Patricia Ramírez

La mare del nen Gabriel recull firmes per impulsar una llei que impedeixi que es «mercadegi» amb la seva imatge

  • «Necessito descansar, però crec que és l’única manera de resoldre això que ens incumbeix a tots», explica Patricia Ramírez

5
Es llegeix en minuts

Patricia Ramírez, la mare del nen Gabriel Cruz assassinat el febrer del 2018 a Níjar (Almeria), la recerca del qual va mobilitzar centenars de persones durant prop de dues setmanes, ha anunciat aquest dilluns que ha iniciat una recollida de firmes per sol·licitar al Congrés que posi en marxa una llei que prohibeixi «utilitzar i beneficiar-se de la imatge del seu fill en mitjans digitals, pàgines web o xarxes socials com a reclam».

«Tot i que en aquest país un nen mort no tingui drets, continua sent un nen que té una mare i que té dret que el protegeixin i no l’utilitzin o mercadegin amb ell», ha manifestat Patricia Ramírez en una roda de premsa convocada al Pavelló d’Esports Moisés Ruiz d’Almeria, en la qual ha mostrat el full de firmes i on ha convidat a dibuixar un «pescaíto» en memòria de Gabriel.

Durant la seva intervenció ha detallat que fa 20 dies va mirar de tancar els espais a les xarxes socials mitjançant els quals es defensava el record del menor, si bé s’ha vist «obligada a sortir» de nou davant «la crueltat del que està passant» en els últims dies, en què s’ha produït la difusió de la seva imatge en una plataforma web per «captar adeptes» i «fer publicitat».

Així mateix, ha traslladat que a més de denunciar davant la Policia Nacional i el jutjat de guàrdia tant la web com el seu creador, també s’ha interposat una denúncia a un usuari anònim que ha facilitat l’aparició d’un enllaç en el qual es fa servir el nom de Gabriel per atraure visites a una pàgina «gore» que mostra fotos d’autòpsies d’altres de menors.

«Necessito descansar, però crec que l’única manera de resoldre això que ens incumbeix a tots i ens dignifica és demanar als nostres representants en el Govern que redactin una llei que ens protegeixi de les barbaritats que es cometen a les xarxes socials, emparats en l’anonimat, en plataformes que no són en aquest país», ha dit Ramírez en una dura intervenció que ha ofert amb la veu trencada acompanyada pel seu psicòleg.

En la seva intervenció ha reclamat als nombrosos mitjans de comunicació que han acudit a la convocatòria el compliment del codi deontològic, que ella mateixa va impulsar durant el procés judicial que va acabar amb la condemna a presó permanent revisable d’Ana Julia Quezada com a autora de l’assassinat. «Crec que teniu l’oportunitat de salvar el somriure de Gabriel, que sí que es mereix que se’l salvi i se’l protegeixi», ha afegit.

La mare de Gabriel ha detallat que ha «suportat l’indicible amb publicacions contínues, vexatòries i cruels» vers la imatge del seu fill i «el seu dret a la memòria i l’honor». «No em feu en general haver d’anar casa per casa demanant firmes per a una cosa que no hauria de demanar i ni tan sols hauria d’existir», ha afegit després d’assegurar que està disposada a «treure les dents» després de «tres anys callada». «Se les veuran amb mi al jutjat, a Europa, amb el defensor del menor o on faci falta», ha advertit.

Crueltat per ‘likes’

Ramírez ha detallat que recentment s’ha arribat a utilitzar la fotografia de Gabriel per part d’un diari «demanant que si els havia dolgut la mort del meu petit se subscriguessin a la seva pàgina» amb motiu de l’aniversari del crim. «Tenim un sistema de mitjans de comunicació i de xarxes socials que són capaços d’utilitzar la crueltat extrema per guanyar publicitat, ‘likes’ i audiència», ha lamentat.

Va ser posteriorment quan una altra plataforma de xarxes socials va publicar imatges «macabres d’un nen brutalment assassinat» en les quals es deia que era Gabriel, per la qual cosa va rebre diverses trucades de familiars i a través de les xarxes per advertir-la que s’havien publicat «les fotos de l’assassinat del meu fill» i que «tothom està veient el cos del meu fill mort».

D’altra banda, també ha criticat l’ús de la imatge del menor amb finalitats polítiques amb alguns titulars en premsa com «una diputada de Vox compara al petit Gabriel amb un fetus» o per part d’altres dirigents locals del mateix partit, que van ser apartats per la formació després d’haver-se adreçat «directament» a Santiago Abascal. Davant aquestes situacions, la mare ha demanat l’ajuda de la societat per instar als poders públics un marc legal amb què es «retiri tot allò que hi ha publicat» del nen i que «desatén la llei de protecció del menor».

«Mai m’he ficat amb ningú per agafar les fotos del seu naixement, tot i que eren privades, o amb algú que li ha posat una cançó», ha afirmat a l’hora d’assegurar que no té interès a anar contra els qui acudeixen al record de Gabriel per representar «bones accions».

«No prendré partit»

Ramírez també ha demanat que es desvinculi la seva pròpia imatge i la del seu fill del debat sobre la presó permanent revisable. «Jo no prenc partit per cap de les penes, per a això hi ha el Consell General del Poder Judicial, els lletrats i els jutges», ha dit abans de criticar que d’ella mateixa s’ha arribat a assegurar que està «a favor de la pena de mort». «El que hagi de tenir en compte de la presó permanent revisable depèn de la meva intimitat, no ho faré públic i menys vinculant la mare de Gabriel», ha afegit abans de demanar que no es faci servir una fotografia del nen per il·lustrar qualsevol article o dissertació d’aquest assumpte.

Notícies relacionades

De la mateixa manera, ha agraït l’ajuda brindada pel PP d’Almeria i a nivell nacional, que «es van abocar amb mi» en el moment dels fets, quan va rebre la implicació personal del llavors ministre d’Interior Juan Ignacio Zoido. «M’han ofert el seu recolzament en aquesta contesa que tinc clar que forma part també de la voluntat política de legislar perquè no passi mai més», ha dit davant el secretari provincial del PP d’Almeria i president de la Diputació, Javier Aureliano García; un dels primers a firmar el document.

Així, ha assegurat que no ha parlat encara amb Podem, Izquierda Unida i Ciutadans. «Si m’estan veient ara espero que entenguin que això és un assumpte d’estat i que a les xarxes no tot val, igual que en els mitjans de comunicació», ha dit abans de demanar ajuda per a ella i per als qui passen per la seva situació.