Nova normativa de trànsit
Límit de velocitat a 30km/h: ¿a quines vies afecta?
Aquesta mesura afectarà entre un 60% i un 70% de carrers de sentit únic de circulació

Barcelona 10 05 2021 Barcelona Limite 30km h comienza este martes en las ciudades espanolas Calle ronda sant antoni AUTOR MANU MITRU /
Aquest dimarts entra en vigor la limitació de la velocitat a 30 km/h a les vies urbanes d’un únic sentit de circulació, una mesura que afectarà entre un 60 i un 70% dels carrers d’Espanya i que té com a objectiu fer ciutats més humanes, saludables i segures.
No són els únics canvis en les normes de trànsit. A més, a partir d’avui el límit de velocitat en nuclis urbans serà de 20 km/h en vies que disposin de plataforma única de calçada i vorera i 50 km/h en les de dos o més carrils per sentit. Així es contempla en la modificació del Reglament de Circulació, aprovat el 10 de novembre, en què es va establir un termini de sis mesos per a la seva entrada en vigor per donar temps que els ciutadans coneguessin els canvis i que els ajuntaments s’adaptessin.
Segons la Direcció General de Trànsit (DGT), els nous límits de velocitat pretenen, fonamentalment, calmar el trànsit, tot i que també portaran a una reducció del soroll i de la contaminació; aconseguir ciutats més habitables, i garantir una convivència segura entre els vehicles i els usuaris vulnerables (vianants, bicicletes, motocicletes i ciclomotors).
Aquest canvi normatiu respon a una demanda dels ajuntaments. De fet, molts ja han apostat per convertir-se en ‘ciutats 30’, però ara s’aplicarà a tots els municipis d’Espanya.
La velocitat 30 a les vies urbanes, amb un sol carril per sentit, garanteix poder reaccionar si apareix un vianant, una bicicleta o si algú obre la porta d’un cotxe de forma imprevista, segons la DGT. Diversos estudis constaten que la probabilitat de morir en cas d’atropellament és d’un 15% si se circula a 30 km/h i augmenta a un 85% a 50 km/h.
El 2019, la sinistralitat a les vies interurbanes es va reduir el 6%, mentre que es va incrementar en la mateixa proporció a les ciutats. Aquell any, el 82% de les 519 persones que van morir en accident en una via urbana van ser usuaris vulnerables, és a dir, vianants, ciclistes i motoristes.
- La vídua d’Andic demana als fills de l’empresari més diners de l’herència
- Endarrerir el rellotge ¿Quin dia és el canvi d’hora a Espanya? L’horari d’hivern 2025 és a tocar
- S’accelera el desallotjament del bloc Venus de la Mina
- Cas Koldo Aquestes són les "diferències irreparables" que han motivat el canvi d’advocat d’Ábalos
- Catalunya estrena una aplicació per a la gestió d’aqüífers
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- La comarca de Catalunya on gaudir del silenci de la tardor: ideal per collir bolets i amb una de les majors densitats d’espais naturals
- Mirada holística Miguel Muñoz-Cruzado, fisioterapeuta: "No existeix la salut física ni la mental, existeix la salut"
- Toni, Lamine i el ‘pla Alexanko’
- El gran repte d’Arrieta