Consum al·lega que prohibir tota la publicitat del joc és «imprudent»

Associacions de consumidors i ludòpates critiquen que no s'hagi equiparat al tabac i es permetin espots en els partits

Davant les crítiques, Garzón afirma que una «regulació estricta», com la que proposa el seu Ministeri, és més «eficaç» que una de prohibitiva

Consum al·lega que prohibir tota la publicitat del joc és «imprudent»

DAVID CASTRO

Es llegeix en minuts

Patricia Martín

El ministre de Consum, Alberto Garzón, va presentar aquest divendres les línies mestres del projecte de reial decret que regularà la publicitat del joc, que serà sotmès dilluns a consulta pública, amb la vista posada en el que entri en vigor pels volts de l’estiu. La normativa és la més restrictiva del la UE (tret d’Itàlia), segons va destacar el ministre, però no equipara la publicitat dels casinos ‘online’ a la del tabac, que està pràcticament desterrada, com prometia l’acord de coalició. Per això, ha desencadenat una allau de crítiques, algunes de sectors de l’esquerra, a les quals Garzón va respondre que una prohibició total de la publicitat seria «inadequada» i «imprudent».

La queixa principal d’associacions  de consumidors i associacions que treballen contra la ludopatia és que, tot i que els comunicacions comercials es restringeixen a la matinada, entre la 1.00 i les 5.00 hores, continuaran permeses en les retrasmisiones esportives a partir de les 20.00 hores. Per a Facua-Consumidores en Acció, això suposa una «greu irresponsabilitat perquè la vinculació del sector amb el món del futbol és una de les claus del seu enorme creixement en els últims anys». A més, es consentirà que els esportistes continuïn lluint a les samarretes les marques de les cases d’apostes, si bé es vetarà que els operadors patrocinin estadis o els equips esportius com passa ara.

Sense famosos ni apel·lacions a un futur sense deutes

Quant a les limitacions en els continguts, que també afectaran les Loteries i l’ONCE,s’impediran els anuncis que estiguin protagonitzats per famosos, i que suggereixin que jugar soluciona els teus problemes financers, que representin d’una manera atractiva el joc o atorguin superioritat moral a aquells que juguen. És a dir, els creatius publicitaris i els anunciants hauran de canviar radicalment d’estratègia. No obstant, persisteixen dubtes sobre les regles que regiran a Youtube i altres plataformes d’internet. El ministre va assegurar que hi ha «problemes de caràcter tècnic», però que el reial decret avança «al màxim» dins de les competències estatals.

Garzón va assegurar que és conscient que la nova normativa «no contenta tothom», ja que «hi ha empreses que perdran molts diners» i col·lectius que creuen que és insuficient, però va subratllar que en tot just 30 dies ell i el seu equip s’han «trencat les banyes» analitzant «totes les alternatives» i després de parlar amb els sectors implicats, analitzar les dades, els costos i la situació internacional han optat per un «paradigma regulatori estricte i no prohibitiu» al considerar que és la solució més «eficaç» per reduir la possibilitat de ludopatia i atendre la demanda social. Segons les seves xifres, es veurà el 99% de la comunicació comercial i el 80% dels actuals anuncis.

L’exemple d’Itàlia

Et pot interesar

El ministre va al·legar que a Itàlia, on sí que es va prohibir completament la publicitat, ara estan fent marxa enrere després de comprovar que els operadors han optat pel mercat «il·legal» que facilita internet, a través de pàgines en països fora de control, on «no es regulen els missatges, no es paguen impostos i hi ha més conseqüències per a la salut». «Hi ha gent que hi jugarà tant sí com no, i si se’n van al món il·legal empenyem la gent que necessita protecció a un món sense protecció [...] és inadequat i imprudent», va assenyalar, a més de presumir que el decret és «impecable tècnicament» i assegurar que no es poden «matar mosques a canonades».

Respecte a la comparativa amb el tabac, va asseverar que «fumar t’omple els pulmons de porqueria tant sí com no i jugar no necessàriament genera un problema». A més, les dades d’incidència són molt diferents, ja que fuma el 34% de la població i es calcula que juguen per internet el 3,5% dels espanyols, una xifra també inferior al percentatge de persones que beuen diàriament (el 7,4%).