comprisos de la cop 25
El Rei adverteix que davant de la crisi climàtica no serveix l'aïllament
Crida a Europa i l'Àsia a treballar junts sense oblidar els drets de les dones

GRAF9963. MADRID, 16/12/2019.- El rey Felipe VI durante la inauguración de la decimocuarta reunión ministerial del foro ASEM, que agrupa a 51 países - los de la UE y la ASEAN, este lunes en el Palacio de El Pardo, en Madrid. EFE/Javier Lizón POOL /
El rei Felip VI ha cridat aquest dilluns «tots els pobles i tots els països» a treballar junts davant dels grans desafiaments, i ha remarcat que «ningú hauria d’amagar-se en l’aïllament i pensar que estaran millor desvinculant-se o adoptant un enfocament tancat en si mateix», perquè aquests reptes, «com la migració el canvi climàtic, els xocs financers o fins i tot la criminalitat, no respecten ni es detenen a cap frontera».
El cap de l’Estat ha llançat aquest missatge davant de delegacions de més de 50 països d’Europa i l’Àsia just l’endemà que la COP25 celebrada a Madrid hagi fracassat en els seus objectius de regular els mercats mundials de carboni i d’obtenir compromisos més ferms dels Estats de presentar plans de reducció d’emissions més ambiciosos el 2020.
Felip VI ha inaugurat la XIV Reunió de Ministres d’Afers Exteriors del Fòrum de Diàleg ASEM, al qual assisteixen, entre d’altres, representants de l’Índia, Rússia i la Xina, alguns dels països reticents a adoptar compromisos ferms contra el canvi climàtic. «En un context en el qual els desafiaments són globals, els problemes només poden resoldre’s en el nivell internacional i amb el multilateralisme que defensem avui», ha dit el Rei a l’inici d’una reunió que porta el lema, precisament, «per un multilateralisme efectiu».
Reunió de Ministres d’Afers exteriors
Es tracta que una regió que representa un 60% del PIB mundial es comprometi «amb un ordre internacional basat en regles». El discurs del Rei s’ha vist obstaculitzat per problemes de so al Palau d’El Pardo i no ha pogut continuar el seu missatge sobre la importància del multilateralisme fins que no li han donat un micròfon diferent, independent del sistema instal·lat a la taula quadrada en la qual tots estaven asseguts.
Felip VI també ha destacat que, per alGovern espanyol, un multilateralisme «efectiu, transparent i inclusiu ha de tenir en compte la perspectiva de gènere», perquè considera que és impossible arribar un desenvolupament humà sostenible si «es nega a més de la meitat de la població del món drets i oportunitats adequats».
A més, ha assenyalat que la participació de la dona com agents per a la pau és «clau per a la prevenció i resolució de conflictes i la construcció d’una pau duradora». En línies generals, ha defensat que l’Agenda 2030 il’Acord de París són la prova que el multilateralisme és un instrument efectiu que contribueix a la pau i la seguretat.
- La realitat imita l’art El petit poble de Lleida on Picasso va superar el seu bloqueig artístic
- Històries de LEs Glòries (I) Quan les Glòries van poder ser Sant Jaume
- Espai cultural L’Ateneu Barcelonès atrau ‘expats’ àvids de llengua i cultura catalana
- La demanda d’habitatge gira cap a les llars unipersonals
- Reglament de trànsit El canvi de normativa sobre llums d’alerta genera un mercat fraudulent
- Niubó descarta reimplantar la sisena hora i defensa reduir ràtios
- Les 57 rutes intercontinentals del Prat fan preveure un any de rècord
- Consum culpa de l’augment del joc ‘online’ la recuperació dels incentius
- L’onada de calor deixa màximes de 42 graus a la província d’Ourense
- El Vaticà mira "amb lupa" Hijas del Amor Misericordioso