Anar al contingut

CONTAMINACIÓ ACÚSTICA I QUÍMICA

Veïns de l'aeroport del Prat rebutgen l'ampliació de la Terminal 1

Quatre entitats subscriuen un manifest contrari «a qualsevol forma de creixement» de l'aeròdrom

Luis Benavides

Veïns de l'aeroport del Prat rebutgen l'ampliació de la Terminal 1

Alejandro Garcia

Turbulències a Gavà. Els veïns s’oposen rotundament a l’ampliació de la Terminal 1 de l’Aeroport del Prat de Barcelona anunciada per la direcció d’Aena. Asseguren que la construcció d’una mena de pista satèl·lit (que podria entrar en funcionament el 2026) i un possible canvi en la configuració de les pistes atempta contra salut de la gent i el medi ambient.

L’Associació de Veïns de Gavà Mar (AVVGM), preocupada davant de l’amenaça d’un augment considerable de vols, tant per la «contaminació química i acústica» com per la seguretat de les seves vivendes, ha redactat un manifest firmat també per representants de la Plataforma Prou Soroll, Plataforma Preservem Castelldefels i Associació de persones afectades per la contaminació acústica de la navegació aèria (Apacana).

Els signants del manifest estan en contra de «tota forma de creixement de l’aeroport que es realitzi alterant les actuals configuracions de les pistes en detriment del vigent marc d’operació que tants esforços va costar implementar a fi de pal·liar els efectes negatius sobre el territori», recorden, amb referència a les negociacions i estudis realitzats entre els anys 2004 i 2006 després d’intenses reivindicacions veïnals.

El president d’Aena, Maurici Lucena, va explicar el mes de març passat que l’empresa «ja treballa per augmentar la capacitat, i que l’objectiu és arribar el 2026 als 70 milions de passatgers, als quals se’n podrien afegir 10 milions més millorant la connexió amb l’aeroport de Girona. Els veïns i entitats, quan van tenir coneixement d’aquestes intencions, es van organitzar. «Si amb 55 milions de passatgers ja és impossible viure, imagina’t amb 70», explica a EL PERIÓDICO el president de Plataforma Prou Soroll, Josep Velasco, ferm defensor del «decreixement de l’aeroport» perquè el volum actual genera nervis, insomni i altres malalties als habitants de Gavà i Castelldefels.

La decisió «unilateral» d’Aena va generar una «alarma social», explica a aquest diari la presidenta de l’associació de veïns Gavà Mar, Carmen Torres, qui entén que l’empresa vulgui augmentar el volum de negoci però exigeix un creixement «sostenible» social i mediambiental.

El problema de les pistes independents

Actualment els avions aterren per una pista llarga i s’enlairen per una altra que els permet, entre altres coses, evitar sobrevolar les zones residencials. Algunes veus del sector, com l’Associació de Línies Aèries (ALA), defensen que els avions puguin sortir i arribar des de la mateixa pista amb l’objectiu del creixement de l’aeroport. Velasco és molt gràfic a l’hora d’exposar les seves crítiques al nou model, el de les pistes no segregades: «Si abans un avió sortia per una i entrava per una altra; ara en sortiran dos, un de cada via. Es multiplicarà el trànsit», assegura.

«Hi ha maneres d’augmentar el volum de passatgers, sobretot si tenim en compte que aquest augment es concentra en els mesos d’estiu», afegeix la presidenta de l’entitat veïnal, que aposta per «optimitzar» les pistes existents a través dels controladors aeris. Així mateix, l’associació de veïns creu necessari descentralitzar «a la llarga» l’arribada d’avions i potenciar així altres aeròdroms com el de Girona i Reus.

Els veïns asseguren en el manifest que l’actual model d’operació de pistes i horaris «ha demostrat el seu enorme potencial» al combinar certa protecció mediambiental –si bé asseguren que encara ocasiona nivells de soroll millorables– i unes cotes de creixement que «han permès a l’aeroport situar-se entre els primers d’Europa».

Front comú al territori

Segons la plataforma Prou Soroll, el paper dels ajuntaments «dels territoris més afectats per la contaminació aeronàutica» de l’aeroport del Prat –Gavà, Castelldefels, Sant Boi, Viladecans i el Prat–, no han de deixar-se «intimidar per propostes amb finalitats econòmiques». Al contrari, la situació requereix fer front comú, assegura Velasco.  

Les quatre entitats i plataformes signants anuncien mobilitzacions i accions jurídiques «en defensa de la salut i el benestar de la ciutadania afectada» en cas que tirin endavant els plans d’Aena.