Salut en pandèmia

Confinament i mascaretes passen factura: més miopia en nens i sequedat ocular en adults

  • Els experts recomanen que els menors combinin activitats de visió de prop amb altres com sortides a l’aire lliure

Confinament i mascaretes passen factura: més miopia en nens i sequedat ocular en adults
Es llegeix en minuts

¿Com estan els nostres ulls després de deu mesos de pandèmia? Responen els experts: el canvi d’hàbits amb un consum intensiu de dispositius tecnològics i pantalles ha disparat les malalties oculars, també entre els més petits. Lucía Fernández-Vega, responsable de la unitat d’Oftalmologia Pediàtrica de l’Institut Oftalmològic Fernández-Vega, considera que l’intens treball de visió de prop, ja sigui amb pantalles o amb llibres impresos, fa que ara siguin més prevalents algunes síndromes oculars com pot ser l’ull sec o la fatiga visual i, fins i tot, que s’accentuï, augmenti o aparegui la miopia en el cas dels nens, una cosa a la qual contribueix en bona mesura, segons el parer de l’especialista, la falta de llum solar i l’esforç constant d’enfocament de prop.

«Hem apreciat un augment del defecte de miopia per l’ús excessiu de la visió de prop i els escassos moments de sortides a l’exterior, però en pacients infantils ja diagnosticats no hem detectat un empitjorament, ja que a la nostra clínica no s’ha deixat d’atendre cap urgència en cap moment de la pandèmia», remarca Fernández-Vega, que recomana que s’eviti l’ús excessiu de les pantalles entre la població infantil per cuidar la vista.

«L’intens treball de visió de prop té un impacte en la nostra salut ocular, tant dels adults com dels nens, que poden provocar sequedat ocular i un augment de la prevalença de miopia. Per això recomanem que s’alternin aquestes activitats de visió pròxima amb d’altres que requereixin enfocar a la llunyania, com sortides a l’aire lliure per exemple», assenyala.

La sequedat ocular era un trastorn que ja presentava una gran incidència abans de la crisi del coronavirus, ja que el 21,6% de la població més gran de 40 anys el patia, segons dades de la Societat Espanyola de Superfície Ocular i Còrnia. I ara, l’ús de la mascareta està augmentant els casos o aguditzant-los ja que, per la part superior de la mascareta, emergeix un flux d’aire que arriba fins als nostres ulls de manera contínua durant tot el temps que la portem posada.

Això pot provocar símptomes com la sensació de tenir un cos estrany o sorra dins de l’ull, sequedat i/o enrogiment ocular, picor i coïssor, llagrimeig, pesadesa als ulls i inflamació de les parpelles (blefaritis). «Per prevenir la sequedat als ulls, que constitueix un dels motius principals de consulta oftalmològica en l’actualitat, hem de prendre certes precaucions. Per exemple, assegurar-nos que la part superior de la mascareta ens queda ben ajustada, de manera que l’aire surti pels costats o per sota», recomanen els experts de Cinfa.

A nivell general, segons Lucía Fernández-Vega, els símptomes que indiquen que alguna cosa no va bé als nostres ulls poden ser molt diversos, segons la patologia a la qual s’associïn. Però, ¿com esbrinar si un nen té problemes de salut ocular? «La manera d’esbrinar si un nen té problemes de salut ocular és fent-li una completa revisió oftalmològica. Els pacients amb familiars miops han de controlar-se des de la infància i la família ha d’incidir, especialment, en l’edat preescolar i escolar precoç. D’una manera general, és recomanable que els nens es facin revisions periòdiques a partir dels 3 anyssi no s’ha presentat cap problema ocular prèviament. S’ha de prestar atenció si notem que s’acosten molt a les coses o que fan l’ullet quan es fixen en alguna cosa. També si pateixen freqüents mals de cap, ja que poden ser símptoma que el nen té problemes», recomana l’especialista, que aconsella que els nens i adolescents facin les seves tasques escolars en una zona ordenada, en un espai obert, ampli i amb finestres.

També, apunta, han d’evitar acostar-se massa al paper o la pantalla a l’hora de fer tasques com llegir, escriure o dibuixar.

«És important que facin, igual com els adults, la regla 20-20-20, cada vint minuts de treball de prop, ja sigui llegint o estudiant amb pantalles o llibres impresos, s’ha de descansar vint segons mirant a la llunyania vint peus; és a dir, sis metres de distància, i relaxar així la visió de prop. A més, recomanem alternar aquestes activitats de treballs de visió de prop amb passar més temps a l’aire lliure, ja que pot protegir contra l’aparició de la miopia», apunta igualment.

Els consells, doncs, de la responsable de la unitat d’Oftalmologia Pediàtrica de l’Institut Oftalmològic Fernández-Vega per minimitzar els efectes que la situació de confinament o semiconfinament actual són els següents: reduir l’ús de la visió de prop, mantenir en la possible les activitats a l’aire lliure per reduir l’impacte i retardar l’aparició de la miopia en nens, complir la regla 20-20-20, parpellejar de manera voluntària amb certa freqüència, regular la brillantor dels dispositius electrònics, mantenir una il·luminació correcta de la zona de treball o oci per no forçar la vista, mantenir una postura correcta, reduir l’ús excessiu de lents de contacte, no fregar-se els ulls i mantenir hàbits saludables, com evitar el consum de tabac o seguir una alimentació equilibrada: «Elements com l’Omega 3 i les vitamines A, C i E són beneficiosos per a la nostra salut visual», conclou l’especialista.

Et pot interesar

Decàleg per cuidar els ulls durant la pandèmia

  1.  Ajustar bé la part superior de la mascareta a la cara. «Assegura’t que et queda ben enganxada al pont del nas i sota els ulls, a fi que l’aire surti pels laterals o per la part inferior, en comptes de per dalt. Elegeix aquella que millor s’adapta al teu rostre i, si fos necessari, pots recórrer a un esparadrap hipoal·lergogen per adherir-la millor. Aquesta precaució és especialment important si portes ulleres, a fi d’evitar que les lents s’entelin i el baf limiti la teva visió», expliquen els experts.

  2.  Cuidar la il·luminació en l’entorn de treball. «Per no forçar la vista, la llum ha d’estar concentrada a la zona d’estudi o lectura, però la resta de l’espai no ha de quedar a les fosques. Si la llum natural no és suficient, pots complementar-la amb llums», diuen, i afegeixen: «És important que tampoc treballis davant una finestra, ja que la llum que entri a través de la finestra pot fer difícil l’adaptació ocular a la brillantor de la pantalla. També s’ha de buscar la millor posició per evitar reflexos al monitor o la tauleta».

  3.  Treballar amb un monitor en bones condicions. La seva mida ha de ser suficient i la imatge ha de ser nítida i no emetre llampades, parpellejar o vibrar. «Si és possible, utilitza un filtre o protector de pantalla i ajusta la brillantor del monitor per rebaixar la seva intensitat i fins i tot ajustar la mida de lletra a la teva capacitat visual», recomanen des de Cinfa.

  4.  Mantenir textos i pantalles a uns 40 centímetres. La millor distància per llegir és la que hi ha, aproximadament, entre el colze i el puny. «Quan llegeixis, has de mantenir els avantbraços recolzats sobre el pla de treball i, quan miris la pantalla de l’ordinador, els teus ulls han de formar amb ella un angle de noranta graus. Si necessites ulleres de lectura, fes-les servir, i si tens dificultats per enfocar, hauries de revisar la teva visió amb un especialista», apunten. 

  5.  Fer descansos periòdics. «Si estàs utilitzant un dispositiu electrònic, para durant 20 segons cada 20-30 minuts per tancar els ulls uns segons (això facilita la hidratació natural). Fes moviments oculars a dalt i a baix, als laterals i en diagonal, i mira a través de la finestra cap algun objecte llunyà, a fi de relaxar la musculatura de l’ull», assenyalen.

  6.  Parpellejar amb freqüència. És molt important recordar parpellejar amb freqüència mentre es treballa, ja que una visió pròxima que requereix concentració inhibeix el parpelleig. Aquest és un mecanisme natural de secreció lacrimal i neteja de la superfície ocular i prevé l’ull sec.

  7.  Hidratar els ulls. «Si tot i així notes aquesta sensació de sorra o coïssor que indiquen sequedat ocular, pots recórrer a solucions individuals de llàgrima artificial que hidraten l’ull i milloren la simptomatologia. I beu molta aigua al llarg del dia; fins i tot refrescar-se el rostre amb aigua freda pot ser molt útil», recomanen.

  8.  No abusar dels dispositius electrònics. La pandèmia i el confinament han incrementat el nombre d’hores que passem davant mòbils, ordinadors o tauletes, per la qual cosa és recomanable alternar l’exposició a pantalles amb activitats que no les requereixin, com jocs de taula o passatemps, segons el parer dels experts.

  9.  Evitar els ambients calorosos o massa secs. «L’aire condicionat i la calefacció per aire assequen molt l’ambient, per la qual cosa no n’abusis a l’estiu i si el fred t’obliga a teletreballar amb la calefacció posada, una bona idea és col·locar humidificadors a l’habitació. No oblidis ventilar bé l’habitació», diuen des de Cinfa.

  10.  Revisar la teva vista cada any i mig o dos anys. Aquest estudi optomètric s’ha de portar també a terme en el moment en què notis fatiga visual, mals de cap, modificacions en la visió de lluny o de prop o si disminueix el teu rendiment en els estudis o la feina.