Anar al contingut

MOBILITAT

L'AMB anuncia la congelació de les tarifes de transport públic a Barcelona

El conseller de Territori era favorable a un increment del 2% dels bitllets per millorar la qualitat del servei

Els preus dels bitllets per al 2019 es mantenen malgrat la falta de consens entre les tres administracions consorciades

Luis Benavides

Les tarifes de transport a l’àrea metropolitana de Barcelona quedaran congelades com a mínim un any. Les pressions de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, també presidenta de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), han fet efecte. El Govern ha acceptat no revisar els preus dels diferents títols, però de mala gana. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, assegura que la congelació representarà 25 milions d’euros que hauran d’assumir les administracions i que no podran destinar-se a les millores previstes.  

Colau i Calvet feia setmanes que discutien la conveniència o no d’aquesta mesura, que el segon va qualificar de "populista" en un any electoral. En tot cas, la pilota era a la teulada del Govern de Quim Torra, ja que l’Executiu català és el participant majoritari de l’ATM  (posseeix el 51%, davant el 49% de l’Ajuntament de Barcelona i AMB). El seu president i conseller de Territori, Damià Calvet, ha confirmat en una roda de premsa en la seu de l’ATM una decisió que ja va deixar entreveure la consellera de Presidència, Elsa Artadi, aquest dilluns. Això és, mantenir els preus del 2018. "S’estan estudiant mesures, tenint en compte tant l’impacte en la despesa com els recursos disponibles per a la Generalitat," va dir la portaveu del Govern.  

Pla de contenció

Calvet ha començat el seu discurs després del consell d’administració de l’ATM remarcant que el transport públic en l’àrea metropolitana és "un model d’èxit", amb més de mil milions de viatges cada any, però que és necessari reforçar-lo. En aquest sentit, el president de l’ATM era favorable a un increment del 2% –d’acord amb l’IPC– als bitllets, una pujada que permetria millorar el servei actual. "Per un euro al mes, ens asseguràvem poder fer les millores necessàries", ha assegurat. El conseller ha raonat els seus càlculs: "Si s’incrementen 25 cèntims en una T-10, això suposa uns 12 euros anuals per a una persona que compri 50 targetes. En total, 1 euro al mes".

La congelació de les tarifes els obligarà, assegura el president de l’ATM, a "contenir el pla de millores aprovades el 2017 i plantejar un control de costos de tots els operadors" que, ha matisat, no implicaran en cap cas una retallada en els serveis actuals. Respecte al pla de millores, Calvet ha recordat que "va néixer d’un enorme consens després de constatar l’empitjorament de la qualitat de l’aire" i, no menys important, després de rebre "les amenaces" de la Unió Europea per superar els nivells de contaminació recomanats. 

Així, la decisió de la congelació dividia les tres administracions concessionàries. "La decisió ha sigut unilateral per part d’algunes administracions", ha remarcat el conseller qui puntualitza que no hi va haver cap tipus de votació a la seu de l’ATM perquè "no hi havia cap proposta consensuada".  

L’acord pels Pressupostos

Fa temps que Colau adverteix que és clau per evitar un altre augment que prosperi l’acord pels Pressupostos tancat pel Govern de Pedro Sánchez i Podem, que necessita, entre d’altres, el recolzament dels grups d’ERC i el PDECat per prosperar. L’alcaldessa dona per fet que si aquest pacte fructifica l’Executiu central aportarà 40 milions d’euros a l’ATM que permetran congelar les tarifes.

En aquest sentit, Calvet ha criticat durament l’alcaldessa i presidenta de l’AMB per fer "política ficció' al confiar tota la seva estratègia "en una eventual aprovació dels pressupostos generals" que representants del Govern central no li han garantit en converses informals. Per si fos poc, al postconvergent tampoc li surten els números amb els 40 milions amb què compta Colau. "Amb això no n’hi hauria prou. Necessitarem 25 milions per absorbir el que representa la congelació i 25 més de l’Estat per al pla de millora del transport públic. En total, 50 milions", ha detallat el conseller.

La regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, ha comparegut després per celebrar la congelació de les tarifes i respondre a Calvet. "El transport públic és un servei fonamental per a milions de persones i hauria d’estar al marge de les baralles polítiques", ha assegurat la regidora, qui considera que seria "irresponsable" apujar els preus quan tenen diners "no només per congelar sinó també per seguir millorant el servei". 

Vidal ha repetit en diverses ocasions que l’Ajuntament "ha fet els deures al pujar la seva aportació en un 80% des del 2010" i, a més, buscar finançament en l’Estat, que era el que havia retallat la seva participació en els últims exercicis. ¿I si no tiren endavant els pressupostos? ¿Es podran mantenir les tarifes? La regidora prefereix no avançar esdeveniments. Recorda que l’aprovació depèn de la resta de partits, també dels que formen el Govern. 

Més usuaris

El vicepresident de Transport i Mobilitat de l’AMB, el socialista Antoni Poveda, ha valorat positivament la congelació de les tarifes de transport públic el 2019, però ha reclamat consens per aconseguir més finançament. "Ara és més necessari que mai donar recolzament, per la via dels pressupostos de l’Estat per al 2019, a unes aportacions més grans que estan previstes per al transport metropolità de Barcelona", ha subratllat.

Poveda ha recordat que el més que probable augment d’usuaris del transport públic a partir de l’1 de gener amb l’entrada en vigor de l’anomenada Tarifa Plana, una mesura que permetrà que els usuaris de les zones 1 i 2 puguin moure’s entre totes dues amb el bitllet i les targetes equivalents en preu a la zona 1. Amb aquesta mesura, que es tradueix en reduccions de tarifa de fins al 50% a tots els usuaris que viatgin entre la primera i la segona corona, l’AMB espera sumar uns 5 milions de nous usuaris al sistema de transport públic i, per tant, contenir l’ús del vehicle privat.