Un barco nuclear rus navega avariat en aigües pròximes a l’arxipèlag

  • El ‘Sevmorput’ anul·la el seu viatge a l’Antàrtida després de fallar-li la seva única hèlix
  • Marina Mercant alerta el Consell de Seguretat Nuclear pel pas a prop de les illes
Un barco nuclear rus navega avariat en aigües pròximes a l’arxipèlag
5
Es llegeix en minuts

El vaixell de càrrega de propulsió nuclear Sevmorput, de bandera russa, es troba avariat a prop de les costes de les Canàries, a unes 70 milles al sud de Gran Canària. El vaixell va patir a l’octubre una ruptura en una de les quatre pales de la seva única hèlix i a l’eix quan es trobava a unes 500 milles de la costa d’Angola en el seu viatge rumb a l’Antàrtida com a part d’una missió científica. Després de diversos intents per arreglar l’avaria, els orígens de la qual no han sigut aclarits per part de la naviliera propietària de l’embarcació, Atomflot, el portacontenidors, el motor del qual té una capacitat per allotjar fins a 150 quilos d’urani, va fer mitja volta per dirigir-se al seu port base a Sant Petersburg, on té previst arribar abans d’Any Nou. Durant la seva navegació el contenidor allibera productes de la fissió, rebutjos nuclears.

La presència del Sevmorput en aigües pròximes a les illes ha alertat la Direcció General de Marina Mercant del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, que ha contactat amb el Consell de Seguretat Nuclear d’Espanya per vigilar el trajecte del mercant de propulsió nuclear rus en el seu periple al costat de l’espai marítim espanyol. Marina Mercant, segons ha traslladat a aquest diari, s’ha posat en contacte amb el capità del vaixell, que ha transmès que «manera formal» que la maquinària i els equips mecànics a bord «funcionen correctament», que durant tot el viatge «no s’ha produït cap incident o avaria de l’equip nuclear a bord» i que esperen que millorin les condicions meteorològiques «a les zones de trànsit» fins a arribar al port de destí. Malgrat aquest, en aparença, tranquil·litzador missatge per part del capità, els responsables de Marina Mercant estan preocupats. Una inquietud generada per la baixa velocitat del mercant, a menys de deu nusos, i el rumb erràtic en la seva travessia. Al Consell de Seguretat Nuclear el Ministeri ha sol·licitat assessorament i col·laboració mentre el Sevmorput navegui al costat de les costes espanyoles.

Al tancament d’aquesta edició el Sevmorput, un vaixell de càrrega amb propulsió nuclear, de 260,3 metres d’eslora per 32,2 metres de màniga i un calat d’11,8 i que va ser construït a Crimea al final de la guerra freda, es trobava a unes 70 milles nàutiques al sud de Gran Canària. Segons informa el diari rus Kommersant, el vaixell hauria de recalar al port de Sant Petersburg el pròxim 31 de desembre per poder ser reparat a les drassanes de Kanonersky. Fins a arribar al port rus el vaixell rus de propulsió nuclear ha de passar per 14 països europeus: Espanya, Portugal, França, Regne Unit, Bèlgica, Països Baixos, Alemanya, Dinamarca, Suècia, Polònia, Lituània, Letònia, Estònia i Finlàndia.

Les autoritats dels diferents països als quals s’ha anat acostant el vaixell de càrrega els preocupa la quantitat d’urani que allotja al seu interior –pot emmagatzemar fins a 150 quilos d’aquesta substància–, material que utilitza per a la seva propulsió. El sistema nuclear que fa servir per generar l’energia amb què navega és més preocupant que la càrrega que transporta: una sèrie de mòduls de vivendes prefabricades, entre altres materials de construcció, amb destinació a la base científica de Vostok, de bandera russa, a l’interior de l’Antàrtida.

Una vegada creui l’arxipèlag, el vaixell hauria de passar al costat de les costes de Portugal i Galícia i de la resta del Cantàbric en els pròxims dies, previ pas per Madeira. El cert és que tant l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) com l’Institut Portuguès del Mar i de l’Atmosfera (IPMA) mantenen avisos per fenòmens costaners a tota la façana atlàntica de la península Ibèrica, a més de Madeira, per onades d’entre 4 i 6 metres. No obstant, la predicció indica que aquesta situació tendirà a remetre els pròxims dies. A les Canàries, tot indica una millora en les condicions marítimes a partir d’avui.

Tot i així, existeix gran preocupació entre diferents col·lectius ecologistes, com és el cas de l’associació Arco Iris o els francesos de Robin Des Bois, ja que és en aquestes dates quan tradicionalment es desencadenen els pitjors temporals en aquesta part de l’Atlàntic. Des de Marina Mercant van afirmar ahir que continuaran mantenint el contacte amb el vaixell de càrrega nuclear i efectuant un seguiment com a mesura de prevenció des dels diferents centres de Salvament Marítim als quals vagi acostant-se.

Aquesta no és la primera vegada que salten les alarmes a Espanya per la proximitat d’una embarcació amb reactors nuclears a bord. El 2016 el submarins britànic HMS Ambush va xocar contra una altra embarcació a l’estret de Gibraltar i va ser portat a reparar en la colònia britànica. La diferència ara és que el Sevmorput és l’únic vaixell de càrrega civil amb propulsió nuclear que queda operatiu al món. Un vaixell que viatjava en aquesta ocasió per primera vegada a les bases russes a l’Antàrtida, travessia que va haver de ser suspesa a meitat de camí.

El Sevmorput va partir de Sant Petersburg el 5 d’octubre. Segons fonts de la Marina Mercant espanyola, una vegada va entrar a l’Atlàntic va navegar retirat de la costa, a fi d’evitar el centre de control de Finisterre, a Galícia. En el seu viatge d’anada va passar al nord-oest de La Palma abans de continuar cap a l’hemisferi sud, una ruta molt diferent que està seguint ara, ja que en aquesta ocasió creuarà per mitjà de l’arxipèlag, a causa dels problemes a la seva única hèlix de propulsió, encara sense resoldre.

Notícies relacionades

El destí inicial del vaixell de càrrega rus era l’Antàrtida, l’estació científica Progrés, de bandera russa, que es troba pròxima a les aigües de l’Índic. La càrrega que transporta, finançada pel magnat Leonid Mikhelson, director de la gasística Novatek, està valorat en uns 4.000 milions de rubles, uns 4,5 milions d’euros. La càrrega hauria d’haver sigut descarregat a la base per després ser transportada fins a Vostok, a l’interior del continent blanc.

Tot es va veure truncat en aigües d’Angola. El barco va començar a «donar voltes» el 18 d’octubre, segons el diari noruec The Barents Observer. Un grup de bussejadors es va desplaçar fins on es trobava el portacontenidors. La naviliera propietària del vaixell, Atomflot, va informar al diari ‘Kommersant’ fa unes setmanes que el vaixell té «tota la navegabilitat» i que la tripulació no «es va veure amenaçada». No obstant, una de les pales de l’hèlix va patir danys, tot i que se’n desconeixen els motius. Davant aquesta avaria l’equip que es va desplaçar fins a la zona on es trobava el vaixell va procedir a «reequilibrar» l’embarcació. Uns treballs que es van allargar durant tot el mes de novembre de manera no del tot satisfactòria. D’aquesta manera, el Sevmorput va anul·lar el seu viatge a l’Antàrtida i es va dirigir a Sant Petersburg, tot i que a una velocitat reduïda, de només set nusos. Les tasques de reparació es van retardar tant que amb l’arribada de l’estiu a l’Antàrtida el desembarcament de la mercaderia, en una plataforma de gel, hauria sigut difícil.