Anar al contingut

Javier Moll: "EL PERIÓDICO ha de ser un diari català i de progrés"

El nomenament d'Anna Cristeto com a directora d'El Periódico de Catalunya i la creació d'un Comitè Editorial presidit per Joan Tapia són les dues primeres decisions de Prensa Ibérica després de culminar amb èxit la compra del Grup Zeta

El Periódico

Després d’una llarga i complexa negociació, Prensa Ibérica ha pres finalment el control del Grup Zeta, al qual pertany EL PERIÓDICO DE CATALUNYA. En una jornada històrica per als dos grups de comunicació, Javier Moll, president de Prensa Ibérica, ha firmat aquest matí l’adquisició de Zeta i ha acudit després a la seva seu, a Barcelona, on s’han constituït els nous consells d’administració tant del Grup Zeta com d’EL PERIÓDICO. Les dues primeres mesures adoptades després del canvi de titularitat han sigut la substitució d’Enric Hernàndez per Anna Cristeto en la direcció del diari i la creació d’un Comitè Editorial presidit per Joan Tapia.

L’operació converteix Prensa Ibérica en el grup líder de la premsa regional i local a Espanya

En el seu primer dia al capdavant de Zeta, Javier Moll ha visitat les redaccions d’EL PERIÓDICO i el diari ‘Sport’ per saludar, un per un, tots els seus professionals. Ho ha fet en companyia d’Arantza Sarasola, vicepresidenta de Prensa Ibérica, i Aitor Moll, conseller delegat del grup. Hi ha hagut parlaments de la direcció i aplaudiments dels presents. En la seva primera intervenció, Javier Moll ha assegurat que, amb l’adquisició: “Comença una nova època en què, junts, construirem el nostre futur”. I, després, ha assenyalat: “La compra del Grup Zeta és una fita que representa bàsicament l’oportunitat d’incorporar, des d’avui, un important grup de comunicació al nostre somni original”, fent referència a l’aventura empresarial que comparteix amb la seva dona, Arantza, des de fa més de 40 anys, quan van constituir a les Canàries “una empresa amb vocació de creixement”.

El paper rellevant de la dona

Moll, a més, ha instat els professionals del Grup Zeta a “sentir-se de veritat part del projecte compartit”, ha al·ludit al “molt talent” que atresora l’empresa i ha demanat a tothom “plena col·laboració” per afrontar els nous desafiaments de la companyia. Després d’afirmar que EL PERIÓDICO “ha de ser un diari català i de progrés” i d’“avenç, millora i perfeccionament”, ha enaltit l’“acreditada i respectada trajectòria” d’Anna Cristeto, la periodista que des d’avui assumeix la responsabilitat de dirigir el diari.

Per la seva banda, la vicepresidenta, Arantza Sarasola, ha destacat “la magnífica tasca” i el creixent “paper protagonista” de la dona en el món de la comunicació, assenyalant que Cristeto “s’afegeix a sis periodistes més que són actualment directores de diaris de Prensa Ibérica”. En relació amb l’adquisició del Grup Zeta, ha afirmat que “la suma d’esforços i actius obrirà un horitzó de noves perspectives i noves oportunitats”.

En els parlaments també hi ha intervingut el conseller delegat, Aitor Moll, que ha posat èmfasi en la rellevància de la digitalització com a “objectiu primordial” en clau de futur i ha assegurat que “la suma de les audiències dels dos grups a internet dona com a resultat un grup potentíssim i un fantàstic punt de partida des del qual construir una estratègia digital guanyadora”. I ha acabat el seu discurs afirmant: “Ara, més que mai, juguem a la primeríssima divisió”.

Diaris de proximitat

El veterà periodista Joan Tapia, president del nou Comitè Editorial d’El Periódico, ha pres el torn de paraula per remarcar algunes de les claus que marcaran el “rellançament d’EL PERIÓDICO”, un diari amb una línia editorial que “no ha de ser tancada i, encara menys, sectària, sinó oberta a les realitats i als interessos de Catalunya”. Tapia ha assegurat, a més, que si els diaris de Prensa Ibérica són tan rellevants a diferents ciutats i comunitats autònomes és perquè la companyia “entén i sap viure en la pluralitat i la diversitat d’Espanya amb naturalitat”. I ha afegit: “L’èxit d’aquesta companyia hauria sigut impossible sense haver aconseguit fer diaris de proximitat adaptats a les necessitats i desitjos de lectors i territoris molt diversos”.

La nova directora, Anna Cristeto, s’adreça al personal de redacció i administració. / albert bertran / jordi cotrina

La nova directora, Anna Cristeto, ha destacat que EL PERIÓDICO és una capçalera amb 40 anys d’història, amb una redacció de professionals amb una experiència demostrada, i ha emfatitzat la seva intenció de potenciar una proposta informativa “en què els lectors que compren o llegeixen el diari, en català o en castellà, siguin informats proporcionant elements de reflexió perquè puguin valorar i entendre els fets i tenir el seu propi criteri, però també volem arribar a d’altres que ens miren des de la distància i pensen de manera diferent”. L’acte l’ha tancat Javier Moll citant Salvador Espriu i el seu poemari ‘La pell de brau’: “Fes que siguin segurs els ponts del diàleg / i mira de comprendre i estimar / les raons i les parles diverses dels teus fills. / Que la pluja caigui a poc a poc en els sembrats / i l’aire passi com una estesa mà / suau i molt benigna damunt els amples camps”.

Un grup amb vocació de lideratge

Quan el 1978 Javier Moll i Arantza Sarasola van iniciar la seva etapa empresarial en el sector dels mitjans amb l’adquisició de Prensa Canaria, la societat editora de ‘La Provincia’ i ‘Diario de Las Palmas’, pocs podien imaginar que 40 anys després dirigirien el destí d’un grup de comunicació que, després de diversos processos d’expansió, suma 25 capçaleres impreses i digitals i té presència en onze comunitats autònomes.

L’última gran fita en la història de Prensa Ibérica és la compra del Grup Zeta, que, materialitzada ahir i autoritzada per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) el 9 de maig passat, aporta a la companyia més envergadura, millor posicionament i noves oportunitats de negoci.

La nova Prensa Ibérica consolida el seu lideratge en el segment de la premsa regional i local a Espanya i se situa com “el segon operador a nivell nacional” de premsa diària impresa d’informació general, amb una quota de volum del 16,31%, segons l’anàlisi de mercat que figura a la resolució de la CNMC. Unes xifres que situen Prensa Ibérica davant de Prisa, Unidad Editorial i Godó, i només darrere de Vocento.

‘El Periódico de Catalunya’, ‘El Periódico de Aragón’, ‘El Periódico de Extremadura’, ‘La Crónica de Badajoz’, ‘Córdoba’, ‘Mediterráneo’, ‘Sport’ i ‘La Grada’ s’incorporen, per tant, a Prensa Ibérica per conformar una de les xarxes de mitjans més sòlides i amb més penetració d’Espanya.

La incorporació dels mitjans del Grup Zeta suposa un salt qualitatiu en l’estratègia empresarial de Prensa Ibérica, que supera els 2,25 milions de lectors diaris en paper i voreja els 300.000 exemplars diaris. El nou grup arriba als 25 milions d’usuaris únics i els 525 milions de pàgines vistes al mes en digital, segons les dades de Comscore.

Prensa Ibérica edita ‘Diari de Girona’, ‘Diario de Ibiza’, ‘Diario de Mallorca’, ‘Faro de Vigo’, ‘Información’, ‘La Nueva España’, ‘La Opinión de A Coruña’, ‘La Opinión de Málaga’, ‘La Opinión de Murcia’, ‘La Opinión-El Correo de Zamora’, ‘El Día’, ‘La Provincia-DLP’, ‘Levante-EMV’, ‘Regió 7’, ‘Superdeporte’ i els setmanaris ‘Empordà’ i ‘Mallorca Zeitung’.

L’adquisició d’‘El Periódico de Catalunya’ i ‘Sport’ reforça de manera significativa la presència i la influència de Prensa Ibérica a Catalunya, on ja editava ‘Diari de Girona’, ‘Regió 7’ i el setmanari ‘Empordà’. El grup es converteix així en el segon operador de Catalunya, només superat pel Grup Godó.

A l’incorporar el diari ‘Mediterráneo’ de Castelló la companyia que presideix Javier Moll enforteix el seu lideratge al País Valencià, on ja publica els diaris ‘Levante-EMV’ de València i ‘Información’ d’Alacant, i compta amb dos canals locals de televisió (Levante TV i Información TV) i una emissora de ràdio (97.7 Radio Levante). En aquesta comunitat, el grup és líder, amb una quota conjunta de mercat que arriba ara al 46,6%, superant amb molta diferència la resta de competidors.

Destaca també el creixement que Prensa Ibérica experimenta en el segment de la informació esportiva, en el qual ‘Superdeporte’, ‘Sport’ i ‘La Grada’ acrediten una quota global de mercat del 14,5%.

L’operació suposa, a més, la incorporació a Prensa Ibérica de dotze revistes especialitzades: ‘Woman’, ‘Cuore’, ‘Rumore’, ‘Viajar’, ‘Stilo’, ‘Autohebdo’ ‘Sport’, ‘Port’, ‘Digital Camera’, ‘Cartoon Network’, ‘Disney Channel’, ‘Neox Kidz’ i ‘Like!’.