Nova normativa de trànsit
Límit de velocitat a 30km/h: ¿a quines vies afecta?
Aquesta mesura afectarà entre un 60% i un 70% de carrers de sentit únic de circulació
Aquest dimarts entra en vigor la limitació de la velocitat a 30 km/h a les vies urbanes d’un únic sentit de circulació, una mesura que afectarà entre un 60 i un 70% dels carrers d’Espanya i que té com a objectiu fer ciutats més humanes, saludables i segures.
No són els únics canvis en les normes de trànsit. A més, a partir d’avui el límit de velocitat en nuclis urbans serà de 20 km/h en vies que disposin de plataforma única de calçada i vorera i 50 km/h en les de dos o més carrils per sentit. Així es contempla en la modificació del Reglament de Circulació, aprovat el 10 de novembre, en què es va establir un termini de sis mesos per a la seva entrada en vigor per donar temps que els ciutadans coneguessin els canvis i que els ajuntaments s’adaptessin.
Segons la Direcció General de Trànsit (DGT), els nous límits de velocitat pretenen, fonamentalment, calmar el trànsit, tot i que també portaran a una reducció del soroll i de la contaminació; aconseguir ciutats més habitables, i garantir una convivència segura entre els vehicles i els usuaris vulnerables (vianants, bicicletes, motocicletes i ciclomotors).
Aquest canvi normatiu respon a una demanda dels ajuntaments. De fet, molts ja han apostat per convertir-se en ‘ciutats 30’, però ara s’aplicarà a tots els municipis d’Espanya.
La velocitat 30 a les vies urbanes, amb un sol carril per sentit, garanteix poder reaccionar si apareix un vianant, una bicicleta o si algú obre la porta d’un cotxe de forma imprevista, segons la DGT. Diversos estudis constaten que la probabilitat de morir en cas d’atropellament és d’un 15% si se circula a 30 km/h i augmenta a un 85% a 50 km/h.
El 2019, la sinistralitat a les vies interurbanes es va reduir el 6%, mentre que es va incrementar en la mateixa proporció a les ciutats. Aquell any, el 82% de les 519 persones que van morir en accident en una via urbana van ser usuaris vulnerables, és a dir, vianants, ciclistes i motoristes.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Una nutricionista sobre la dieta que cal seguir si tens el còlon irritable: "No has de menjar res que t’inflami"
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»