Anar al contingut

ART PER CONSCIENCIAR

La Fura dels Baus instal·la una espelma en el seu barco de càrrega per conscienciar contra la crisi climàtica

La companyia teatral farà una gira a bord de la 'Naumon', la nau a la qual s'integrarà la primera espelma rígida sostenible del món

L'objectiu és atracar a 18 ports de diferents països, on faran les actuacions amb el barco com a escenari

Gisela Macedo

La Fura dels Baus instal·la una espelma en el seu barco de càrrega per conscienciar contra la crisi climàtica

Utilitzar l’art  per conscienciar sobre el canvi climàtic. Aquest és l’objectiu del conveni que han firmat aquest dimarts La Fura dels Bausel Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i la firma tecnològica Bound4Blue; tres actors que s’han unit per posar marxa un projecte a bord del 'Naumon', el barco propietat de La Fura amb el qual el grup va fer una gira per diferents països fa alguns anys. Ara la seva meta és fer la volta al món per difondre el missatge ecologista. Per a això afegiran la primera espelma rígida sostenible, que permetrà reduir considerablement les emissions contaminants de la nau.

La marina mercant, expliquen els promotors de la iniciativa, representa entre el 3% i el 4% de les emissions de CO2 de tot el món. Es tracta d’uns nivells que gairebé arriben a equiparar-se amb els que genera Alemanya. Si es considerés l’impacte del transport marítim com un país, seria el sisè més contaminant del planeta, segons ha informat José Miguel Bermúdez, cofundador de Bound4Blue, l’empresa catalanocàntabra que s’està encarregant de fabricar la nova espelma. 

El primer barco amb espelma rígida

L’invent és més similar a l’ala d’un avió que a una espelma convencional, funcionarà pràcticament sola, serà plegable i arribarà als 20 metres d’altura per vuit d’amplada. La seva funció serà utilitzar la força del vent per reduir el consum de combustible fòssil (normalment fuel) i, per tant, les emissions contaminants del barco. 

El director de l’Institut de Ciències del Mar (membre del CSIC), José Luis Pelegrí, ha mostrat el seu absolut entusiasme amb la idea: “Estem molt il·lusionats per poder col·laborar en aquest projecte. El problema principal al qual ens estem hem d’enfrontar ara és el canvi climàtic, conseqüència de l’emissió de gasos d’efecte hivernacle. Els oceans, tot i que són grans reguladors del clima pels gasos que són capaços d’absorbir, tenen un límit, i aquesta és una oportunitat per conscienciar la gent que tot el que fem suma. L’ art, com que té la capacitat de tocar la fibra sensible de les persones, pot fer-ho possible”, ha expressat l’oceanògraf.

Actuacions a 18 ports

Com a homenatge al cinquè centenari de la primera volta al món, realitzada per Fernando de Magallanes Juan Sebastián Elcano des de Sevilla, la idea del nou projecte és atracar el 'Naumon' a 18 ports on es realitzaran les actuacions, ja que tan sols 18 homes van aconseguir tornar d’aquesta expedició. L’escenari  serà el mateix barco i el públic presenciarà les representacions des de terra. Així es pretén aprofitar l’expectació que solen generar els macroespectacles de La Fura per posar el focus en l’assumpte de la contaminació marítima. Carlus Padrissa, director i creador del grup, ha subratllat en roda de premsa que la idea és fer veure el planeta com “un barco que s’està enfonsant i que tots hem de buidar aigua i remar en la mateixa direcció”.

La previsió és que la innovadora espelma s’implanti en el 'Naumon' a finals del 2019 i la seva gira durarà quatre anys, per a la qual cosa el grup ara busca finançament. “Ens sentim amb força per fer un espectacle que commogui, com el que vam fer en el 1992 en els Jocs Olímpics de Barcelona, on també hi havia un barco. Així, amb aquesta gira també volem homenatjar tota la gent que ha passat al llarg d’aquest temps per La Fura”, ha declarat Padrissa. Entre totes les persones que han format part del grup des d’aleshores, es troba Rosalía, que va fer la seva primera actuació per al gran públic amb ells fa tres anys, a Singapur.