DECRET DE L'EXECUTIU SOCIALISTA

El govern ajorna quatre anys la reducció de llicències VTC

Ajuntaments i autonomies ja poden regular els horaris i les reserves del lloguer de vehicles amb conductor

Indemnitzar els seus propietaris per la retirada de permisos requeriria avui una inversió de 3.500 milions d'euros

zentauroepp44467703 huelga taxistas taxi  gran via180727224458

zentauroepp44467703 huelga taxistas taxi gran via180727224458

2
Es llegeix en minuts

Les autonomies i els ajuntaments podran regular sobre torns de conductors o sobre com es pot reservar un vehicle de lloguer amb conductor (VTC) a partir de dissabte, quan el BOE publiqui el decret llei, però no podran suprimir les llicències, que tenen un període de gràcia de quatre anys, per a la seva amortització.

Segons han explicat fonts del Ministeri de Foment, tot i que les llicències de VTC tinguin ple vigor durant quatre anys –i el mantindran sempre, en tot cas, per a recorreguts de llarga distància–, des d’ara en l’àmbit autonòmic o local hi poden haver restriccions, sempre que no impliquin la supressió.

Podran regular sobre condicions com ara la precontractació, la sol·licitud del servei, la captació de clients, els recorreguts mínims i màxims, els horaris obligatoris i les especificacions tècniques del vehicle. 

Els quatre anys de moratòria han sigut calculats per Foment i l’Advocacia General de l’Estat perquè no hi hagi indemnitzacions per responsabilitat patrimonial perquè "el període transitori ja és la compensació pelsdrets perduts", segons les fonts. Sense aquesta moratòria, les indemnitzacions haurien sigut d’uns 3.500 milions d’euros, segons càlculs que han donat recentment les empreses de VTC. Les llicències que adquireixin vigor a partir d’ara tindran el seu propi període de gràcia de quatre anys des que un tribunal els ho concedeixi, han explicat en Foment.

Ràtio estatal 

Fins a l’octubre del 2022 els VTC podran operar en tots els àmbits, urbans i interurbans, i, a partir d’aquesta data, conservaran la llicència sempre a tots els recorreguts entre dues comunitats autònomes.

Per als recorreguts urbans o entre dos municipis d’una mateixa comunitat autònoma, la regulació dependrà de la normativa de què es doti cada autonomia. Els recorreguts urbans són tant els municipals com els que es facin a l’interior d’una àrea metropolitana constituïda.

Cada ajuntament o àrea podrà establir també les seves pròpies ràtios entre taxis i VTC –que començaran a operar d’aquí a quatre anys–, sempre que no contradigui la normativa autonòmica, que també podrà fixar la seva pròpia ràtio. La ràtio estatal actual és d’un VTC per cada trenta taxis, però no es compleix a la pràctica a causa de les resolucions judicials a favor de llicències concedides durant el període 2009-2015. Catalunya ja està per sota d’una VTC per cada 15 taxis. 

Notícies relacionades

Segons fonts ministerials, és lògic que cada municipi reguli en funció de les seves necessitats: quants taxis requereixen –com ara–, quants VTC necessitaran, i quants cotxes d’ús compartit o bicicletes elèctriques i patinets de lloguer. Les necessitats de mobilitat són molt diferents d’un municipi a un altre, de les ciutats grans a les petites, segons Foment. A més, la tendència a gairebé totes les ciutats del món és la integració en normatives urbanes conjuntes dels VTC i els taxis. Actualment, compleixen una funció similar, gairebé sempre urbana, i amb regulacions molt diferents a causa que la concepció dels vehicles de conductor com a transport de luxe va canviar en els últims anys amb la popularització dels serveis telemàtics.  

El decret llei que entra en vigor dissabte ha de ser convalidat en 30 dies pel Congrés i, si no, decau. El Parlament podrà fer canvis i donar un termini de mig any al Govern perquè els tramiti per projecte de llei. En qualsevol cas, el Consell de Ministres ha autoritzat ja avui, per via d’urgència, un avantprojecte de llei per modificar el règim sancionador establert en la Llei d’Ordenació del Transport Terrestre, per les "sospites" d’actuacions il·legals en el VTC.

Temes:

Taxis