Anar al contingut

Trobada a Barcelona

Foment preveu que el Corredor Mediterrani Algesires-França estigui a punt el 2021

El ministre Ábalos explica a 1.400 empresaris el nou impuls a l'obra ferroviària

Óscar Hernández

Foment preveu que el Corredor Mediterrani Algesires-França estigui a punt el 2021

JORDI COTRINA

El ministre de Foment, José Luis Ábalos, s’ha compromès aquest migdia davant de 1.400 empresaris que el Corredor Mediterrani connectarà Algesires amb la frontera francesa el 2021 en ample estàndard. El ministre ha participat en un esdeveniment promogut per empresaris al Palau de Congressos de Barcelona, on ha assegurat que gairebé totes les adjudicacions per a aquest projecte s’han fet aquest estiu i que ara el compliment dels terminis depenen de qüestions tècniques.

"Confio que el 2021 estarà en servei, amb obres finalitzades, tot i que amb alguna execució en algun tram. Connectarem Algesires amb la frontera francesa en ample estàndard", ha explicat Ábalos en la trobada pel Corredor Mediterrani, una iniciativa posada en marxa per l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE) fa quatre anys per impulsar el projecte de connectar amb la línia d’alta velocitat les comunitats d’Andalusia, Múrcia, País Valencià i Catalunya tant per al transport de mercaderies com per al de passatgers.

Dos presidents i un conseller

En la trobada amb 1.400 empresaris, directius i professionals de tot Espanya per reivindicar el Corredor Mediterrani hi han assistit, a més del ministre, els presidents valencià, Ximo Puig; i el murcià, Fernando López Miras. En representació del Govern de Catalunya hi ha acudit el conseller de Territori, Damià Calvet.

Els terminis aportats pel ministre de Foment, administració responsable de l’ambiciós projecte, ha satisfet els assistents ja que suposa un avenç de quatre anys en relació amb les dates previstes. El ministre ha explicat que les licitacions s’han accelerat aquest estiu per poder complir els terminis. "Hi hem donat un impuls, després d’anys de crisi, i el ministeri ha augmentat les licitacions un 80% i, d’aquestes, el 40% han sigut per al Corredor Mediterrani". 

Adeu al model radial

El ministre ha afegit que ara el seu departament mira de veure si hi ha continuïtat amb aquest projecte a la resta d’Europa facilitant la connexió amb França amb l’ajuda de la Comissió Europea, cosa que, sens dubte, beneficiaria encara més Espanya, tant en el trasllat de mercaderies com en el de passatgers.

Tot i que ha remarcat la "dimensió nacional" de l’obra que, segons ell, beneficia a tot el país, sobretot perquè permetrà realitzar altres corredors. "En vista d’una Espanya radial fem una Espanya més interconnectada i integrada", ha destacat.

Clau per a la competitivitat

Juan Rosell, president de la Confederació Espanyola d’Organitzacions Empresarials (CEOE), ha qualificat el Corrredor Mediterrani de “clau per a la competitivitat de les empreses”. “Portarà estalvi de costos productius, reducció de tones de CO2 i connectarà diversos ports fent-los més productius”, ha afegit abans de destacar que aquest projecte “impulsarà l’economia i és bàsic per a tothom”.

La biòloga i empresària Cristina Garmendia, que va ser ministra de Ciència amb Zapatero, ha destacat que es tracta “d’un projecte orientat a les persones perquè en garanteix el dret a la mobilitat”. També ha remarcat, en un vídeo que han vist els assistents a la trobada, “que és una aposta per la sostenibilitat ambiental i per una economia més eficient”.

A l’escenari del Palau de Congresos, que estava a vessar, la consellera delegada del grup químic i farmacèutic Juste, Inés Juste, ha demanat que la societat civil sigui escoltada pels poders públics i que en la reivindicació perquè finalitzin les obres “la plataforma d’empresaris és exemplar”.

Superar el clima polític

Al seu costat, Juan José Brugera, president del Cercle d’Economia, ha posat l’èmfasi en la “perseverança” per promoure aquest projecte. “A més el lideratge empresarial ha permès superar el clima polític. El projecte serveix per unir en temps en què hi ha coses que desuneixen”.

Vicente Boluda, president dels empresaris valencians agrupats amb l’AVE, ha recordat que el nou traçat ferroviari “és vital no només per a les mercaderies, sinó també per a les persones”.

Quatre vies

En la trobada empresarial s’han projectat vídeos amb algunes de les dades més importants del projecte ferroviari, que també es recollien en un autocar-exposició instal·lat a l’exterior i en diferents plafons informatius desplegats en el Palau de Congresos.

La principal reivindicació dels promotors del Corredor Mediterrani, que també pot consultar-se a la web elcorredormediterraneo.com, és la implantació d’una doble plataforma ferroviària de dos carrils cada una amb ample internacional des d’Algesires a França. Aquest sistema permet circular amb alta velocitat i desviar o avançar trens sense que afecti a la velocitat mitja màxima dels combois, amb la qual cosa es guanya en agilitat i trànsit. 

Una web, 110.000 firmes i un vídeo de tot el traçat

El projecte i pàgina web elcorredormediterraneo.com va néixer fa dos anys amb la idea d’accelerar l’acabament de la connexió ferroviària d’alta velocitat per a passatgers i mercaderies que unís Andalusia, Múrcia, la Comunitat Valenciana i Catalunya amb França. Per a això s’ha realitzat una recollida de firmes (ja en porten més de 110.000) per pressionar el Ministeri de Foment perquè acabi la infraestructura. També s’han realitzat trobades en una quinzena de ciutats del traçat ferroviari, a més de Madrid, per conscienciar empresaris i representants de la societat civil de la importància del projecte. Al web del projecte, finançat per importants empreses, l’usuari pot veure com va l’obra ferroviària i l’estat de cada un dels trams, així com un vídeo realitzat en helicòpter de tot el traçat, des de França a Algesires.