Afectacions importants

Talls totals o parcials de Renfe a Barcelona i la resta de Catalunya aquest estiu

Les restriccions, des d'aquest dissabte, són per obres d'Adif per impulsar el corredor mediterrani i avançar en l'estació de La Sagrera

zentauroepp46749598 sociedad corredor  mediterraneo  vias de tren191009142832

zentauroepp46749598 sociedad corredor mediterraneo vias de tren191009142832

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

Aquest divendres a la nit Adif i Adif Alta Velocidad (Adif AV) iniciaran les obres per impulsar el corredor mediterrani a Catalunya i avançar en la construcció de la futura estació de La Sagrera, a Barcelona, cosa que afectarà de forma important el servei ferroviari en diverses línies.

Aquestes obres s’emmarquen en el pla que Adif i Adif AV estan desenvolupant per executar noves infraestructures a Catalunya en el període 2020-2021, que representa una inversió de gairebé 280 milions d’euros, segons informa el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana.

Es tracta de sis actuacions que permetran avançar en el desenvolupament del corredor mediterrani i en la futura estació intermodal de La Sagrera, així com millorar el servei en el nucli central de Rodalies a Barcelona.

Interrupcions totals i parcials

A causa de la complexitat de les obres a executar i la necessitat d’actuar en infraestructures en servei, es produiran interrupcions totals i parcials del trànsit i restriccions de la capacitat operativa en diverses línies, per la qual cosa Renfe ha establert plans de transport alternatiu per garantir la mobilitat dels usuaris.

Entre les obres més destacades figura el trasllat de les vies de la línia d’amplada convencional Barcelona-Mataró-Maçanet a l’interior de l’estructura de la futura estació. 

El nou traçat té una longitud d’1,98 quilòmetres, des del triangle ferroviari fins a la boca del túnel que dona accés a l’estació de Barcelona-El Clot-Aragó.

A l’interior de l’estructura s’estan construint les quatre vies d’aquesta línia, de les quals dues seran generals i dues d’estacionament.

L’inici de les obres serà aquest dissabte, 25 de juliol, i la previsió és que els trens ja circulin per l’interior del nou tram soterrat sense parada a partir del mes de novembre.

Una altra de les actuacions rellevants que es portaran a terme és l’adaptació del tram Castellbisbal - Martorell - Nus de Vila-seca a l’amplada internacional.

El túnel de Martorell

Entre els treballs previstos, hi ha l’ampliació del gàlib del túnel de Martorell, de 1.068 metres, i la seva adaptació als requisits d’operativa europea.

De la mateixa manera, s’està treballant en la rehabilitació de l’antic túnel de Castellbisbal, de 810 metres, actualment sense servei, per incorporar-lo a la xarxa d’explotació i crear una tercera via de circulació de 2,1 quilòmetres que connectarà l’estació de Castellbisbal i el viaducte del Llobregat, situat als voltants de Martorell. 

Les obres a La Sagrera obligaran a circular a la via única en un tram d’1,7 quilòmetres en el trajecte Sant Adrià-Clot Aragó, cosa que comportarà una reducció de l’oferta de trens de la línia R1.

Principalment a l’R4

D’altra banda, les obres del corredor mediterrani generaran importants afectacions al servei entre aquest dissabte i el 15 de novembre, principalment en la línia R4 i de forma indirecta en les circulacions de les línies R2 i R1 (tram Molins de Rei - l’Hospitalet).

En aquest sentit, s’interromprà el trànsit entre Martorell i Sant Sadurní d’Anoia, per la qual cosa s’establirà un servei alternatiu per carretera entre aquestes estacions.

Altres actuacions a la zona sud de la línia R4 provocaran la reducció del servei a un tren per hora i sentit entre Sant Vicenç de Calders i Sant Sadurní d’Anoia.

D’altra banda, aquestes mateixes obres provoquen afectacions als trens de la línia R1 amb origen o destinació Molins de Rei, que durant el període d’actuacions iniciaran o finalitzaran el seu recorregut a l’Hospitalet.

Desviació de trens de mercaderies

Així mateix, la desviació dels trens de mercaderies per la línia Barcelona-Vilanova i la utilització del túnel del Gornal per encaminar-se fins a Castellbisbal afecta els serveis de la línia R2 amb una disminució de la seva oferta.

També a partir d’aquest dissabte i durant nou caps de setmana, les actuacions a executar ena l’entorn de la bifurcació de Vila-seca afectaran el servei dels trens regionals del corredor sud.

Notícies relacionades

Aquest estiu Adif també portarà a terme obres a l’estació de Sants de Barcelona que comportaran importants afectacions els caps de setmana del 22 i 23 i del 29 i 30 d’agost.

El 22 i 23 d’agost es tancarà la circulació de trens pel túnel de plaça Catalunya, per la qual cosa les circulacions es concentraran pel túnel de Passeig de Gràcia, cosa que afectarà les línies R1, R2 sud, R3, R4 i R12.