21 febr 2020

Anar al contingut

TABAQUISME I SEGURETAT VIÀRIA

El veto a fumar al cotxe enfronta els experts de trànsit

El RACE prefereix optar per la conscienciació mentre que Pons Seguridad Vial demana sancionar els conductors

La DGT es manté al marge del debat i aplicarà el que decideixin les autoritats sanitàries

Manuel Vilaseró

El veto a fumar al cotxe enfronta els experts de trànsit

maitecruz

La intenció de Catalunya i les Balears de prohibir fumar a l’interior dels cotxes ha generat un debat que divideix els experts en seguretat viària, alguns dels quals consideren inconvenient imposar una normativa que serà difícil de fer complir i prefereixen apostar per la conscienciació. La màxima autoritat en la matèria, la Direcció General de Trànsit (DGT), conscient també de les dificultats, se’n manté al marge i prefereix deixar en mans de les autoritats sanitàries la decisió al considerar que es tracta sobretot d’una qüestió de salut pública.

Les iniciatives de la Generalitat i l’Executiu balear neixen amb la intenció d’ampliar l’àmbit d’actuació de la llei antitabac del 2006 i sortir al pas del repunt detectat en el consum de cigarrets en les estadístiques més recents. Els dos executius han plantejat també altres mesures, com ara el veto total al fum a les terrasses dels bars o a les platges.

El Ministeri de Sanitat estudia també introduir el veto a fumar a l’interior dels cotxes en l’actualització que prepara de la llei antitabac. "Estem analitzant les experiències d’altres països, i les que demostrin eficàcia s’incorporaran a la legislació", va assenyalar fa unes setmanes la titular del departament, Maria Luisa Carcedo.

Els menors

¿Que és el que es pretén prohibir exactament? A Catalunya, que fumi qualsevol dels ocupants del vehicle, mentre que a les Balears, només quan ho facin en presència de menors d’edat. Des de la Generalitat i les societats mèdiques i antitabac que promouen el veto també s’ha exigit a la DGT que modifiqui la llei de trànsit per prohibir que el conductor fumi, però el seu director general, Pere Navarro,creu que "des del punt de vista de la seguretat viària, amb la normativa vigent és suficient".

El reglament de circulació no veta específicament el tabac al volant, com ho fa amb el mòbil o la manipulació del GPS, però el seu article 18.1 prohibeix qualsevol acció que distregui l’atenció a la carretera. Partint d’aquesta disposició, els agents de trànsit multen els conductors que fumen si detecten que els ha causat una distracció, com els sancionen si els veuen menjar o es giren cap als seients del darrere amb conseqüències a la conducció.

Navarro creu que el debat pertany a l’àmbit sanitari, i és en aquest on s’han de prendre les decisions pertinents. "Si es decideix que el millor és que ningú fumi a l’interior d’un cotxe, nosaltres impulsarem el compliment de la norma, i si atribueixen a la Guàrdia Civil de Trànsit les competències per imposar la sancions lògicament aquesta vigilarà que es compleixin".     

Una prioritat menys important

És previsible que la legislació que s’aprovi encomani la vigilància als agents de trànsit, ja que els inspectors de Sanitat no disposen de mitjans per dur-la a terme. Serà difícil, no obstant, que els agents de trànsit, ja siguin els guàrdies civils, mossos o policies municipals, tinguin entre les seves prioritats detectar, per exemple, si un passatger en un seient del darrere està fumant, quan urgeix aturar les epidèmies de les distraccions per l’ús del mòbil, la velocitat, l’alcohol i les drogues.

 Navarro recorda, en aquest sentit, que no hi ha cap país que prohibeixi específicament fumar al volant. Sí que hi ha una llarga llista de països on es prohibeix a qualsevol ocupant del vehicle fumar quan viatgen menors: França, Grècia, Àustria, Gran Bretanya, Xipre, Irlanda, en alguns estats dels Estats Units, el Canadà, Sud-àfrica i Austràlia. Però no n’hi ha cap que ho faci fins i tot quan viatgen només adults, com pretén la Generalitat.

Controvèrsia

Antonio Lucas, director de Seguretat Viària del RACE, opina que el camí de la sanció en aquest cas no li sembla l’adequat. El cotxe és un espai personal, com la casa. No podem ficar un guàrdia civil dins de cada cotxe. ¿Què serà el següent? ¿Controlar si els ocupants s’han dutxat? ¿Prohibirem que hi portin gossos? En la seva opinió, el camí és la conscienciació. "A mi em sembla inconcebible que uns pares omplin de fum un espai tan reduït quan viatgen amb els seus fills. La major part de la societat també o veu així. ¿Oi que a ningú se li ocorre fumar en un ascensor? Doncs el mateix", argumenta.

Ramon Ledesma, assessor de Pons Seguridad Vial i exsubdirector general de Normativa de la DGT, té claríssim que és necessari sancionar específicament el conductor que fumi. "Fumar i conduir alhora és un greu risc per a la seguretat viària. Ha de buscar el cigarret, encendre'l, li pot caure la cendra, apagar-lo. És una cosa òbvia. Podem estar dotze hores en un avió sense fumar i no podem estar-hi tres o quatre hores quan conduïm. No passa res per prohibir fumar i conduir. Tothom ho entendrà". Respecte a la resta dels ocupants, prefereix no pronunciar-se, tot i que creu que el risc més intens és quan la duu a terme el conductor.    

Només una falta lleu

Amb l’actual regulació, l’agent que multi un conductor que estigui fumant ha de comprovar que aquesta acció li hagi provocat una distracció i, en qualsevol cas, la multa seria la corresponent a una falta lleu, és a dir, 100 euros (50 si es paguen en període voluntari) i cap detracció de punts. Res a veure amb el càstig per manipular el mòbil, que actualment comporta la pèrdua de tres punts, i que quan tiri endavant la pròxima reforma de la llei de trànsit la sanció s’apujarà a sis.

 La DGT estima que els fumadors causen el 5% dels sinistres per distracció. Un estudi ha calculat que en la maniobra de l’encesa un conductor perd de vista la carretera durant 33 segons.