PROTECCIÓ DE NENS I ADOLESCENTS

El CAC denuncia la publicitat encoberta de 15 youtubers infantils

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya demanda 59 vídeos de menors que conviden a la compra de joguines

Els experts asseguren que aquests nens són un «exemple del que una infància no ha de ser»

zentauroepp51416398 17 12 2019 canal de youtubers hechos por ni os que tienen pu191217190808

zentauroepp51416398 17 12 2019 canal de youtubers hechos por ni os que tienen pu191217190808 / Edicion Fotografia

5
Es llegeix en minuts
Beatriz Pérez

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha denunciat 59 vídeos de 15 youtubers menors d’edatque fan publicitat encoberta dirigida a nens i adolescents, i ha posat en coneixement aquest fet de l’Agència Catalana del Consum (ACC). En total, aquests vídeos aglutinen 42,8 milions de visualitzacions. El CAC ha instat la plataforma Youtube a informar clarament els usuaris quan els programes o vídeos generats per altres usuaris continguin comunicacions comercials, tal com preveu la nova directiva europea de serveis de comunicació audiovisual.

Segons ha informat el CAC aquest dimecres, els vídeos reportats corresponen a 15 canals de YouTube protagonitzats per nens menors de 12 anys (60%) i adolescents (20%) o nens i adolescents junts (20%) que promocionen o fan publicitat de fins a 189 productes, serveis o marques diferents.

Els vídeos amb més visualitzacions corresponen als canals MikelTube (cinc milions de seguidors), TeamNico(dos milions), DivertiDuay(dos milions), PINO(1,5 milions de seguidors), LeoTube (1,3 milions), The Crazy Haacks (3,5 milions), Las Aventuras de Dani y Evan(1,7 milions de seguidors) o Las Ratitas(18 milions de seguidors). La resta de canals analitzats i denunciats són Abrelo Toys, El mundo de Clodett, Karina & Marina, La Diversión de Martina, Lady Pecas, Abrelo Toys,El mundo de Clodett,Karina & Marina,La Diversión de Martina,Lady Pecas,Los juguetes de Arantxa y Sílvia Sánchez.

Entre els productes publicitats hi ha també marxandatge del youtuber, articles de moda i videojocs, alguns de violents

Dins dels productes publicitats, destaquen les joguines, el marxandatge del youtuber, els articles de moda i les consoles i els videojocs. En aquest últim cas, la majoria són de caràcter violent, no s’informa de la qualificació per edats recomanada i, en ocasions, hi apareixen nens jugant a jocs no recomanats per a la seva edat. El CAC també ha trobat (tot i que amb una presència menor) publicitat de productes d’alimentació i begudes, tots amb un alt contingut de sucre.

Segons denuncia el CAC, els vídeos presenten un o una menor youtuber fent ús d’un producte (jugant, principalment) mentre utilitza expressions d’alegria, així com un discurs reiteradament complaent i molt explícit. «¡Que bonic!», «¡quina passada!», «¡m’encanta!, «mireu-li els cabells, que xula» són algunes d’aquestes expressions. A més, els vídeos acostumen a incloure un reclam de compra, com «ja a la venda a totes les llibreries i a Amazon» o directament l’enllaç que en permet l’adquisició.

La «hiperpaternitat»

«Els pares dels menors youtubers fan ‘management’ amb ells. Això és també un tipus d’«hiperpaternitat»: una criança en què el nen és un producte per modelar amb l’objectiu que triomfi», assegura sense embuts la periodista Eva Millet, experta en «hiperpares». «La hiperpaternitat és una criança excessiva. Hi ha hiperpares en el món de l’esport, però també en el digital», afegeix. Segons Millet, els youtubers menors d’edat són un «exemple» del que «una infància no ha de ser», ja que estan sotmesos a una «exposició brutal» sense haver-ho demanat i, a més, els vídeos els treuen «temps» per jugar. Millet recorda que els youtubers que «triomfen» aconsegueixen guanyar «molts diners».

«Abans el nen prodigi tenia un talent, però el màxim talent d’aquests nens és obrir paquets que estan esponsoritzats per marques. Són nens prescriptors directes de productes per a altres nens», relata. Per a ella, el missatge de tot aquest negoci és «consumir d’una manera desmesurada».

Opina el mateix David Ruipérez, autor de ‘Mi vida por un ‘like’’. Així mateix, Ruipérez adverteix que també els menors que veuen vídeos de youtubers es fan una «idea distorsionada» de la realitat i passen a «envejar» aquestes vides. «Creuen que es faran rics jugant. El que hi ha darrere d’aquests nens youtubers amb un desenvolupament emocional anòmal. Els estan privant de la infància. En segons quins casos, és explotació infantil: en un vídeo de 10 minuts hi ha moltes hores de feina darrere», afirma.

«Abans el nen prodigi tenia un talent, però el màxim talent d’un nen youtuber és obrir paquets esponsoritzats per marques»

Eva Millet

Experta en hiperpaternitat

Per a ell, Youtube és un «negoci perillós» al qual s’ha de posar «fre» i lamenta que les xarxes socials vagin «més ràpid» que la legislació. «Les autoritats haurien d’estar atentes. Els nens no són adults i no poden assimilar segons quina dosi de fama», diu Ruipérez.

«A mi em preocupa moltíssim la inconsciència dels pares sobre què significa tot això», afirma Agnès Brossa, psicòloga experta en infància i adolescència i autora d’‘Em dic Joan i crec que soc dolent’. «Els valors que transmeten aquest tipus de vídeos són nefastos. Estan basats en el tenir, tenir i tenir, amb una gran falta d’empatia cap a l’altre. De vegades es publiciten joguines i activitats, a més de molt cares, amb valors sexistes. Les nenes ho volen tenir tot de color rosa i els nens parlen només de cotxes o de robots», explica. 

«No és només una qüestió de propaganda, sinó de venda d’un món consumista, centrat en el jo, en el narcisisme». Aquesta psicòloga recomana als pares que estiguin al costat dels seus fills quan miren algun vídeo (ja sigui en tauleta, mòbil o ordinador) i que els facin crítiques si alguna vegada veuen una cosa inadequada. «Que els pares no sàpiguen què mira la criatura és deixar-la sola al món», diu.

Induir a l’error

«Els nens són objecte d’accions publicitàries molt freqüents i d’una intensitat molt elevada sense que ells ho sàpiguen», alerta el president del CAC, Roger Loppacher. Ell mateix destaca que «la protecció dels menors d’edat davant de la publicitat en els vídeos generats per usuaris (com els de youtubers) és molt més baixa que en els mitjans tradicionals». «Fa falta que les plataformes siguin més estrictes en el compliment de la normativa en matèria de publicitat, molt especialment referent a la seva identificació, i més quan aquesta publicitat es dirigeix a nens i adolescents», assegura.

«Els nens són objecte d’accions publicitàries molt freqüents i d’una intensitat molt elevada sense ells saber-ho»

Roger Loppacher

President del CAC

Notícies relacionades

Loppacher també apel·la a la «responsabilitat» dels youtubers i de les marques, i els reclama que siguin transparents i informin els usuaris de la publicitat. A més, per al CAC és «insuficient» la senyalització per part de Youtube de 24 vídeos que, si bé contenen missatges que informen sobre la presència de continguts publicitaris, són poc comprensibles per al públic infantil i apareixen en pantalla en menys de l’1% del temps total del vídeo.

Aquesta actuació s’ha dut a terme a partir de l’informe ‘Presència de continguts publicitaris en canals de youtubers infantils i adolescents’, aprovat pel ple del CAC. L’objectiu és analitzar la presència de continguts publicitaris en el context dels canals de youtubers menors d’edat. Amb aquesta finalitat s’han seleccionat un conjunt de 15 canals, establerts a Espanya, que figuren entre els de més audiència.

Temes:

Catalunya