Anar al contingut

SALUT DES DE LA NUTRICIÓ

Combat el refredat des del plat

En aquests mesos de fred cal ajudar les defenses i el sistema immunitari amb l'alimentació

Incloure en la dieta aliments rics en vitamines C i A i en zinc ajuda a lluitar contra els refredats

Carmen Hierro

Combat el refredat des del plat

ALBERT BERTRAN

El més important per trobar-nos sans i cuidar el nostre cos és portar sempre una dieta equilibrada en què incloguem fruites i verdures. Això es fa encara més primordial els mesos d’hivern ja que, gràcies a la nostra alimentació ajudarem al nostre organisme a estar preparat i a combatre els símptomes en el cas que patim un refredat o una grip.

Tot i que l’important és portar una dieta variada, hi ha una sèrie d’aliments que recomanem que s’introdueixin als nostres menús d’hivern per ajudar les nostres defenses i el nostre sistema immunitari. D’aquesta manera és fonamental afegir a la dieta aliments rics en vitamina C, com poden ser les taronges, les llimones o les aranges, a més de totes les verdures que presentin la fulla verda: cols, bròcoli...

Els antioxidants també ens ajudaran en la tasca difícil de combatre els refredats, per això hem de cuinar amb productes rics en vitamina A. Aquest ingredient el trobem en les pastanagues, en peixos com el verat i a la carn animal, sobretot en les parts de triperia com el fetge.

Aliments amb zinc

Altres ingredients indispensables en les nostres dietes d’hivern són aquells que presenten entre els seus components una gran quantitat de zinc, ja que ens ajudaran a enfortir el nostre sistema immunològic.

Així, la deficiència de zinc en l’organisme s’associa directament amb una probabilitat més alta de patir un refredat. De la mateixa manera, si ja estem malalts, aportar al nostre cos grans quantitats d’aquest element ens ajudarà a alleujar els símptomes i per tant a guarir-nos d’una manera més ràpida.

Entre els aliments que aporten gran quantitat de zinc al nostre organisme podem diferenciar: les mongetes, els cigrons, les figues, les nous, els espàrrecs, els musclos o la carn de be.

L’all i la ceba

En la dieta mediterrània tant l’all com la ceba són ingredients indispensables. Els utilitzem per donar-los millor sabor a les nostres receptes sense pensar que, a més, estem aconseguint cuidar-nos i protegir-nos dels refredats.

L’all és un aliment que presenta propietats antibacterianes i antivirals que ens ajuden a estar sans. Podem prendre all com a mesura de prevenció, per no caure malalts, però també com a remei per lluitar contra els símptomes d’una grip. Malgrat que es recomana menjar-lo cru per ingerir totes les seves propietats, també podem picar-lo o esprémer-lo.

La ceba, d’altra banda, és antiinflamatòria i antioxidant, per la qual cosa es considera un antibiòtic natural. Perquè mantingui intactes les seves propietats es recomana, igual que l’all, que es consumeixi crua.

Millora la teva respiració

Un altre ‘superaliment’ que hem d’incloure en la nostra dieta, sobretot en els mesos d’hivern, és el gingebre. Tot i que encara no és gaire habitual trobar aquesta arrel amb sabor picant als nostres rebostos, és utilitzada cada dia més en les receptes dels menús diaris de qualsevol llar.

El gingebre ens ajudarà a desfer les possibles flegmes causades pel refredat i per tant a netejar les vies respiratòries i alleujar els símptomes d’una congestió. La manera més habitual de consumir aquest aliment és preparant infusions en les quals contrastem la seva picor amb aliments com la mel o la llimona.

Alguns suggeriments per a la teva taula

Amanida freda de cítrics

Si hem d’incloure en la nostra dieta vitamina C no trobem millor manera que cuinar receptes basades en cítrics. Així, un sopar ric, fàcil i, sobretot, sa, és l’amanida de cítrics. Afegeix en un bol dues taronges en grills, una aranja, dues mandarines i el suc de dues llimes. Afegeix sucre al gust i serveix-la per ajudar al teu sistema immunitari.

Fetge de vedella amb ceba

Amb aquesta recepta aconseguim afegir gran quantitat de vitamina A a més de consumir tots els nutrients de la ceba. La seva preparació és senzilla, tallem la ceba i l’escalfem juntament amb un all. Assaonem el fetge, els enfarinem i els col·loquem a la mateixa paella que la ceba. Afegim vi negre i deixem que es cuini fins que es redueixi.

Croquetes de bròcoli amb formatge

És complicat que els nens mengin verdures, amb aquesta recepta serà molt senzill. Cou en una cassola patates i en una altra unes flors de bròcoli. Quan estiguin l’escorrem i li traiem l’excés d’aigua. Ho trossegem tot i li afegim rovell d’ou i una mica de formatge. Barregem fins a crear una pasta homogènia, els donem forma, les cobrim i fregim.

Ceba caramel·litzada per als teus plats

Per incloure la ceba en tota mena de plats et recomanem que, en ocasions provis de caramel·litzar-la. Per a això es netegen les cebes i les tallem en juliana. Posem una mica d’oli en una paella i col·loquem la ceba amb una culleradeta de sucre i ho deixem a foc lent. L’hem de retirar quan es vegi ben daurada i molt brillant.

Infusió de gingebre amb toc de mel

Per als refredats no hi ha res millor que prendre una infusió de gingebre. La seva preparació és molt senzilla: talla un tros d’arrel de gingebre fresca, pela'l i talla'l a rodanxes. Posa aigua a escalfar i abans que bulli afegeix-hi el gingebre i apaga el foc. Deixa reposar uns 8 minuts, afegeix unes fulles de menta i, si t’agrada, una cullerada de mel.