Anar al contingut

iniciativa educativa

La Milla de la Mina: una carrera, trencar estigmes

Els alumnes de segon de l'ESO de l'institut escola La Mina organitzen la primera carrera La Milla de la Mina

Amb la intenció d'incentivar l'assistència escolar, el centre ha fet un canvi metodològic a les seves aules

Alba Jaumandreu

La Milla de la Mina: una carrera, trencar estigmes

FERRAN NADEU

La Mina s’ha omplert d’il·lusió. Un barri amb dificultats s’ha carregat de colors, música i entusiasme aquest dijous al matí. Això ho han aconseguit amb esforç els alumnes de segon de l’ESO de l’institut escola La Mina.   

Aquest dijous ha sigut el gran dia, els alumnes i veïns del barri han corregut La Milla de la Mina, un projecte organitzat per una quarantena d’alumnes. I tot i que la carrera ha pres forma durant només una hora, els promotors feia un mes i mig que ho treballaven. “Estem molt emocionats, també nerviosos, perquè tot surti bé”, afirmava José Cortés, alumne de segon de l’ESO, i afegia que per a tot el grup és molt important haver pogut organitzar un esdeveniment tan important.

Incloure els exclosos 

Els nervis s’han deixat veure, però també la il·lusió d’uns nens que moltes vegades se senten exclosos de la societat; i això els ha permès sentir-se protagonistes per un dia. “Volem incloure els que de vegades s’exclouen ells mateixos”, explicava Cesc Gacia, professor organitzador de la Milla de la Mina. 

L’escola en desordre i part del barri present han sumat un total de 480 corredors. Des del més jove, de 10 anys fins al més més gran, de 86 anys, han recorregut els 1.620 metres (1 milla)Victoria Fernández de 81 anys: “A mi coses com aquestes al barri em donen la vida”. A més, la Victoria ha fet tota la carrera de principi a final, i ha arribat a la meta a pas lleuger i aplaudint. Al seu costat Anna Cabrera, de 79, no tenia clar poder acabar la carrera, però ha arribat al costat de tot el grup de gent gran del CAP.

Aplicació real

Durant el mes i mig de preparació els alumnes s’han desenvolupat en quatre àreesdifusió de l’acte, velar per la seguretatanimació durant l’acte i finalment gestions administrativesSandra Sánchez de 13 anys ha sigut una de les organitzadores de la Milla, i la seva funció durant l’acte ha sigut controlar la seguretat, tot i que assegurava que tot va començar enviant cartes a l’ajuntament. “Fa gairebé dos mesos que hi treballem, i estic orgullosa del que hem fet, i que pugui tenir una aplicació real”

Tota la comunitat escolar s’ha involucrat en el gran dia, però també entitats, associacions, escoles i instituts de l’entorn de La Mina. Això ha permès unir teixit social i vincular l’escola a l’entorn del barri.  

Canvi metodològic

El projecte de La Milla de la Mina no és l’únic en què està treballant l’institut escola. El canvi metodològic ha permès iniciar quatre projectes en paral·lel, un per curs, que es basen en construir projectes amb una aplicació real. Amb la intenció de motivar, unir i sobretot incentivar, l’escola vol arribar a tots els alumnes que no tenen una veu que els obligui a complir les seves obligacions escolars i extraescolars. 

“Aquesta escola pateix d’un absentisme escolar molt elevat, i projectes com aquest motiven els alumnes a assistir a classe”, explica Marta del Campo, directora del centre, i afegeix que la idea és fer participis els nens perquè ells mateixos s’incentivin a anar a l’escola.