Pla del Govern
Catalunya treballa en l’educació de 0 a 3 anys gratuïta, començant per P-2
Bargalló s’ha mostrat convençut que això serà un realitat en un període breu de temps

El conseller d’Educació en funcions, Josep Bargalló, va explicar que el seu departament té sobre la taula la gratuïtat i universalització de l’etapa educativa de 0 a 3 anys. Bargalló, en declaracions a l’ACN, es va mostrar convençut que això serà un realitat en un període breu de temps, sempre que acabin confluint dos factors. D’una banda, va expressar la «promesa» del vicepresident amb funcions de president, Pere Aragonès, de treballar de manera progressiva per a aquest objectiu si és president. Això ha de coincidir amb la materialització dels fons Next Generation per poder sufragar la posada en marxa d’aquesta gratuïtat.
Sobre aquest últim aspecte, Bargalló va explicar que és necessari que el Govern prengui una decisió tant amb Europa com amb la resta de l’Estat, ja que la primera opció de l’executiu de Pedro Sánchez era crear més places d’escola bressol. Unes places que el conseller afirma que Catalunya, en línies generals, no necessita. «Amb el descens demogràfic i l’actual oferta hi ha excés de places en alguns llocs, no en crearem més, necessitem que siguin gratuïtes», va manifestar. «Si es compleixen les dues premisses anem cap a un 0-3 universal i gratuït, amb les actuals places, però també en centres que aniran perdent feina per la minva de P-3», va afegir.
Reducció de la natalitat
Així, el model que proposa Bargalló passaria per començar per la gratuïtat de l’últim any abans d’accedir a P-3 i continuar la seva aplicació de manera progressiva. S’aniria «cap a una concepció conjunta del cicle d’infantil», que en alguns llocs implicaria que aquesta etapa entrés als centres escolars –on aniran quedant espais lliures per a la reducció de la natalitat, mentre que en d’altres es mantindria en edificis exteriors.
Notícies relacionadesEn aquest últim context poden tenir-hi un paper important les escoles bressol que actualment són privades i que podrien viure un procés de concertació. En tot cas, va apuntar que tots aquests aspectes «s’han de treballar molt bé».
Educació ja va fer un estudi fa un any i mig sobre la gratuïtat de P-2 i, partint d’això i la realitat actual (menys demografia, promesa de destinar més recursos en futurs pressupostos i fons Next Generation), Bargalló ha afirmat que és un objectiu que serà una realitat. «No ha de ser difícil poder fer-ho», va insistir. D’altra banda, Educació ha rebut una trentena de peticions de centres escolars privats per passar a la xarxa pública. Per al curs vinent s’ha donat el vistiplau a cinc casos, i d’aquesta trentena que ara s’estudien n’hi ha que no compleixen els criteris necessaris per fer efectiu el pas.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Trobada Bétera s’alia amb Badalona per plantar cara a l’ocupació
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- UN INFORME DE L’UCO El mapa de la corrupció: les 18 adjudicacions on van mediar Ábalos, Koldo i Santos Cerdán
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- EL MERCAT BLAUGRANA De Víctor a Joan; de l’Hospitalet a Sallent
- Gran mostra de música i cultura digital Nathy Peluso fa vibrar el Sónar amb un enèrgic directe
- CRÍTICA Billie Eilish regna de valent i amb intimitat
- Consell Nacional Junts es vol "aprofitar" de la debilitat del PSOE