UN GRAU MÉS
Euskadi declara l'emergència sanitària a partir de dilluns
L'augment d'hospitalitzacions porta el Govern basc a augmentar les mesures

undefined54469146 grafcav7993 vitoria 13 08 2020 el lehendakari en funcion200814205221 /
El Govern basc ha anunciat que el pròxim dilluns declararà l’emergència sanitària i el ‘lehendakari’, Iñigo Urkullu, assumirà «el comandament únic».
L’Executiu ha explicat en un comunicat aquest divendres que està treballant per publicar en el Butlletí Oficial del País Basc del pròxim dilluns la triple normativa que declararà la situació d’emergència sanitària a Euskadi.
A més, s’activarà el Pla de Protecció Civil d’Euskadi (LABI), que passa a coordinar el ‘lehendakari’, que havia amenaçat amb implantar un toc de queda respecte a l’oci nocturn.
Al declarar la situació d’emergència sanitària a Euskadi i activar el Pla de Protecció Civil, el ‘lehendakari’ pot adoptar mesures que suposin el confinament, restringir l’accés a determinades zones i limitar o condicionar «l’ús de serveis públics i privats o el consum de béns», segons recull l’article 8 de la llei basca de gestió d’emergències.
Totes les mesures que adopti «tindran una vigència limitada estrictament al temps necessari per afrontar l’emergència», hauran de ser «proporcionades a l’entitat del risc i no donaran dret a cap indemnització», segons l’esmentada legislació.
Contagis disparats
Els contagis a Euskadi s’han disparat en els últims dies i, tot i que aquest divendres han baixat lleugerament els nous positius (59), al situar-se en 510, la xifra de persones hospitalitzades s’ha elevat fins a arribar a les 136, de les quals 13 estan a l’uci.
L’increment del contagi ja estava sent objecte de preocupació en el Govern basc durant les últimes setmanes i, de fet, el 6 d’agost la consellera de Salut, Nekane Murga, va comparèixer per advertir que, «sens dubte», es vivia una segona onada epidèmica i apel·lar a la responsabilitat dels bascos perquè reduïssin «al màxim» l’activitat social.
Aquesta crida va ser reforçada dos dies després per la crida del ‘lehendakari’, Iñigo Urkullu, «a la responsabilitat i corresponsabilitat» de la ciutadania, davant el risc «de tornar a patir i suportar situacions passades».
Avisat fa dies
Notícies relacionadesAquest mateix dijous, Murga va afirmar, en una nova roda de premsa, que el Govern basc declararia l’emergència sanitària si l’expansió del coronavirus continuava creixent al mateix ritme. L’Executiu ja va recórrer a aquesta eina jurídica en les primeres setmanes de març per fer front a la pandèmia. Va ser el 13 d’aquell mes quan el ‘lehendakari’, en una compareixença pública, va declarar l’emergència sanitària per afrontar la crisi sanitària.
Demà oferiran una roda de premsa a Bilbao la consellera de Salut, Nekane Murga, i la de Desenvolupament Econòmic i Infraestructures, Arantxa Tapia, per actualitzar les dades de l’evolució de la pandèmia.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Santa Tecla 2025 Tarragona i Mataró s'enfrontaran en un duel musical de bandes per commemorar els 100 anys del pasdoble 'Amparito Roca'
- Minimitzar les conseqüències L’oficina tècnica per coordinar les obres de Rodalies arrencarà a l’octubre
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona prepara ja el retorn a l’estadi de Montjuïc
- Nou informa ANAR El ‘bullying’ creix a Espanya a causa del mal ús de la intel·ligència artificial
- A ALACANT Sánchez anuncia un pla de 13.000 milions, la inversió més gran de la història per als aeroports espanyols