Anar al contingut

COMISSIÓ BILATERAL

200 milions de deute en infraestructures pengen dels Pressupostos

El Govern proposa saldar el deute de l'addicional tercer de l'Estatut amb noves obres, i la Generalitat, amb una transferència econòmica

Ernest Alós

200 milions de deute en infraestructures pengen dels Pressupostos

Enric Fontcuberta

La Generalitat de Catalunya i el Govern central s’han aixecat avui de la taula amb un acord i dos desacords sobre quan i com pagar el 2019 els primers 200 milions d’euros que l’Estat deu, segons la incomplerta disposició addicional tercera de l’Estatut, pel dèficit d’inversió en infraestrcutures a Catalunya. L’acord: que hi ha voluntat de pagar aquest deute, pendent des del 2010 i d’arribar a un acord que ho faci possible. Primer desacord: segons la Generalitat, s’hauria d’abonar aquesta quantitat a les arques catalanes, mentre que el Govern vol complir executant obres a Catalunya per aquest import. Segon: segons l’opinió del conseller de Territori Damià Calvet, que ha representat el Govern en la comissió bilateral d’infraestructura, aquests 200 milions s’haurien de poder executar tant si hi ha nous pressupostos com si es tramita una pròrroga pressupostària. Segons el secretari d’Estat d’Infraestructures, Pedro Saura, només serà possible si el Congrés aconsegueix aprovar uns nous pressupostos.

Amb tot, la primera reunió de la comissió bilateral d’infraestructures que se celebra des de l’any 2007 (i la segona en total: llavors només es va constituir) va acabar amb un clima de diàleg reconegut per les dues parts, que es van felicitar de la voluntat d’acord després dels incompliments per part dels Governs del PP de la sentència del Tribunal Suprem del 2016 que obligava a abonar els 759 milions d’euros pactats per la inversió estatal per sota de la participació de Catalunya en el PIB el 2008, començant per 200 milions en el 2019 (segons els càlculs de la Generalitat, en els propers anys s’haurien de sumar 3.027 milions més a compte dels dèficits dels anys 2009 a 2013). Tot i que, com va recordar el secretari d’Estat Pedro Saura sense citar-la, una altra sentència anterior, la del Tribunal Constitucional sobre l’Estatut interpreta que l’addicional tercera no pot condicionar les decisions del Congrés (i, per tant, l’abonament hauria de ser votat amb els Pressupostos, la qual cosa posa aquesta partida en un platet de la negociació perquè els independentistes aprovin els Pressupostos de Pedro Sánchez).

Llistat d’inversions

Segons el conseller Calvet, ha quedat oberta la possibilitat d’arribar a una solució mixta, amb una transferència econòmica i un compromís d’inversions, sempre que siguin addicionals i no es restin “del que l’Estat ha d’invertir de forma ordinària a Catalunya”. Segons Pedro Saura, la prioritat és donar satisfacció a les necessitats de mobilitat de Catalunya, i per això és preferible invertir aquesta quantitat en noves operacions (que va garantir que, amb els pressupostos del 2019 sobre la taula quedaria clar que sumen) que dedicar-les (segons la seva interpretació) a pagar inversions ja realitzades per la Generalitat el 2011.

La llista d’inversions que cobririen aquests 200 milions són una relació de promeses de l’anterior Govern del PP mai pressupostades: Rodalies, desdoblament de la R2, accés ferroviari i viari als ports de Barcelona i Tarragona, cobertura de vies a Sant Feliu, Montcada i l’Hospitalet, el viaducte de Castellbisbal, la connexió de la C-32 amb la ronda litoral, la cessió de la B-23, l’autovia A-27 entre Montblanc i Valls i la variant de Vallirana.