BALANÇ EDUCATIU

El fracàs escolar va augmentar a Espanya el primer any de la 'llei Wert'

La taxa d'estudiants graduats en el 2016-2017 va descendir quatre punts respecte al curs anterior

CCOO atribueix el descens a l'efecte segregador de la normativa i a la ineficàcia de l'FP bàsica

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

El fracàs escolar o percentatged’estudiants que no aconsegueixen el títol d’educació secundària obligatòria (ESO) va augmentar en el curs 2016-2017, quan es va graduar la primera promoció afectada per la LOMCE, la polèmica llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa aprovada el 2013 pel llavors ministre d’educació José Ignacio Wert. Segons ha criticat aquest dimecres la federació de l’Ensenyament de CCOO, el descens en el percentatge d’alumnes que van acabar l’ESO "té molt a veure amb la LOMCE i el seu efecte segregador", a més del "poc èxit" de la formació professional (FP) bàsica, creada per la també anomenada 'llei Wert' per donar una segona oportunitat als estudiants que no acaben l’ESO. 

El secretari d’Ensenyament de CCOO, Francisco García, ha lamentat que, en contra del que es va enunciar a so de bombo i platerets pel PP, en el curs 2016-2017 "s’hagi trencat la tendència ascendent" de reducció del fracàs escolar que es venia consolidant des del curs 2007-2008 entre la població que acabava l’ESO.

La implantació de la LOMCE a la secundària va començar per primer i tercer d’ESO en el curs 2015-2016 i a segon i quart l’any següent, precisament quan la taxa bruta de població que la va finalitzar va ser del 75,6%, una dada que suposa 3,7 punts menys que en el 2015-2016 (79,3%). Aquest repunt coincideix, a més, amb la millora de les condicions del mercat laboral juvenil, que s’ha recuperat relativament després de la crisi.

CCOO ha proposat que es canviï la titulació a l’ESO per un certificat de competències de l’alumne amb un consell orientador de docents i incrementar els programes de segona oportunitat per a adults, amb horaris vespertins en instituts. 

Més homes que dones

L’estudi 'Abandonament primerenc de l’educació i la formació i fracàs escolar: diagnòstic i propostes’, presentat aquest dimecres, també assenyala que l’abandonament primerenc de l’educació i la formació de la població d’entre 18 i 24 anys que no ha completat la segona etapa de secundària (batxillerat o FP) i no continua cap mena d’educació, s’ha reduït en 13 punts des del 2002, passant del 30,9 % al 17,9 % (quan la mitjana de la UE és del 10,6 %).

Per sexes, l’abandonament és més gran entre els homes (21,7%) que entre les dones (14%) i repercuteix més entre estrangers que entre espanyols (35,1% davant 15,3%). Això, segons l’opinió del dirigent sindical, "ha de posar en alerta davant les possibles deficiències del sistema educatiu en la seva dimensió de compensació de desigualtats socioeconòmiques".

A l’estudi, elaborat per Alonso Gutiérrez, del gabinet d’estudis de CCOO, s’aprecia la divisió de les comunitats autònomes en dos blocs respecte a l’abandonament primerenc de l’educació.

El nord, format pel País Basc, Cantàbria, Astúries, Galícia i Navarra, i Aragó, Castella i Lleó i Madrid estan per sota de la mitjana d’Espanya; mentre que superen la mitjana d’Espanya les comunitats litorals (tret de Catalunya, que està pràcticament a la mitjana, igual que La Rioja), el sud peninsular (Andalusia), i insulars, a les quals se sumen Extremadura, Castella-la Manxa i les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla.

Notícies relacionades

Sobre la repetició de curs, CCOO ha denunciat que ja apareix als 8 anys (a tercer de primària), amb un percentatge del 6,4%, i s’agreuja als 10 anys (a cinquè de primària), amb un 10,3%. En total, la repetició provoca que el 15,1% de l’alumnat de primària no estigui en el curs que li correspon; amb 15 anys només el 68,6% dels estudiants estan a quart d’ESO, cosa que implica que un 31,4% ha patit algun retard.

Per pal·liar totes aquestes situacions, CCOO ha proposat derogar la LOMCE, que desaparegui la repetició de curs a la primària i limitar-la a l’ESO. 

Temes:

CCOO LOMCE