L'EVOLUCIÓ DEL LLENGUATGE

'Emoticonos', la paraula de l'any

La Fundéu BBVA ha optat per destacar el paper d'aquests petits símbols en la comunicació

los emoticonos se han convertido en un importante elemento de comunicacion / periodico

1
Es llegeix en minuts

‘Emoticonos’ i ‘emojis’ s’han alçat amb la distinció de paraula de l’any 2019 que atorga Fundéu BBVA des de fa set anys, segons ha informat la fundació en un comunicat.

Després de triar ‘escrache’ el 2013, ‘selfi’ el 2014, ‘refugiado’ el 2015, ‘populismo’ el 2016, ‘aporofobia’ el 2017 i ‘microplástico’ el 2018, l’equip de la fundació en aquesta ocasió ha optat per destacar el paper d’aquests petits símbols en la comunicació.

‘Emoticonos’ i ‘emojis’ (i les seves evolucions: ‘bitmojis’, ‘memojis’, ‘animojis’) ja formen part de la comunicació diària i conquisten dia a dia nous espais més enllà de les converses privades dels xats i aplicacions de missatgeria en què va començar el seu ús.

La Fundéu BBVA ha cedit a ‘emoticonos’ i ‘emojis’ la distinció de paraula de l’any pel seu «innegable» impacte en la vida quotidiana, les seves «interessants» relacions amb la resta dels elements que conformen la comunicació (paraules, frases, signes de puntuació) i les perspectives que s’obren de cara al futur.

Així mateix, ha destacat que l’aparició en els anys 90 de les emoticones (petits dibuixos creats amb signes ortogràfics) i la seva evolució durant el segle XXI cap als emojis (petites figures dibuixades amb valor simbòlic).

Adaptació als nous temps

«No es tracta que les emoticones i els emojis vulguin robar-nos paraules o pervertir la nostra llengua, que ha mostrat durant segles la seva capacitat per adaptar-se als nous temps i a les tecnologies de cada època. Ni que acabem expressant-nos només amb aquest tipus d’elements. Més aviat creiem que són un element més que contribueix a aconseguir l’objectiu últim de les llengües: la comunicació entre les persones», ha afirmat el coordinador general de la Fundéu BBVA, Javier Lascuráin.

Notícies relacionades

Per a la fundació, les emoticones aporten «agilitat i concisió», en un món «marcat per la velocitat», i permeten afegir matisos gestuals i d’intenció «que d’una altra manera es perdrien». Des del punt de vista de la llengua, l’ús d’aquests petits elements planteja reflexions i reptes «molt interessants» que ja es comencen a abordar a les obres acadèmiques.

L’elecció de la paraula de l’any de la Fundéu BBVA, que arriba en aquest 2019 a la setena edició, és el fruit dels debats dels seus integrants (filòlegs i periodistes) després d’un any de treball amb el llenguatge més relacionat amb l’actualitat informativa.

Temes:

BBVA Emoticones