïda» cançó de Serrat, l’himne per recordar l’estiu en què va cremar l’oest espanyol