Els estralls de l’erupció

La lava cobreix 258 hectàrees i destrueix 686 edificacions i 22,2 km de carretera a La Palma

  • El volcà ja ha emès 46,3 milions de metres cúbics de material magmàtic

La lava cobreix 258 hectàrees i destrueix 686 edificacions i 22,2 km de carretera a La Palma
1
Es llegeix en minuts
Europa Press

La lava que surt del volcà de Cumbre Vieja, a El Paso (La Palma), ha cobert des que va començar l’erupció diumenge 19 de setembre un total de 258 hectàrees i ha destruït ja 686 edificacions, segons el seguiment per satèl·lit del programa Copernicus de la Unió Europea.

A més, segons l’últim mostreig de Copernicus, que data de les 06.50 hores del 27 de setembre, la lava també ha destrossat 22,2 quilòmetres de carretera de l’illa.

En l’última reunió del Pevolca, el director tècnic de l’enss, Miguel Ángel Morcuende, i la portaveu del comitè científic, María José Blanco –directora de l’IGN a les Canàries–, han remarcat que el volcà prossegueix la seva evolució amb la normalitat pròpia d’un volcà de tipus fisural i estrombolià i que es comporta «com a tal», amb continuïtat i discontinuïtat, per això tots dos han assenyalat que no ha de ser motiu de preocupació que es produeixin canvis durant el procés.

Blanco ha apuntat que el volcà ja ha emès 46,3 milions de metres cúbics de material magmàtic –més que l’erupció del Teneguía el 1971– i ha destacat que el mecanisme estrombolià es concentra en el con principal i hi ha hagut polsos magmàtics –columna blanquinosa que desapareix i arriba a gran altura–.

Així, ha apuntat que el procés «el continuarà mostrant» en pròximes dates i, tot i que les explosions han cessat al con, que ha anat modificant la seva estructura, «es poden tornar a produir i bruscament».

Notícies relacionades

El programa Copernicus, coordinat a través del Centre Nacional de Seguiment i Coordinació d’Emergències (CENEM), compta amb dispositius per al monitoratge i seguiment de les xarxes nacionals d’alerta, situacions potencials de risc, incidents i emergències de l’àmbit de la protecció civil.

El semàfor volcànic de l’illa es manté en vermell, en situació d’emergència, i el procés eruptiu continua.