REVÉS A LA MOBILITAT SOSTENIBLE

Almeida jivaritza Madrid Central i n'amplia les excepcions

Els vaivens de la mesura han sumit en la confusió els madrilenys

zentauroepp48988778 madrid 08 07 2019 sociedad  madrid central vuelven a multar 190723211216

zentauroepp48988778 madrid 08 07 2019 sociedad madrid central vuelven a multar 190723211216 / DAVID CASTRO

2
Es llegeix en minuts
Olga Pereda

Quan el PP i Ciutadans van arribar a l’Ajuntament de Madrid, una de les seves primeres mesures va ser intentar liquidar Madrid Central, el sistema anticontaminació creat per l’exalcaldessa Manuela Carmena, que va imposar que els vehicles amb distintiu mediambiental B i C només podrien travessar l’ametlla central de la capital si aparquen en un garatge, una cosa que no és necessària per als 0 i els Eco. L’actual alcalde, José Luis Martínez Almeida (PP), va intentar una moratòria en les sancions. Els tribunals i Brussel·les li van dir que no. Així que el següent pas del regidor va ser descafeïnar Madrid Central.

En l’última junta de Govern de l’any, l’equip municipal va decidirreduir el perímetre de la zona de baixes emissionsi obrir al trànsit ‘normal’ dos carrers que abans estaven vetats. A més, va ampliar l’horari (fins a la mitjanit en comptes de les deu de la nit) perquè circulin els vehicles i les motos de repartiment a domicili. També es va prorrogar un any, fins al 31 de desembre del 2020, l’entrada dels vehicles especials, els turismes dels establiments de comerç, restauració i hostaleria; dels treballadors de l’interior de Madrid Central amb jornades de matinada; dels vehicles que portin alumnes als centres escolars i dels cotxes que necessitin accedir als tallers de reparació.

Veto als més contaminants

El que Almeida no ha canviat –de moment– és la instrucció aprovada per Carmena al seu dia perquè a partir del pròxim 1 de gener els vehicles més antics i més contaminants (els que no tenen distintiu mediambiental, els dièsel matriculats abans del 2006 i els de gasolina anteriors al 2000) tinguin prohibit aparcar a la zones de servei d’estacionament regulat (verdes i blaves) a tot Madrid. La mesura podria afectar uns 42.000 vehicles. L’ordenança municipal té una excepció, que afecta els vehicles dels que estiguin empadronats en una zona, l’única en què podran aparcar. Les multes ascendiran a 90 euros (45 si l’infractor s’acull al pagament immediat). Aquesta ordenança s’estendrà fins al 2025, any en el qual ja sí que serà impossible aparcar vehicles sense adhesiu ambiental fins i tot al barri on estigui empadronat el seu propietari.

Respecte a la reducció del perímetre de Madrid Central (l’obertura al trànsit normal de dos carrers que, fins ara, estaven restringits, Mártires de Alcalá i Seminario de Nobles), l’equip municipal va al·legar que es tractava de la zona que més multes acaparava (el 20%). «D’aquesta manera, s’alleuja la congestió circulatòria i, per tant, també millora la qualitat de l’aire», va al·legar una portaveu del consistori.

Notícies relacionades

Els defensors de Madrid Central, tant associacions veïnals com ecologistes i l’oposició política a l’actual equip municipal, van retreure a l’alcalde que la reducció del perímetre omplirà de cotxes els districtes Centre i Chamberí i no millorarà la qualitat de l’aire, sinó tot el contrari. «Madrid no necessita més trànsit i més fluid. Necessita menys trànsit. Necessitem un Madrid respirable», va sentenciar a Twitter la plataforma en defensa de Madrid Central. L’equip de Més Madrid va assegurar que els canvis produïts a Madrid Central impliquen posar en risc la salut dels madrilenys.

En tot cas, i amb tants canvis arran de l’arribada del PP i Ciutadans a l’alcaldia, són molts els ciutadans que admeten el seu desconeixement sobre l’actual normativa de Madrid Central.