CENSURA PRÈVIA

Educació recorrerà qualsevol iniciativa de 'pin' parental als centres escolars

El Govern considera il·legal l'aplicació que permet als pares vetar l'assistència dels fills a activitats complementàries als centres educatius per qüestions morals

pin-parental / periodico

3
Es llegeix en minuts
Efe

El Ministeri d’Educació i Formació Professional recorrerà per via judicial qualsevol iniciativa dirigida a imposar un ‘pin’ parental –l’aplicació que permet als pares vetar l’assistència dels fills a certes activitats complementàries per qüestions morals– als centres educatius, al considerar-ho «una censura prèvia» per part dels pares a les activitats programades per les escoles.

Un anunci que ha sigut recolzat pel president del Govern, Pedro Sánchez, que a través d’un tuit ha comentat que «el ‘pin’ parental vulnera el dret dels nens i nenes a l’educació», que és «un dret fonamental, un dret constitucional».

Sánchez ha assegurat que «recorrerà davant dels tribunals la decisió del Govern de la Regió de Múrcia» i ha afegit: «Serem ferms».

Una pràctica il·legal

La ministra Isabel Celaá ha manifestat prèviament en un comunicat el seu «rebuig» a aquesta pràctica, que ha qualificat d’il·legal.

El ‘pin’ parental, defensat per Vox, permet als pares no autoritzar l’assistència dels seus fills a activitats complementàries incloses al currículum escolar.

El comunicat d’Educació i les declaracions de Sánchez es produeixen després que Vox pretengui incorporar aquesta pràctica per donar el ‘sí’ als pressupostos de les comunitats de Múrcia i Madrid.

Controvèrsia en la comunitat educativa

Per al ministeri, la imposició del denominat ‘pin’ parental per part de Múrcia als seus centres educatius és contrària a la llei orgànica d’educació (LOE), a les mateixes normes autonòmiques, així com a la llei contra la violència de gènere.

Remarca, a més, que la iniciativa «ha generat una gran controvèrsia i rebuig per part de la comunitat educativa».

Celaá ha insistit que el veto dels pares a l’assistència dels alumnes a aquestes activitats suposaria una «objecció de consciència encoberta» que es podria aplicar a continguts curriculars i que va en contra de la legislació espanyola.

Així mateix, contravé diversos tractats internacionals ratificats per Espanya (Convenció sobre els Drets del Nen, Declaració Universal dels Drets Humans), i el Memoràndum de la Comissió Europea contra el Racisme i la Intolerància, la normativa educativa, la legislació sobre la violència i la normativa específica en matèria LGTBI, assenyala el ministeri.

Activitats complementàries

Educació ha recordat que la normativa prescriu que són els docents els qui tenen la competència per dissenyar les activitats complementàries que considerin convenients i donar així compliment al que està establert als currículums corresponents.

El mateix Tribunal Constitucional ha assenyalat en diverses sentències que el dret a l’objecció de consciència només existeix en el nostre ordenament en els casos expressament contemplats per la Constitució i les lleis.

A Andalusia, la implantació del ‘pin’ parental va ser una les condicions de Vox per negociar el Govern autonòmic amb el PP, igual com va passar a Múrcia, on aquest debat acapara els titulars d’aquests dies.

Aquest dijous, a la comunitat madrilenya, el vicepresident Ignacio Aguado ha advertit a Vox que en la negociació dels pressupostos regionals per al 2020 Ciutadans i l’Executiu no «retallaran drets i llibertats civils», no «tocaran» polítiques en matèria de violència masclista i no introduiran el ‘pin’ parental.

Firmes d’Hazte Oír

Notícies relacionades

Per la seva banda, l’associació d’extrema dreta i ultracatòlica Hazte Oír assegura que ha recaptat 55.000 firmes fins al moment per sol·licitar als presidents autonòmics de Madrid, Múrcia, Andalusia i Castella Lleó, i als líders de Vox, el PP i Ciutadans, la implantació d’aquesta «sol·licitud d’informació prèvia i consentiment exprés».

Volen que els centres informin prèviament els pares sobre qualsevol activitat, xerrada, taller o similar que afecti els valors de l’alumne en matèria afectivosexual, diversitat sexual i models de família.