CONTAMINACIÓ ACÚSTICA I QUÍMICA
Veïns de l'aeroport del Prat rebutgen l'ampliació de la Terminal 1
Quatre entitats subscriuen un manifest contrari «a qualsevol forma de creixement» de l'aeròdrom
zentauroepp49249850 graf9872 el prat del llobregat barcelona 28 07 2019 un190729163141 /
Turbulències a Gavà. Els veïns s’oposen rotundament al’ampliació de la Terminal 1de l’Aeroport del Prat de Barcelona anunciada per la direcció d’Aena. Asseguren que la construcció d’unamena de pista satèl·lit (que podria entrar en funcionament el 2026)pista satèl·liti un possible canvi enla configuració de les pistesatempta contra salut de la gent i el medi ambient.
L’Associació de Veïns de Gavà Mar (AVVGM), preocupada davant de l’amenaça d’un augment considerable de vols, tant per la «contaminació química i acústica» com per la seguretat de les seves vivendes, ha redactat un manifest firmat també per representants de la Plataforma Prou Soroll, Plataforma Preservem Castelldefels i Associació de persones afectades per la contaminació acústica de la navegació aèria (Apacana).
Els signants del manifest estan en contra de «tota forma de creixement de l’aeroport que es realitzi alterant les actuals configuracions de les pistes en detriment del vigent marc d’operació que tants esforços va costar implementar a fi de pal·liar els efectes negatius sobre el territori»,recorden, amb referència a les negociacions i estudis realitzats entre els anys 2004 i 2006 després d’intenses reivindicacions veïnals.
El president d’Aena, Maurici Lucena, va explicar el mes de març passat que l’empresa «ja treballa per augmentar la capacitat, i que l’objectiu és arribar el 2026 als 70 milions de passatgers, als quals se’n podrien afegir 10 milions més millorant la connexió amb l’aeroport de Girona. Els veïns i entitats, quan van tenir coneixement d’aquestes intencions, es van organitzar. «Si amb 55 milions de passatgers ja és impossible viure, imagina’t amb 70», explica a EL PERIÓDICO el president dePlataforma Prou Soroll, Josep Velasco, ferm defensor del «decreixement de l’aeroport» perquè el volum actual genera nervis, insomni i altres malalties als habitants de Gavà i Castelldefels.
La decisió «unilateral» d’Aena va generar una «alarma social», explica a aquest diari la presidenta del’associació de veïns Gavà Mar, Carmen Torres, qui entén que l’empresa vulgui augmentar el volum de negoci però exigeix un creixement «sostenible» social i mediambiental.
El problema de les pistes independents
Actualment els avions aterren per una pista llarga i s’enlairen per una altra que els permet, entre altres coses, evitar sobrevolar les zones residencials. Algunes veus del sector, com l’Associació de Línies Aèries (ALA), defensen que els avions puguin sortir i arribar des de la mateixa pista amb l’objectiu del creixement de l’aeroport. Velasco és molt gràfic a l’hora d’exposar les seves crítiques al nou model, el de les pistes no segregades: «Si abans un avió sortia per una i entrava per una altra; ara en sortiran dos, un de cada via. Es multiplicarà el trànsit», assegura.
«Hi ha maneres d’augmentar el volum de passatgers, sobretot si tenim en compte que aquest augment es concentra en els mesos d’estiu», afegeix la presidenta de l’entitat veïnal, que aposta per «optimitzar» les pistes existents a través dels controladors aeris. Així mateix, l’associació de veïns creu necessari descentralitzar «a la llarga» l’arribada d’avions i potenciar aixíaltres aeròdroms com el de Girona i Reus.
Els veïns asseguren en el manifest que l’actual model d’operació de pistes i horaris «ha demostrat el seu enorme potencial» al combinar certa protecció mediambiental –si bé asseguren que encara ocasiona nivells de soroll millorables– i unes cotes de creixement que «han permès a l’aeroport situar-se entre els primers d’Europa».
Front comú al territori
Notícies relacionadesSegons la plataforma Prou Soroll, el paper dels ajuntaments «dels territoris més afectats per la contaminació aeronàutica» de l’aeroport del Prat –Gavà, Castelldefels, Sant Boi, Viladecans i el Prat–, no han de deixar-se «intimidar per propostes amb finalitats econòmiques». Al contrari, la situació requereix fer front comú, assegura Velasco.
Les quatre entitats i plataformes signants anuncien mobilitzacions i accions jurídiques «en defensa de la salut i el benestar de la ciutadania afectada» en cas que tirin endavant els plans d’Aena.
- ¡Que deixis de plorar, nen!
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 Comprovar Loteria Nadal 2025: consultar si el meu dècim té premi
- La Policia es presenta al CNIO a petició d’Anticorrupció, que investiga una denúncia
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Els consells de Maria José Valiente, psicòloga i col·laboradorada de SanaMent Descubreix el mètode PEPME de la psicòloga Maria José Valiente per fer front al consumisme nadalenc
- Balanç monàrquic El Rei tanca el 2025 amb el passat del seu pare i Urdangarin en primer pla
- El president presumeix de les bones xifres d’aquest any
- Els empresaris demanen altura de mires per obtenir la governabilitat
- Últim Consell Executiu de l’any El Govern promet "deixar-se la pell" a aprovar nous pressupostos
