GENERACIÓ DIGITAL

Twitch salta dels videojocs al periodisme polític

La plataforma de vídeos en directe d'Amazon guanya popularitat com a eina de divulgació de la mà de joves creadors com el periodista Emilio Doménech

Twitch salta dels videojocs al periodisme polític
Es llegeix en minuts

El novembre està sent un mes històric per a Twitch. I no només perquè Ibai Llanos, la celebritat espanyola més gran del món dels videojocs, hagi catapultat el seu canal de retransmissió de vídeos en directe, sinó perquè la plataforma –propietat d’Amazon– està vivint la seva eclosió com a nova eina del periodisme polític de la mà d’Emilio Doménech.

Més enllà de l’univers ‘gamer’, la visibilització de Twitch com a espai ideal per a l’anàlisi i la divulgació política de nova generació ha estat gràcies a la maratoniana cobertura de les eleccions als Estats Units del jove periodista d’Alcoi. El seu control de la càmera no és una cosa nova. Des de fa anys, Nanisimo (com se’l coneix a les xarxes) viu a Nova York i explica les diferents facetes dels EUA, des del seu complex sistema electoral en vídeos de Youtube a les xafarderies de Hollywood a la revista ‘Vogue’.

No obstant, les presidencials entre Donald Trump i Joe Biden han catapultat Doménech no només com a fenomen de la cultura d’internet (en els primers 10 dies de novembre va guanyar més de 66.000 seguidors a Twitter) sinó d’un nou estil de periodisme mil·lennista. Rigor i mètode en el contingut barrejat amb noves formes més fresques, com mostrar en directe com contrasta les notícies que troba a Twitter. «La clau és saber moure’s en aquest entorn, fer un format atractiu i saber interactuar ràpidament amb l’audiència», explica per telèfon. «Em semblava molt guai aplicar a la política el que fa Ibai, ja que permet que els seguidors vegin com estudio el mapa dels EUA i aprenguin alhora».

Des de l’1 de novembre, el canal de Twitch de Newtral, mitjà amb què col·labora, ha guanyat més de 6.936 seguidors i 65.359 visualitzacions després de realitzar cinc directes de gairebé set hores en total. Al seu canal personal, que va obrir a finals de juliol, Doménech ha guanyat 6.171 seguidors i 14.524 visualitzacions amb tres directes.

Raons del seu èxit

Per a les noves generacions encendre la televisió suposa gairebé un esforç. Youtube i ara Twitch s’han convertit en les seves plataformes d’expressió audiovisual, però aquesta segona permet una interacció molt més gran entre creador i usuaris. «Twitch és, sens dubte, la xarxa social de vídeo que més creixerà, perquè és un lloc de trobada que genera una sensació de proximitat, intimitat i immediatesa que connecta molt millor amb la generació Z que Youtube, que ja sembla artificial, distant i fals», explica Iago Moreno, sociòleg per la Universitat de Cambridge.

A més de l’anàlisi divulgativa, els ‘streams’ acosten emissor i receptor, creant un clima d’intimitat que no hi ha en televisió. Així, la retransmissió de Doménech ens va regalar moments com els seus ‘perreos’ a ritme de Bad Bunny, els seus balls amb l’enganxosa cançó de ‘Latinos por Donald Trump’ o les converses amb Ana Pastor i un Antonio García Ferreras en pijama. Tot i que el periodista no és el centre del relat, el seu magnetisme i aquest format gairebé de ‘Gran Hermano’ de Twitch permeten digerir temàtiques denses cap a un públic molt jove.

Altres joves divulgadors com la periodista científica Rocío Vidal (més coneguda com La gata de Schrödinger) o el politòleg Alán Barroso comencen a apostar per aquest incipient format. El que abans podia ser percebut com fotre un sermó és ara pur entreteniment didàctic. «Pot estar parlant de política però també de coses banals com la truita de patates, cosa que construeix un diàleg i un vincle emocional més fort», explica Barroso. «La política està cada vegada més enfocada en els sentiments que et genera la persona».

Els EUA marquen el camí

Doménech segueix els passos de Hasan Piker, rei de l’‘stream’ polític als EUA. Amb 29 anys, aquest jove d’origen turc s’ha convertit en una referència per al progressisme mil·lennista i de generació Z, que han vist en el seu canal –HasanAbi– una font d’anàlisi més pròxima que els grans mitjans. Des del gener retransmet diàriament i durant la setmana de les eleccions va acumular 87 hores en directe (16 de seguides), i va ser el canal en anglès més seguit del món. Abans, va aconseguir jugar al videojoc ‘Among Us’ amb les congressistes Alexandria Ocasio Cortez i Ilhan Omar, estrelles polítiques dels demòcrates entre les noves generacions. L’‘stream’ va ser el tercer més vist de la història de la plataforma.

L’ascens mediàtic de Piker reflecteix una tendència creixent als EUA que comença a arribar a Espanya. Al juny, ‘The New York Times’ apuntava que Twitch s’ha transformat «en un centre inesperat d’activisme social», amb referència a les xerrades organitzades allà pel moviment antiracista Black Lives Matter.

No obstant, Doménech alerta de la dificultat afegida que suposa parlar d’informació política a Twitch i del perill d’acabar patint «cansament, aclaparament i estrès extrem» si el creador «s’adscriu a les exigències de l’audiència». «De vegades una sola persona no és capaç d’aconseguir-ho», assenyala. Piker va explicar en una entrevista que treballa entre 10 i 11 hores diàries en els seus directes.

Univers ‘gamer’

Tot i que obre portes a un nou model de comunicació periodístic, Twitch segueix sent un espai predominantment ‘gamer’. Els ‘streamers’ més populars del món utilitzen la plataforma per connectar amb la seva audiència i jugar a videojocs com ‘Fortnite’ o ‘Call of Duty’. És el cas d’El Rubius  i AuronPlay –famosos per ser pioners del ‘boom’ de Youtube a Espanya–, els dos únics espanyols que, amb 6,9 i 5,6 milions de seguidors, es colen al ‘top 10’ de creadors més populars del món

Et pot interesar

No obstant, la personalitat espanyola més important a Twitch és Ibai Llanos. Amb tan sols 19 anys va començar com a comentarista de videojocs ‘online’, i va passar de ser un desconegut a un emblema mundial dels ‘e-sports’. Ara, amb 24, ha iniciat el seu propi projecte de creació de contingut a Twitch, on acumula 3,6 milions de seguidors, i està entre els 25 ‘streamers’ més populars. Tot i que en el món digital és una celebritat des de fa temps, aquestes últimes setmanes Ibai ha liderat tots els rànquings de directes en espanyol, i ha reunit en les seves partides de videojoc futbolistes com Neymar, el Kun Agüero o Courtois, i ha utilitzat la plataforma per parlar amb el raper C. Tangana. Aquest dimarts va anunciar que farà les campanades de Cap d’Any des del seu canal.

La comunitat ‘gamer’ encara controla Twitch. Però, tot i que aquestes audiències queden molt lluny, les noves generacions periodístiques treuen el cap en el món de les retransmissions en directe, una eina incipient que pot transformar les comunicacions en una era cada vegada més digital.