SALT A LA UNIVERSITAT
Selectivitat en temps de coronavirus
Utilitzar mascareta, no compartir bolígraf i evitar aglomeracions són el denominador comú de l'EvAU en temps de pandèmia, retardada aquest any pel temor del contagi

Aquest any la selectivitat és «La història interminable». L’estudiant asturià Ignacio Fernández la defineix així en el diari ‘La Nueva España’. L’Ignacio pren el títol de la novel·la de Michael Ende per descriure les proves d’accés a la universitat (EvAU), retardades aquest any del 22 de juny al 10 de juliol a causa de la pandèmia (a Catalunya seran del 7 al 10 de juliol). Navarra, Astúries i Extremadura han sigut les primeres comunitats a capbussar-se en la nova normalitat d’uns exàmens que sempre han posat dels nervis els estudiants. Es juguen el seu futur universitari. «Semblava que mai arribaria aquest moment, però ja som aquí. Amb molts nervis, és clar», comentava l’Ignacio, amb la seva mascareta, que aquest any és un ‘complement’ tan imprescindible com el DNI per accedir al recinte. Les aglomeracions d’estudiants estan prohibides. Així que es va acabar això de repassar apunts en grup a l’escalinata.
Aquest any també s’han ampliat els recintes per celebrar les proves. A més d’aules universitàries també hi ha centres d’educació secundària, amb el poliesportiu inclòs. Un a un han d’anar entrant després de mostrar la seva identificació i ocupar els seus llocs. Per a despistats hi ha fletxes a terra que indiquen com ordenar els fluxos d’entrada i sortida. Rentar-se les mans amb aigua i sabó i portar sempre un pot de gel hidroalcohòlic forma part de la nova normalitat estudiants, igual que no intercanviar-se bolígrafs (¿a qui no se li ha oblidat a última hora aquest element imprescindible?) i la neteja constant de les aules.
Un examen amb més opcions
Malgrat la calor i els nervis extrems, en cap moment els aspirants a universitaris poden desprendre’s de la mascareta. Tampoc els professors que els vigilen perquè ningú copiï. Les autoritats educatives sempre han tingut clar que aquest any –sense activitat acadèmica presencial des d’inici de març– no podia acabar perjudicant els estudiants, així que van optar per flexibilitzar l’examen. És a dir, donar més opcions perquè l’aspirant n’esculli una. Com més opcions hi ha més probabilitats de saber algun dels temes.
Dos textos periodístics
Et pot interesarA Extremadura, per a l’assignatura de llengua, una de les opcions era un fragment d’un reportatge periodístic sobre l’augment dels delictes de suplantació de la identitat aprofitant-se de la por provocada per la pandèmia. A Astúries, va caure un altre text periodístic: un article sobre la ludopatia firmat per Elvira Lindo.
Malgrat els dubtes inicials provocats pel coronavirus, finalment les autoritats van decidir que la Selectivitat sí que se celebraria. Però hi ha professors que insisteixen en la temeritat sanitària que suposa semblants concentracions de persones. Aquestes mateixes veus adverteixen que, potser, hauria sigut bo estudiar altres opcions perquè els alumnes facin el salt a la universitat i copiar el que passa en els països anglosaxons, on no hi ha aquest tipus d’exàmens, sinó que els aspirants es digereixen a la facultat on volen estudiar la carrera i fan treballs i projectes per veure si estan a l’altura.
- NOU URBANISME Així seran els carrers del segle XXI a Barcelona
- Acord entre comunitats València i Catalunya pacten un tancament perimetral per Setmana Santa
- Òbit Àlex Casademunt, el ‘triunfito’ que no va guanyar ‘OT’ però va conquerir el públic
- FC BARCELONA 3 – 0 SEVILLA FC Classificació heroica del Barça
- La positivitat baixa del 5% Dies de treva a Catalunya: la Covid-19 torna a estar controlada
- Disturbis a Catalunya Clamor policial, empresarial i polític davant la creixent onada de violència al carrer
- Helena i Cristina diuen que es van vacunar per poder visitar Joan Carles «regularment»
- Pels disturbis Manifestacions per Pablo Hasél a Barcelona i altres ciutats d’Espanya | Última hora de les protestes en directe
- Participació «estrangera» Cinc anarquistes italians, detinguts després dels disturbis a BCN
- Investigació policial Bartomeu passa la nit al calabós pel Barçagate