EL 28-J
València presumeix de ser la terra de l'Orgull i VOX veta una declaració institucional
La formació ultra impedeix que les Corts facin un escrit en favor i reconeixement dels drets LGTBI
La capital valenciana es tenyeix dels colors de l'arc de Sant Martí amb una acolorida campanya que juga amb la lletra del tradicional pasdoble
zentauroepp48809957 orgullo valencia190627101210 /
València, "la terra de les flors, de la llum i de l’amor”,tal com la va descriure fa un segle un pasdoble amb el nom de la ciutat que va donar la volta al món, ho és també de l’Orgull LGTBI. L’ajuntament de la capital valenciana ha fet una picada d’ullet a l’obra del mestre José Padilla per a la campanya amb què s’ha unit a les celebracions d’aquesta setmana, en la qual aquesta vegada no hi haurà una declaració de suport a les Corts després del veto de VOX.
"València és una ciutat oberta, que demostra orgullosa com l’amor ha de prevaler per sobre de qualsevol prejudici, i que impulsa la diversitat LGTB+ com una mostra més de riquesa de la nostra societat", ha apuntat l’alcalde Joan Ribó.
El veto ultra
Però el Parlament valencià no s’ha pogut unir oficialment a aquesta campanya, ja que per tirar endavant una declaració institucional s’ha de tenir la unanimitat de tots els grups amb representació, una cosa que més enllà de les divergències ideològiques s’havia aconseguit en els últims cinc anys, però a la qual el partit ultradretà ha posat fi. Aquest dimecres, ni tan sols va voler entrar en una redacció alternativa de l’escrit, simplement es va negar a firmar-lo.
La proposta impulsada per Compromís es felicitava pels últims avenços legislatius a la Comunitat Valenciana, però lamentava que la "LGTBI-fòbia es continua manifestant en aules, llars, centres de lleure i de treball i fins i tot a les administracions i els serveis públics"; per això, deia l’escrit que van firmar la resta de partits, "és necessari un recolzament explícit a les demandes i necessitats de la població LGTBI+".
"No ens hem afegit a la declaració perquè considerem que tots els drets dels espanyols estan protegits a la Constitució, sense distinció de raça o sexe", va apuntar Ana Vega, síndica de Vox a les Corts, que va deixar anar que es tracta d’una festa que utilitza fons públics "que haurien d’estar destinats a altres qüestions".
"La LGTBI-fòbia ha tornat a aquest parlament, però que tinguin clar que no ens rendirem, dissabte omplirem els carrers d’alegria i diversitat", va advertir Fran Ferri, síndic de Compromís. "Són de VOX", va resumir Manolo Mata, síndic del PSPV. "Això passa quan la ultradreta entra al Parlament", va apuntar Naiara Davó, la seva homòloga a Unides Podem.
Una ciutat de colors
A València, a més de la cartelleria amb la referència al tradicional pasdoble, s’ha serigrafiat un autobús de l’EMT amb aquest mateix lema 'orgullós’ i la bandera de l’arc de Sant Martí i s’ha continuat pintant bancs amb aquests mateixos colors, una campanya que va iniciar en anteriors edicions. Ara tots els de la plaça de l’Ajuntament han deixat de ser marrons per ser multicolor.
Un dels bancs que s’ha pintat amb la bandera LGTBI a València /
Aquests dies també s’il·luminarà l’edifici de l’ajuntament i un dels monuments més cèntrics de la ciutat, la Porta del Mar, es penjarà una pancarta al balcó del consistori i s’ha creat una web en el qual es recull la intensa activitat que amb motiu del Dia de l’Orgull hi haurà aquests dies a la ciutat, inclosa una visita al museu faller amb "una mirada des de l’orgull".
"Volem contribuir a superar discriminacions i estereotips, implicant la ciutat en la defensa dels drets i llibertats de totes les persones", ha afegit Ribó.
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- El temps Desembre es complica a Catalunya: pluges, borrascas i la incògnita de la neu per Nadal
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Crisi ramadera Confirmat un nou cas de pesta porcina a Catalunya, que eleva a 27 el nombre de senglars infectats
- Relacions socials La soledat no desitjada per Nadal: «M’agradaria celebrar-ho amb els meus fills, però sembla que no existeixo per a ningú»
- Sorteig del 'Gordo' Ni cobrar-lo ni trucar als teus amics: què és el primer que has de fer si et toca la Loteria de Nadal?
- Investigació a la dona del president L’Audiència manté Begoña Gómez imputada per malversació per l’«interès en els assumptes lucratius» de la seva assistent a la Moncloa
- Selectivitat Les proves d’accés a la universitat a Catalunya seran els dies 9, 10 i 11 de juny del 2026
