investigació
Científics espanyols i portuguesos creen un mètode que redueix la toxicitat del gluten entre els celíacs
Els resultats obtinguts mostren que és possible aconseguir un producte totalment funcional a base de blat per a pacients celíacs

14903422 591 /
Un equip de científics d’universitats espanyoles i portugueses ha aconseguit crear un mètode que permet reduir la toxicitat del gluten entre les persones que tenen la malaltia celíaca. La celiaquia és una de la patologies intestinals més comunes en l’actualitat i l’única teràpia disponible en l’actualitat és una dieta molt estricta que no inclogui gluten.
Ara, investigadors de la Universitat Politècnica de Madrid (UPM) i la Universitat portuguesa de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD), han descobert que la reordenació molecular del gluten amb un polisacàrid (biomolècules) natural disminueix la seva capacitat de desencadenar una reacció immunològica en la malaltia celíaca.
Els resultats obtinguts mostren que és possible aconseguir un producte totalment funcional a base de blat per a pacients celíacs, ha informat aquest dilluns la Universitat Politècnica de Madrid, que ha destacat que el descobriment obre una nova perspectiva sobre la recerca d’alternatives a l’exclusió del gluten en la dieta.
El gluten és un complex de proteïnes present en el gra del blat comú i en altres cereals, com el sègol, l’espelta o l’ordi, i alguns fragments d’aquestes proteïnes provoquen una reacció immunològica en les persones afectades de celiaquia.
Els productes sense gluten, ha recordat l’UPM, van sorgir de la preocupació associada a les intoleràncies alimentàries relacionades amb el gluten. Es caracteritzen per una varietat de productes alimentaris que proven d’imitar els aliments tradicionalment derivats de la farina de blat (pa, pasta, galetes o pastes) substituint el gluten per altres ingredients.
No obstant, el cost d’aquests productes sol ser molt més elevat que el dels productes tradicionals equivalents i poden conduir a problemes d’índole nutricional, ja que de vegades manquen de certs nutrients essencials i sovint són rics en greix i pobres en fibra.
Futur amb gluten tractat
Els investigadors que han intervingut en aquest treball han aconseguit desenvolupar una nova tecnologia per reduir la toxicitat de la farina de blat entre els celíacs, amb l’objectiu futur que el gluten tractat pugui ser consumit per aquestes persones amb seguretat. "No retirem el gluten, el modifiquem mínimament de manera que aquest no sigui tan tòxic per a aquestes persones", ha explicat Marta Rodríguez-Quijano, investigadora de l’UPM i que ha format part de l’equip de treball.
Notícies relacionadesEls investigadors han verificat, a més, que aquest mètode de desintoxicació del gluten no perjudica la farina per a la seva transformació en productes alimentaris com el pa, sinó que aquest continua mantenint totes les característiques que l’han convertit en un dels aliments fonamentals de la dieta.
Rodríguez-Quijano ha apuntat que aquestes investigacions podrien permetre en el futur desenvolupar productes alimentaris basats en el blat, amb propietats sensorials, nutricionals i tecnològiques similars als productes tradicionals, però segurs per al consum per persones que tenen malaltia celíaca.
- Sense sortir de la comarca El poble a només 30 minuts de Rubí ideal per a una escapada de natura sense sortir del Vallès
- El conflicte del Pròxim Orient Trump decideix implicar-se en la guerra contra l’Iran oberta per Israel
- Al delta del Llobregat Llum verda a un pla hoteler i residencial entorn de l’aeroport de Barcelona que el TSJC va tombar el 2020
- El problema dels estupefaents BCN tanca el primer club cannàbic de la seva ofensiva contra la droga
- El 62% d’espanyols reclamen eleccions, entre ells un 40% de votants del PSOE
- SALUT MENTAL La psiquiatra Marián Rojas revela què s’amaga darrere del perfeccionisme: “És por disfressada de control”
- Crisi en el PSOE La Moncloa assumeix que es destaparan més àudios i es disposa a «conviure» amb això: «Val la pena aguantar»
- II Fòrum del Mediterrani Aitor Moll clausura el Fòrum del Mediterrani: "El missatge és l’extraordinari potencial de l’àrea mediterrània"
- Al Congrés Junts presenta el seu veto a la reducció de la jornada laboral perquè “perjudica la viabilitat” de les pimes
- Universitat i mercat laboral Les empreses tenen dificultats per trobar universitaris capaços de resoldre problemes i ser autònoms