Compareixença a Barcelona

Garzón anuncia el veto a la publicitat d’aliments no saludables en horari infantil

  • Consum vetarà totalment anuncis per a menors de 16 anys sobre confiteria i barretes energètiques, pastissos, galetes i dolços, sucs, beguts energètiques i gelats, entre d’altres

Garzón anuncia el veto a la publicitat d’aliments no saludables en horari infantil

123RF

2
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +
Patricia Martín
Patricia Martín

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

El ministre de Consum, Alberto Garzón, ha anunciat aquest dijous a Barcelona que el Govern prohibirà la publicitat d’aliments no saludables en horari infantil, en concret per a menors de 16 anys, el 2022 mitjançant un reial decret que servirà per regular aquest aspecte i per al qual s’iniciaran immediatament els tràmits. Garzón ja havia anunciat la mesura, com va fer en una entrevista concedida a EL PERIÓDICO, que neix de la convicció que les precaucions preses fins ara en aquest camp no han funcionat.

La regulació no afectarà només la televisió, sinó també mitjans escrits, de ràdio, d’internet, xarxes socials i aplicacions que estiguin plantejades per a menors de 16 anys. El ministre ha recordat les dades de l’Informe Aladino, que indiquen «nivells extraordinàriament alts» entre els nens de 6 a 9 anys de sobrepès, que el pateix un 23,3%, i d’obesitat, que afecta un 17%. S’aplicaran els criteris de l’OMS per establir que hi ha cinc categories d’aliments que no podran publicitar-se en franges ni espais dirigits a menors de 16 anys en cap cas:  la primera és la categoria de productes de confiteria de xocolata i sucre, barretes energètiques i cobertures dolces i postres; la segona, la que inclou pastissos, galetes dolces i altres productes de pastisseria; la tercera, la dels sucs; la quarta, la de les begudes energètiques, i la cinquena, la dels gelats.

Notícies relacionades

Per a la resta de productes es fixarà un límit de contingut en nutrient per cada 100 grams i se’n podrà fer publicitat si els greixos totals i saturats, el sucre total i afegit i els nivells de sal es mantenen per sota dels límits establerts cada producte. Es tracta d’

autoregulació insuficient

«Queda molt camí per fer i cal ser més ambiciós», ha declarat Garzón, que ha comparegut a l’Ajuntament de Barcelona amb l’alcaldessa, Ada Colau. També ha assenyalat que el codi PAOS d’autoregulació del sector audiovisual en publicitat sobre aquesta qüestió, nascut el 2005, «no funciona de manera eficaç, ha tingut moltes fallades i és un instrument insuficient». D’aquí, ha prosseguit, que el ministeri hagi optat per emprendre «una activitat regulatòria directa», seguint les recomanacions i els perfils de l’OMS com, ha dit, han fet ja el Regne Unit, Noruega i Portugal. Garzón ha recordat que al tractar-se d’un reial decret la norma no ha de passar pel Congrés, cosa que evitarà alguns retards potencials.